نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب «شیار 143»گفت: ویژگیهای ادبی و شخصیتپردازی در این کتاب در کنار پرداختن به بخشهایی از عملیات والفجر مقدماتی و ماجرای اسارت، اثری کاملتر نسبت به فیلم است.
از «چشم سوم» تا «شیار 143»
نرگس آبیار، نویسنده کتاب «شیار 143» در این مراسم طی سخنانی درباره این اثر گفت: اولین کارهای تحقیقاتی برای نوشتن این کتاب را از سال 1380 آغاز کردم که اولین چاپ آن را در سال 1385 با عنوان «چشم سوم» منتشر کردم. این کتاب به رغم اینکه در همان سالها کاندیدای دریافت جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد، اما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و دیده نشد.
وی ادامه داد: بعد از اکران فیلم «شیار 143» و با توجه به اینکه فیلم بر اساس کتاب ساخته شده بود، به پیشنهاد برخی دوستان این کتاب را دوباره با عنوان فیلم، چاپ و منتشر کردم.
این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس درباره داستان کتاب گفت: کتاب ماجرای 13 نوجوان رزمنده است که به جنگ میروند؛ اما شخصیت جالبی که خواستم در این کتاب بیشتر به آن بپردازم، مادر یکی از این نوجوانان بود؛ با توجه به شناختی که از مادران منتظر دارم و از نزدیک حس آنها را لمس کردهام، یک مادر را از راویان اصلی این داستان قرار دادم.
آبیار در ادامه با اشاره به ویژگیهای این اثر مکتوب گفت: کتاب «شیار 143» ویژگیهای ادبی خاص خودش را دارد، بطوریکه ما مجال شخصیتپردازی را در کتاب داشتیم، اما طبیعتا فیلم دارای آن قوت شخصیتپردازی که در کتاب بیان شده نیست. همچنین کتاب بخشهایی دارد که در فیلم به آن اشاره نشده، مانند بخشهایی درباره عملیات والفجر مقدماتی و ماجرای اسارت؛ به همین خاطر افرادی که میخواهند مستند واقعی و دقیقتری را از این ماجرا بدانند، میتوانند به کتاب مراجعه کنند.
وی با اشاره به مسائلی که پیش از ساخت فیلم با آنها روبرو بوده گفت: اگر ما در کشور تعریفی مناسب از فیلم و داستان جنگ یا دفاع مقدس داشته باشیم، دیگر هر اثری را که به تبعات جنگ میپردازد ضد جنگ نمیخوانیم. اینکه کشور ما 8 سال درگیر جنگ بوده، یک واقعیت است که همه دنیا باید از ابعاد و تبعات آن آگاه شوند.
نرگس آبیار در پایان سخنانش تأکید کرد: ما هنوز شخصیتها و داستانهای بسیاری درباره جنگ داریم که برای آنها کاری نکردهایم. با اینکه دوست دارم در حوزههای دیگر فیلمسازی هم تجربههایی داشته باشم، اما همیشه دوست دارم به قهرمانان کشورمان در طول جنگ تحمیلی نیز بپردازم.
انتشار «شیار 143» به ماندگارتر شدن این اثر کمک میکند
در ادامه این مراسم سجاد نوروزی، مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه 7، با ابراز خوشحالی از میزبانی فرهنگسرای اندیشه از این اثر با ارزش، اظهار داشت: خانم آبیار در این اثر فارغ از یک نگاه طبقاتی، روایتگر بخشی از هویت ما و زخمهایی که ما متحمل آن بودیم شدهاند. البته اگرچه این زخمها دردناک هستند، اما به لحاظ اینکه بخشی از هویت ما را شامل میشوند، شیرین هستند.
مدیر فرهنگسرای اندیشه ادامه داد: به نظر من دلیل استقبال عمومی از این اثر این است که خانم آبیار به خوبی روایتگر زمانه و روزگاری بود که مردم ما متحمل شدهاند که خانم آبیار با دقت، ظرافت و البته هنرمندانه آن را بیان کردهاند.
نوروزی در پایان سخنانش تصریح کرد: شاید در گذشته فیلمهایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته میشد، برای قشر خاصی بود و مخاطبان خاص خود را داشت، اما این فیلم و به تبع آن این کتاب، همچون فیلم آژانس شیشهای متعلق به همه اقشار جامعه است و چاپ و انتشار کتاب «شیار 143» به ماندگارتر شدن این اثر کمک شایانی خواهد کرد.
لحظههای ناب عاطفی خانوادههای شهدا در «شیار 143»
محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: من برای حرمت خانوادههای محترم شهدا و به عنوان کسی که لحظات ناب عاطفی و احساس این خانوادههای محترم را از نزدیک لمس کردهام به این مراسم آمدهام تا از همه دستاندرکاران ساخت فیلم و چاپ کتاب «شیار 143» تشکر کنم.
وی ادامه داد: در سال 91 طی تحقیقاتی که در دست داشتم متوجه این موضوع شدم که ما در همان سال 10 هزار نفر از خانوادههای محترم شهدا به رحمت خدا رفتند و آنها را از دست دادیم؛ حال عجیبی به من دست داد وقتی متوجه شدم ما بدون آنکه این گنجینهها را بشناسیم و آنها را درک کرده باشیم آنها را از دست میدهیم.
این کارگردان با تقدیر از نویسنده و کارگردان این اثر گفت: خانم آبیار سالها فیلمنامه خودشان را برای تهیه کنندگان مختلف مینوشتند و بارها به او گفتند که فیلم شما ضد جنگ است. آیا واقعا «شیار 143» ضد جنگ است؟ اما بعد از اکران این فیلم شاهد بودیم بسیاری از این دوستان در مراسم مختلف میآمدند و با خانم آبیار عکس میگرفتند.
باشه آهنگر تأکید کرد: همه مردم باید بدانند که این فیلم با چه زحمتها و سختیهایی ساخته شد و خانم آبیار در چه شرایطی این فیلم را ساختند. حتی میدانم که خانم آبیار دوست داشتند که این فیلم را در بیجار بسازند، اما بهخاطر محدودیتهای مالی مجبور شدند این فیلم را در کرمان بسازند.
جامعه در انتظار درخشش زنان در عرصههای مختلف است
توران ولیمراد، مدیر شورای همکاریهای زنان نیز در این مراسم گفت: در زمانی که فیلم «شیار 143» در جشنواره فجر شرکت کرده بود، متوجه برخی گلایهها از کم توجهی به این اثر شدم. بلافاصله نامهای به دبیر جشنواره فجر نوشتم و در آن اشاره کردم که ما در این سه دهه شاهد حضور زنان توانمند در حوزه فیلم و ادبیات بودهایم؛ چرا باید در جشنوارهها یک انحصار مردانه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در جامعه ما یک زن و مادر نقش بسیار مهمی دارد، عنوان کرد: تا کنون شاهد انتشار کتابها و اکران فیلمهای مختلفی در حوزه زنان و مادران بودهایم اما «شیار 143» از بستر زندگی ایستادن یک مادر و انتظار کشیدنهای یک مادر را به تصویر میکشد؛ بطوریکه ما در طول این فیلم به پرداخته شدن و تکامل این شخصیت میرسیم.
مدیر شورای همکاریهای زنان با اشاره به اینکه در جامعه ایرانی ارزش والایی برای مادر قائل هستیم گفت: بیش از سه دهه است که منتظر به تصویر کشیدن نقش زن در جایگاه یک مادر، خواهر و همسر هستیم. اما متاسفانه تا کنون سینمای ما و به خصوص سینمای دفاع مقدس را یک محیط کاملا مردانه احاطه کرده است.
ولیمراد در پایان تصریح کرد: امیدوارم با باز شدن راه برای زنان در عرصههای مختلف، شاهد بازگو کردن قصههای زنان از زبان و دیدگاه خودشان و در نهایت درخشش آنها در حوزههای مختلف باشیم؛ چراکه جامعه ما منتظر شنیدن قصههای زنان، مادران و خواهران است، البته نه آنگونه که یک مرد با نگاه مردانه خود به آن میپردازد.
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از نرگس آبیار، فیلم «شیار 143» به نمایش درآمد.
نظر شما