این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: «موسیقی از حماسه تا انقلاب » در دو جلد به رشته تحریر درآمده است. در جلد نخست آن از پیدایش موسیقی توسط انسانهای نخستین شروع شده و تا حمله مغول ادامه دارد. سرودسازی و سرودخوانی نظامی در زمان هخامنشیان تا مرثیهخوانی در زمان مانی و ترانهخوانیهای مزدک نیز از جمله مباحث جلد اول کتاب است.
جاوید درباره جلد دوم کتاب گفت: در جلد دوم کتاب «موسیقی از حماسه تا انقلاب» نیز به موسیقی حماسی از دوران مغول تا مشروطه و در نهایت پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی پرداخته شده است. در کتاب «موسیقی کار» رابطه موسیقی و کار در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهشگر موسیقی آثار دیگر خود را توضیح داد و گفت: کتاب «سیری در تاریخ داستانپردازی موسیقی در ایران» نیز به بررسی و پیدایش هنر نَقالی و اهمیت قصهگویی و قصهپردازی در قبل و بعد اسلام پرداخته است. در کتاب «میراث پهلوانی در خراسان» نیز به ترانهها و سرودهایی که در هنگام ورزش کشتی در خراسان خوانده میشد، اشاره شده است.
وی افزود: در کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» به آوازهای مادران ایرانی برای فرزندانشان که به لالاییها معروف است، پرداختهام. همچنین آوازهایی که مادران در نواحی مختلف ایران حین کار برای فرزندانشان میخواندند در این کتاب گردآوری شده است.
جاوید در پایان هدف خود را از گردآوری این آثار انتقال میراث هنر موسیقی به نسلهای بعدی عنوان کرد و گفت: موسیقی بهعنوان میراث معنوی، نقش موثری در شکلگیری فرهنگی دارد که باید به نسلهای آینده انتقال داده شود.
نظر شما