سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۴
ایده جالبی به نام درخت کتابی کریسمس

علیرضا خراسانی در یادداشت خود برای ایبنا به ایده جالبی درباره کتاب و ایام کریسمس در کشورهای جهان اشاره کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- علیرضا خراسانی: نزدیک کریسمس که می‌شود «کرم کتاب‌ها» / Bookworms هیجان تعطیلات سال نوی خود را با خریدن و ورق زدن بالا می‌برند. این انگیزه به کسب‌وکارها و فروشگاه‌های کتاب این امکان را می‌دهد تا با ایجاد «درخت کریسمس به شکل کتاب» در فروشگاه‌های خود، سود دوجانبه فرهنگی- تجاری را به ارمغان بیاورند.

رخداد درخت کتابی کریسمس/ Book Xmas tree هم رونق می‌آورد، هم باعث افزایش کتاب‌خوانی می‌شود. الگوبرداری از این ایده در شب‌های عید می‌تواند مردم را ترغیب به خرید و خواندن کند و کتاب‌فروشی‌های معروف هر چه درختشان را بلندتر و تنومندتر بسازند، کسب مشتری بیشتری می‌کنند.

با کمی نگاه به اطراف خودمان، می‌توانیم ایده‌های مشابه را برای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور خود به اجرا رسانیم، به این شرط که هدف خدمت به جامعه کتابی باشد و در پس الگوسازی فرهنگی، روی نسل‌های بعدی سرمایه‌گذاری کنیم تا هرچند خودمان آن‌چنان که باید و شاید، کتاب‌خوان نشدیم، اما فرزندانمان را کتابی بار بیاوریم و باور کتاب‌خوانی‌شان را بیفزاییم.

«هدیه کتابی» به جای مهر زدن روی اسکناس را در جامعه خود جا بیندازیم، تبلیغات کتابی را در سطح شهر زیاد کنیم، بی آنکه بخواهیم به ملت اجبار کنیم (ملت فراری از اجبار)، فیلم‌های اقتباسی از روی کتاب را در صداوسیما رونق دهیم و صحنه‌های فیلم‌برداری را با پس‌زمینه کتابخانه بگیریم، فرهنگ غلط رفتن به سوی ابزار دیجیتال و کنار گذاشتن کتاب چاپی سنتی را از بین ببریم و این دو را در تقابل باهم قرار ندهیم و ده‌ها ایده دیگر که می‌تواند مردم را کتابی‌تر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها