شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
مدیر کتافروشی فرهنگان رازی: تجارت کتاب‌های کمک‌آموزشی فضای تنفس کتاب‌های عمومی را تنگ کرده

مسعود اعرابی از مدیران فروشگاه «فرهنگان رازی» معتقد است بنیادی‌ترین دلیل فاصله گرفتن نسل جدید از کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی‌های غلط آموزش و پرورش در سرفصل‌های درسی و کارنامه دانش‌آموزان است؛ بطوریکه هدف از تحصیل در آموزش پرورش تنها «دانشجو» شدن است، نه «باسواد» شدن.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اعرابی درباره دغدغه‌ها و مشکلات کتابفروشی‌ها گفت: من به عنوان فروشنده کتاب یک دغدغه‌های شخصی و یک دغدغه عمومی دارم. قسمت شخصی دغدغه‌های من قرار گرفتن فروشگاه کتاب ما در موقعیت ویژه شهری است.
 
وی درباره موقعیت مکانی فروشگاه کتاب «فرهنگان رازی» گفت: در خیابان هلال احمر تهران و در راسته موتور فروش‌ها، یک کتابفروشی بزرگ با ویژگی‌های منحصر به فرد سربرآورده و طبیعی است که این ناسازگاری مشکلات خاص خود را در پی دارد. البته ما به دلیل متصل بودن به پارک رازی و اینکه این پارک محل حضور و تفریح خانواده‌ها بود و می‌توانست نیاز فرهنگی آنها را تامین کند، این کتابفروشی را راه‌اندازی کردیم، اما شرایط اجتماعی و اقتصادی این منطقه بازخورد مناسبی برای فعالیت فرهنگی ما ندارد.
 
مدیر فروشگاه «فرهنگان رازی» در تشریح دغدغه‌های عمومی خود گفت: اما مشکل گسترده‌تری که شامل تمام فروشگاه‌‌های کالای فرهنگی و مشخصا کتاب می‌شود، این است که کتابفروشی‌ها به نسبت واحدهای تجاری دیگر از مشتریان کمتری برخوردار است؛ این موضوع هم به همان جمله تکراری «پایین بودن میزان مطالعه در کشور» بازمی‌گردد که می‌توان مانند نشست‌های بی‌ثمری که برگزار می‌شود، ساعت‌ها در این‌باره سخن راند.
 
آموزش و پرورش کارگر بی‌جیره و مواجب وزارت علوم
اعرابی با اشاره به سال‌ها فعالیت خود در آموزش و پرورش، درباره نسل جدید و جدایی از کتاب گفت: من به عنوان یک معلم بنیادی‌ترین دلیل فاصله گرفتن نسل جدید از کتاب و کتابخوانی را برنامه‌ریزی‌های غلط آموزش و پرورش در سرفصل‌های درسی و کارنامه دانش‌آموزان می‌دانم. چراکه در مقطع مهم و حساسی مثل مقطع دبیرستان، در ستون کارنامه دانش‌آموزان دیگر نامی از املاء و انشاء نمی‌بینیم و به این ترتیب جایی برای تکمیل آموزش درست نویسی و همینطور نوشتن آرزوها و دغدغه‌های آنان باقی نگذاشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: از طرفی به اسم «رسیدن به موفقیت» و به انگیزه پشت سر گذاشتن سدی به نام کنکور، حساسیت‌های نابه‌جایی ایجاد شده که خانواده‌ها به‌جای نگرانی برای مطالعه و باسواد شدن فرزندانشان، نگران این هستند که آیا فرزندشان دانشجو می‌شود یاخیر؛ بر همین اساس آموزش و پرورش به کارگر بی‌جیره و مواجب وزارت علوم تبدیل شده و برای مدرک «دیپلم» خود ارزشی قائل نیست.
 
مسعود اعرابی با انتقاد از روند آموزشی حاکم بر آموزش و پرورش افزود: اگر آموزش و پرورش برای هدف خود، قایتی به نام «دیپلم» را درنظر بگیرد و برای آن ارزش خاصی قائل شود و برای تحصیل و به‌دست آوردن آن شرایط سختی فراهم کند، آن وقت است که خروجی آموزش و پرورش ما دیپلمه‌های باسواد، با مطالعه و دارای بینش می‌شوند؛ فارغ از اینکه وارد دانشگاه بشوند یا نشوند.
 
حساسیت دروغین و رونق تجارت کتاب‌های کمک درسی
مدیر فروشگاه «فرهنگان رازی» با بیان اینکه «متاسفانه حساسیت‌های دروغینی از کنکور برای دانش‌آموزان ساخته‌اند که همه دغدغه آنها ورود به دانشگاه شده»، گفت: این حساسیت‌های دروغین به قدری شدت گرفته که در منطقه‌ای که ما مستقر هستیم و این طور عنوان می‌شود که غالبا شرایط مالی خانواده‌ها به گونه‌ایست که کتاب از سبد فرهنگی آنها حذف شده، همان خانواده‌ها برای تأمین کتاب‌های کمک آموزشی فرزندانشان، میلیونی هزینه می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: این موضوع بسیار قابل تأمل است که چرا همه مردم و حتی خانواده‌های کم درآمد، برای کتاب‌هایی که تاریخ مصرف دارند و بعد از کنکور کنار گذاشته می‌شوند، هزینه بسیاری می‌پردازند و برای کتاب‌های عمومی که تاریخ مصرف ندارد و حرمتی دارد که دورانداختنی نیست، هزینه نمی‌کنند؛‌ این موضوع به این دلیل است که ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی برای خود تجارتی راه‌‍انداخته‌اند که لازمه‌اش بالا نگه داشتن این حساسیت‌هاست.
 
اعرابی درباره حاصل سیستم موجود در نظام آموزشی گفت: نظام آموزشی حاکم دانش‌آموزان را دانشجو می‌کند، اما دانشجویانی که اهل مطالعه نیستند، با سواد نیستند و دیدگاه و بینش علمی مشخصی ندارند. چراکه این معضل درست در مقطعی گریبان دانش‌آموزان را می‌گیرد که زمان پاگرفتن بنیان‌های کتابخوانی در آنها است.
 
پیشروی کتاب‌های کمک‌آموزشی بر علیه کتاب‌های عمومی
وی تصریح کرد: به همین دلیل همواره شاهد این هستیم که فروشگاه‌های کتاب عمومی، در مقابل فروشگاه‌های کتاب کمک درسی بسیار خلوت هستند؛ بطوریکه این فروشگاه‌ها مکان‌های استراتژیک میدان انقلاب را به تصرف خود درآورده‌اند و فضای تنفس کتاب‌های عمومی را تنگ کرده‌اند.
 
اعرابی در پایان با انتقاد از اجرای برخی تصمیمات در مدارس گفت: همانطور که جایگاه کتابدار را از مدارس حذف کردند، متأسفانه به‌گونه‌ای غیر علمی فرهنگ کتابخانی، مطالعه و نوشتن را از مدارس دور کردند تا به‌جای آن زنگ مطالعه آزاد غیر درسی بگذارند، که آن هم عملا انجام نشد؛ به جرأت می‌توانم بگویم که 90 درصد مدارس کتابخانه ندارند و اگر معلمی در مدرسه کتابی غیر درسی را به دانش‌آموزان معرفی کند، مورد اعتراض اولیاء دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها