یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، ضمن انتقاد از عملکرد کُند نظام آموزش عالی گفت: واگذاری تعیین سرفصلهای درسی به دانشگاهها باید خیلی پیشتر صورت میگرفت.
عضو آکادمی علوم جهان سوم افزود: علاوه بر نظارت تولیدکننده در فرایند تولید محصول خصوصا کتاب، افراد جامعه نیز باید از طریق تشکل های صنفی توانایی نظارت داشته باشند. بهعبارتی دیگر باید زمینه نظارت آحاد جامعه بر عملی شدن تعهدات تولیدکنندگان بهویژه در حوزه کتاب های آموزشی و فرهنگی وجود داشته باشد.
انتقاد از وضعیت تولید محصولات مختلف فرهنگی
عضو انجمن بینالمللی نجوم با انتقاد از وضعیت تولید محصولات مختلف فرهنگی در کشور گفت: متأسفانه بسیاری از محصولات داخلی براساس اهداف تعیین شده ساخته نمیشوند، موضوعی که در نظام آموزش عالی کشور نیز وجود دارد؛ یعنی هرچند برنامهریزی آموزشی بهصورت تدوین شده و در قالب کتاب روی کاغذ آمده، اما در نهایت شاهدیم تعهدات عملی نشده است.
ثبوتی ادامه داد: برای پیشگیری از این وضعیت، هر مرکز یا سازمان باید یک چکلیست داشته باشد تا برنامههای هر روزه خود را طبق آن انجام دهد. بهعبارتی دیگر اگر طبق چکلیست برنامههای خود را اجرایی کردند میتوان گفت کار آن سازمان استاندارد است.
فرایند تولید کتاب دارای استاندارد است
عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: هر چیزی دارای استاندارد است از جمله فرایند تولید کتاب اعم از تألیف، ترجمه، چاپ و توزیع که همگی از یک استاندارد پیروی میکنند. فردی که در حوزه نشر کار میکند مانند هر سازمان و شرکت دیگری چک لیستی از مراحل و اهداف کار خود داشته باشد؛ بهعبارتی دیگر مراحل کار خود را به روشنی مشخص کند.
چهره ماندگار علمی کشور در سال 80، در تشریح مراحل تولید استاندارد کتاب گفت: قواعد تولید استاندارد کتاب بهصورت مدون موجود است. بنده در طول سالها فعالیت دانشگاهی، بیش از دو کتاب ننوشتهام و بهطور تخصصی در حوزه نشر صاحبنظر نیستم.
لزوم واگذاری تعیین سرفصلهای درسی به دانشگاههای باسابقه
وی درباره واگذاری تعیین برخی سرفصلهای درسی به بعضی دانشگاههای باسابقه اظهار کرد: اینکار باید خیلی زودتر صورت میگرفت. نظام آموزش عالی کشور در بسیاری موارد کُند و تنبل است؛ یعنی توانایی عمل چابک ندارد.
ثبوتی ادامه داد: مهمترین دلیل این موضوع نیز، تآکید نظام آموزش عالی بر این نکته است که من سیاستگذارم و سایر بخشها اجراکننده هستند. بهعبارتی دیگر میگوید بخشهای اجرایی بنشینند و صبر کنند تا من سیاستها را تدوین و ابلاغ کنم، بعد اجازه میدهم تا مجریان طبق آنچه که من اعلام میکنم، عمل کنند. تنبلی نتیجه چنین عملکرد و نگاه نظام آموزش عالی ماست.
ابتکار، نیازمند جَو خاصی است
عضو شورای همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت فرهنگ و آموزش عالی گفت: باید به افراد اعتماد کرد، چراکه هر انسان در فضای آزاد قابلیتی برای بروز دارد؛ بهعبارتی دیگر، ابتکار نیازمند جَو خاصی است. اگر خواهان تربیت فرد مبتکر هستیم، نباید بر وجود یک ناظر تأکید داشته باشیم. حداکثر باید اجازه فعالیت خلاقانه به افراد داده شود و در مرحله بعد نتیجه عملکرد را ارزیابی کنیم، درغیر اینصورت، انسان مبتکر و مبتدع در این فضا از بین میرود.
نظر شما