سیصدونودوششمین شماره مجله صنعت چاپ منتشر شد. در این شماره ضمن بررسی مشکلات صنعت چاپ و تحولات چاپ دیجیتال در گزارش مشروحی به بررسی از دست رفتن فرصت صادرات به کشور عراق پرداخته و خواستار توجه به مشکلات کهنه حوزه صادرات صنعت چاپ شده است.
صادرات مجصولات چاپی به عراق و چالشهای پیشرو
این روزها بیشتر نگرانیهای صادرکنندگان ایرانی در بازار همسایه غربی معطوف به تحرکات تروریستی است. اما واقعیت این است که مشکلات کهنه صادراتی ما حتی بیش از هر عامل دیگری ایجاد کننده مانع بر سر راه صادرات به عراق است.
مشکلات و چالشهای صادرات در صنعت چاپ موضوع گفتوگو با رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ است، که بابک عابدین با اشاره به مشکلات سیاسی مرزهای عراق، ابراز کرده که اگر میتوانستیم تا حدودی موانع مرزی، مسائل حمل و نقل و گمرک و نیز بحث مجوزها را حل کنیم، گام مهمی در مسیر صادرات به کشور عراق برداشتهایم.
عابدین در این گفتگو اظهار داشت: در این مقطع که عراق درگیر جنگ و مشکلات داعش است و روابط آن با کشورهای همسایه به تعلیق درآمده، - بدون قصد سوء استفاده - امکان بهرهبرداری از موقعیت مذکور وجود دارد. در ادامه گزارش، دو مطلب با عناوین الزامات صادرات به عراق و اصول بازاریابی برای چاپخانهها، کاملکننده گزارش فوق است.
اهمیت بازاریابی در دنیای اقتصاد
این مجله همچنین در بخش ابتدایی خود در مطلبی با عنوان سه پرده از یک نمایش شکست خورده، در سه بند مجزا، فراز و نشیبهای بازاریابی در منطقه را بررسی و درباره چگونگی ارتقاء کیفی آن صحبت کرده است. در این مطلب به راههای استفاده و بهرهوری از شانسهای طبیعی و ایجاد فرصت برای انجام بازاریابی موثر اقتصادی سخن رفته است.
سرپرست؛ مرد شماره دو هر چاپخانه
در سیصد و نود و ششمین شماره از این مجله، مطلبی با عنوان «آقای سوپروایزر» به چشم میخورد که به نقش و اهمیت سرپرست چاپخانه میپردازد.
در این مطلب آمده: سرپرستان هر چاپخانه، پس از مدیر ارشد وظایف مهمی همچون: انجام کارها بر اساس برنامه، ایجاد تعادل بین اجزای نیروی انسانی، حفظ موازنه بیش دریافت و مصرف ملزومات چاپ، تنظیم زمان و روابط مشتریان و... را بر عهده دارند که هر یک بر روند کار چاپخانه تاثیرگذار است.
نقاط قوت و ضعف شرکت تعاونی چاپخانهداران تهران
«غم غربت یک پیشه فرهنگی» عنوان مطلبی دیگر از این مجله است که در گفتوگو با غلامرضا امیرزاده ایرانی، پیشکسوت صنعت چاپ و مشاور فرهنگی تعاونی لیتوگرافان، سیر تغییر نقش صنعت چاپ از یک حرفه فرهنگی به حرفه اقتصادی را مورد ارزیابی قرار داده است.
مروری بر انباردارب و ملزومات آن، بخش دیگری از این مجله را به خود اختصاص داده، بطوریکه در مطلبی با عنوان «انبار سیستماتیک انبار هدفمند» به اهمیت خاص انبارها برای کارخانه ها و مراکز صنعتی اشاره شده است.
در این مطلب آمده: اهمیت انبارها از آن جا ناشی می شود که سرمایه در گردش هر واحدی به صورت کالا در انبار نگهداری میشود و جریان تولید و عرضه به موقع در رونق فروش محصول نقش مهمی ایفا میکند.
مطلب دیگری که در میان صفحات خواندنی مجله دیده می شود مقالهای با عنوان افق یک بازار جهانی است که در آن از 100 اولویت سرمایه گذاری صنعت چاپ در ایران صحبت شده است. این پژوهش که توسط موسسه بازدید انجام گرفته، با هدف احصاء و تدوین اولویتهای سرمایهگذاری در چاپ ایران ارائه شده است.
توزیع نا موزون کتاب،یک مشکل قدیمی
در بخشهای پایانی نشریه نیز مطلبی با عنوان «اهرمهای شکسته یک شبکه کور»، به روند معیوب و کند توزیع کتاب در کشور می پردازد. در این مطلب از زبان ناشران گلایههایی در ارتباط با پخش کتاب در بازار آورده شده است و در این رابطه گفتههایی از کتابفروشان و توزیع کنندگان کتاب را ارائه کرده است.
همچنین ارائه گزارش و گفتوگوهایی با دستاندرکاران صنعت چاپ در حوزه های چاپ، لیتوگرافی و صحافی بخشهای دیگری از این مجله است که گلایههای شفاف فعالان صنعت چاپ و شناسایی گرههای کار و همچنین راه حلهایی که ارائه داد اند، از دیگر موضوعات مطرح شده در این مجله است.
سیصد و نودو ششمین شماره از نشریه صنعت چاپ در آبان 93 به مدیر مسئولی مرتضی کریمیان و سر دبیری عامر آران در 212 صفحه منتشر شد.
نظر شما