کاترین میلز در کتابی با عنوان «فلسفهی آگامبن» آرای جورجیو آگامبن، فیلسوف معروف ایتالیایی را بررسی کرده است. هدف نخست ترجمه این کتاب معرفی فلسفه آگامبن به آن دسته از خوانندگانی است که با تفکر او ناآشنایند.
کتاب حاضر دو هدف دارد که هر دوی آنها با هم به چارچوب و نحوه تدوینش شکل میدهند. هدف نخست، معرفی فلسفه آگامبن به آن دسته از خوانندگانی است که با تفکر او نا آشنایند. مؤلف در این زمینه میکوشد منطق بحثهای آگامبن و رهیافت او به مسائل گوناگون در متون مختلف را تا جایی که میتواند بهروشنی توضیح دهد.
هدف ثانوی مؤلف نیز تأویل انتقادی اندیشه آگامبن است. البته هیچ درآمد یا متن مقدماتی نیست که تأویل یا فهم و برداشت خاصی از موضوع خود به دست ندهد بدین معنا که هر تاویل تنها میتواند تأویلی نسبی و محدود باشد و به معنای دیگر، انگیزه اصلی آن چیزی نیست جز منافع و علایق شخصی تاویلگر.
«متافیزیک: منفیت، توانش و مرگ»، «زیباییشناسی: زبان، بازنمایی و ابژه»، «سیاست: زیستسیاست، حاکمیت و نیهیلیسم»، «اخلاقگرایی، گواهی، مسئولیت و شاهد» و «مسیانیسم: زمان، سعادت و انسان کاملشده» عناوین فصلهای اصلی این کتاباند.
جورجیو آگامبن متولد 1942 تحصیلات خود را در دانشگاه رم گذراند و رساله دکترای خود را درباره اندیشههای سیاسی «سیمون وی» نوشت. او در سالهای 1966 و 1968 در درسگفتارهای هایدگر درباره هراکلیتوس و هگل شرکت کرد.
آگامبن که ابتدا به زبانشناسی و فقهاللغه و پوئتیک علاقه داشت، رفته رفته به کار در حوزه فلسفه سیاسی گرایید. آگامبن که به کسانی چون ایتالو کالوینو، ژان لوک نانسی، ژاک دریدا و ژان فرانسوا لیوتار نزدیک بوده، بیشترین اثرپذیری فکری را از والتر بنیامین، کارل اشمیت و میشل فوکو داشته است. وی از فیلسوفان رادیکال محسوب میشود ولی تبار فکری او بیشتر به سنت هایدگری برمیگردد.
آرای آگامبن در سالهای اخیر توجهاتی بسیار را معطوف خود کرده است. آرای او از این رو که دربردارنده دیدگاههای رادیکال سیاسی است، مورد توجه جدی هستند. آرای دیگر او درباره متافیزیک و زبان نیز مورد توجه بسیار بودهاند. وسعت نظر تاریخی، منطقی و فلسفی در آثار او باعث شده است که آرای او پیچیده و در خور توجه باشند.
کتاب «فلسفهی آگامبن» نوشته کاترین میلز به ترجمه پویا امینی با شمارگان هزار و 200 نسخه در 232 صفحه به بهای 13 هزار و 200 تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.
نظر شما