«نقد فرمالیستی»که محوریتش بررسی داستانهای دهه هفتاد ایران است به قلم مریم موسوی به بازار کتاب آمد.
فصل اول کتاب شامل مطالبی درباره فرمالیسم، فرمالیسم روسی، نگاهی به تاریخچه فرمالیسم روس، پیدایش فرمالیسم روس، شاخههای فرمالیسم و آشناییزدایی میشود. فصل دوم آن دربرگیرنده مطالبی با عناوین آشناییزدایی در ادبیات داستانی معاصر، فراداستان، مضمون، زمان، استفاده از ژانر فراداستان، فضاسازی، دیدگاه، کنش- عملکرد روایی شخصیت، کنش شخصیت علیه خود، پایان داستان است.
مریم موسوی معتقد است ردیابی ویژگیهای آشناییزدای داستانهای مذکور، ضمن کاربردی کردن نظریه ادبی آشناییزدایی در ادبیات داستانی در پررنگ کردن آفرینشهای هنری داستان نقش دارد.
وی در انتخاب داستانهای بررسیشده این کتاب بارها این متون را بررسی کرده تا به نگاه نوی بیژن نجدی طنز و فضای پسامدرن داستانهای مهسا محبعلی و آهنگ درونی و سبک زبانی منحصربهفرد شهریار مندنیپور یا بازی تکنیک در داستانهای ابوتراب خسروی دست یابد.
اهمیت این تحقیق در تازگی موضوع و کاربرد آن است؛ ضمن اینکه درباره آثار انتخابی کمتر در نشریات ادبی یا کتابها نوشتهاند. به عبارت دیگر این پژوهش نشان میدهد که تعاریف ناقدان فرمالیستی از سازههای داستان مانند مضمون، دیدگاه، زمان، فضا، کنش و پایانبندی به چه شکل در داستانهای این دهه و پسازآن نمود پیدا میکند.
کتاب «نقد فرمالیستی» در 136 صفحه و با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای هشت هزار و 200 تومان به چاپ رسیده است.
نظر شما