چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
رودابه حمزه‌ای: کتاب خوب وجود دارد اما آموزش و پرورش برنامه‌ریزی ندارد

رودابه حمزه‌ای، نویسنده کودک و نوجوان ،در واکنش به اظهار نظر یکی از مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر نبود کتاب‌های خوب برای استفاده دانش‌آموزان گفت: مسلما کتاب خوب برای بچه‌ها موجود است ولی این نظام آموزشی ماست که مشکل دارد چون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای مطالعه کتاب‌های خوب ندارد.

حمزه‌ای به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: متاسفانه آموزش و پرورش همیشه نسبت به موضوع کتاب بی‌توجه بوده‌است. کارشناسان حوزه کودک و نوجوان بارها بر این نکته تاکید داشته‌اند که رگه‌ای ازآثار ادبی خوب، باید وارد کتاب‌های درسی شود اما همه این پیشنهاد‌ها معمولا با توجهی روبه‌رو شده‌اند.

این نویسنده افزود: متاسفانه مشکل توزیع کتاب خوب یکی از مشکلات اساسی درکشور ماست و آنچه امروزه درکیوسک‌ها موجود است، کتاب‌های بازاری با موضوعات پیش‌پا افتاده‌است. ما نباید در این زمینه ازخانواده‌ها و افراد متفرقه انتظار شناسایی و معرفی کتاب خوب برای کودکان را داشته باشیم چون مهار این مساله قبل ازهرجای دیگردرحیطه وظایف آموزش و پرورش است.

این نویسنده گفت: آموزش و پرورش با هزینه مردم اداره می‌شود و بخشی از این هزینه، حق مسلم دانش آموزان برای ایجاد کتابخانه‌های خوب است.

حمزه ای با اشاره به این موضوع که نویسندگان کودک و نوجوان با روحیات بچه‌ها از لحاظ روان‌شناسی آشنا هستند و نیازهای آنان را به خوبی درک می‌کنند گفت: نویسندگان بهترین گزینه پیشنهاد برای ارتباط بهتر،بین بچه‌ها و کتاب هستند. نویسندگان می‌توانند بهترین قصه‌ها را در دروس مدرسه بگنجانند و تبلیغ تالیفات کتاب‌های غیردرسی را که به نفع بچه‌هاست سامان دهند.

وی با استقبال ازطرح مصطفی رحماندوست مبنی بر وارد کردن قصه‌های ایرانی در کتاب‌های درسی گفت: این طرح می‌توانست بسیاری از مشکلات فرار ازکتاب را برطرف کند اما متاسفانه آموزش و پرورش، طبق معمول با اجرایی شدن آن موافقت نکرد و مسئولیت و هزینه‌های این طرح را نپذیرفت.

حمزه‌ای افزود: بهترین رسالت معلمان این است که رغبت و شور کتابخوانی را در ذات بچه‌ها نهادینه کنند. ایجاد میل کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، اولین موضوع مهم در این زمینه است.

این نویسنده گفت: وقتی معلم‌ها به کتاب خواندن علاقه ندارند چگونه می‌توانند به بچه‌ها انگیزه کتابخوانی بدهند؟ واضح است که باید همه چیز به شکل اصولی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و این امر ازسوی معلمانی که مشهورترین شاعران و نویسندگان کشور را نمی‌شناسند محقق نمی‌شود. وقتی یک کودک شعری را می‌خواند باید با کمک معلمان، چیزهایی هم درباره شاعر بداند، چون در این صورت است که نوشتن و سرودن برای او به مثابه امری دست نیافتنی جلوه نمی‌کند وخواهد فهمید که خودش هم در آینده می‌تواند صاحب اثر شود.

وی با اشاره به کلاس‌های ادبیات و فارسی کودکان و نوجوانان درمدارس کشور گفت: اگر بیشتر به زنگ‌های فارسی و ادبیات اهمیت داده شود و مطالعه کتاب در نظر بچه‌ها مهم جلوه کند، مسلما کتاب خواندن آنان ارتقا پیدا خواهد کرد. تا زمانی که ادبیات در مدارس جدی گرفته نشود و بین ‌شاعر و غیر شاعر، نویسنده و غیر نویسنده فرقی وجود نداشته باشد، اوضاع تغییری نخواهد کرد.
 
رودابه حمزهای متولد سال 1343 است. مجموعه شعرهای سه‌گانه «دست بزنم به چاقو»، «دست بزنم به قلیون» ، « دست بزنم به کبریت» وکتاب «آقا مهدی جان سلام» برخی آثار منتشر شده اوست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها