این نویسنده با ذکر این نکته که نگاهش به موضوعهای کتاب، تکبعدی و صرفاً انتقادی نیست، گفت: موارد بحثشده در کتاب را به اقتضای موضوع، تحلیل و گاه نقد کردهام. برای نمونه در فصل سوم با عنوان «مهدویت در تحولات عصر قاجار»، در گفتار تأثیرات ایجابی، در مورد جنبش تنباکو و نهضت مشروطیت، موارد را با نگاهی مثبت بیان کردهام و در مقابل در گفتار تأثیرات سلبی، با رویکرد سلبی به آموزههای مهدویت از دیدگاه مکتبهای شیخیه، بابیه و بهائیت پرداختهام.
وی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه از اطناب در نگارش کتاب دوری جسته است، توضیح داد: درباره فرقههای بهائیت و بابیه کتابها و مقالههای بسیاری نوشته شده است اما اثری ندیدهام که با نگاه و رویکرد مهدویت در بحثهای ایجابی و سلبی در آن بررسی شده باشد. اگرچه من هم در بخشهایی به توضیح این فرقهها پرداختهام اما هدفم تکرار گفتههای دیگران نبوده است بلکه بسیاری از مطالب را به ضرورت موضوع در کتاب آوردهام.
امانی افزود: این کتاب اثر جدیدی است که به موضوع مهدویت در دوران معاصر اشاره دارد و همچنین به تأثیرات سلبی و ایجابی آن بهصورت یکجا در سه حوزه شناختی، گرایشی و رفتاری پرداخته است. به نظر من این دو موضوع از ویژگیها و نقاط قوت کتاب است.
کتاب «مهدویت در ایران معاصر» نوشته فاطمه امانی توانی، بهتازگی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در 208 صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 55هزار ریال منتشر شده است.
نظر شما