پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
طلایی: ازکتاب‌هایی که جلوه خوبی ندارند استقبال نمی ‌شود/ جام شیری: موظفیم سلایق افراد را درنظر بگیریم

کاظم طلایی مدیر انتشارات طلایی درباره اهمیت شکل ظاهری کتاب و توانایی درجذب اولیه مخاطب گفت: در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب درخارج کشور ،اولین چیزی که جلب توجه می‌کند فرم و شکل کتاب است نه محتوای آن، زیرا در آن کشورها کسی زبان فارسی بلد نیست و اگر از یک کتاب استقبال شود در درجه اول به خاطر فرم و شکل ظاهری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این ناشرگفت:  اگر می‌بینیم از کتاب‌های ما چندان استقبال نمی‌شود به خاطر این است که از نظر بصری جلوه خوبی ندارند.
 
طلایی گفت: برخی تصویرگران ما روز به روز از دنیای کتاب فاصله می‌گیرند و رو به کارهای دیگر و یا گالری‌ها می‌آورند که البته باید دلایل این امر را جستجو کرد. از سوی دیگر تصویرگران خوبی هم داریم اما برای جذب آنها هزینه نمی‌کنیم.
 
وی افزود: ما هم اکنون توانایی این را داریم که کتاب‌هایی در سطح جهانی تولید کنیم. به عنوان مثال من در نشر طلایی، کتابی با عنوان «عصر طلایی دایناسورها» همراه با سی‌دی منتشر کردم. کتابی که پروسه انتشارش 3 سال وقت گرفت و 40 میلیون تومان برای تصویرگری‌اش هزینه شد چون سعی بر این بود که تصویرها صد در صد تولیدی و علمی باشند.

این ناشر گفت: منظور این است که اگر هدف وجود داشته باشد می‌توان کارهای بسیار بزرگی انجام داد.همین کتابی که ما منتشر کردیم توانست درچند نمایشگاه بین‌المللی با رقبای خارجی‌اش رقابت کند چون تصویرگران توانسته بودند علاوه بر محتوای اثر، شکلی مناسب هم برایش بیافرینند. ما تصویرگران بسیار حرفه‌ای و قدرتمندی داریم  اما به دلیل اینکه نمی‌خواهیم هزینه کنیم ،کارها را به دانشجویان تازه کار در این رشته می سپریم.
 

مسعود جام شیری : موظفیم سلایق بصری را درنظر بگیریم
 
مسعود جام‌شیری، مدیر انتشارات نگارینه نیز درباره اهمیت شکل ظاهری کتاب در جذب مخاطب گفت: اگر به موضوعاتی مهم چون محتوا و ساختار هنری توجه کنیم، می‌بینیم که شکل ظاهری کتاب از اندازه، نوع بسته‌بندی و موارد دیگر تشکیل شده است.
 
جام شیری گفت: ما امروزه با کتاب‌هایی چون کتاب‌های پارچه‌ای، حمامی و انواع کتاب‌های دیگر برخورد می‌کنیم که بنا به درخواست مخاطبان تولید می‌شوند. دراین نوع کتاب‌ها اولین چیزی که باید مد نظر قرار گیرد شکل ظاهر وهماهنگی مواد و مصالح بر اساس نیاز مخاطب است. مخاطبان ما کودکان دو سال به بالا هستند که دردرجه اول لمس کردن و دیدن کتاب برایشان اهمیت دارد.
 

وی ادامه داد: امروزه در علم بازرگانی، گروه هدف را تجزیه و تحلیل می‌کنند و از سوی دیگر درباره نحوه رفت و آمد و علایق افراد، مطالعه‌های زیادی انجام می‌شود وسپس همه دستاورد‌ها را در تولید کالاهایی که می‌خواهند با بازار عرضه کنند مورد استفاده قرار می‌دهند. در حرفه نشر،گروه هدف ،پدر و مادرها هستند که کتاب را برای بچه‌ها خریداری می‌کنند. ما در این کار موظفیم که سلایق افراد را در نظر بگیریم و شرایطی ایجاد کنیم تا آنها علاوه بر جذابیت ظاهری کتاب، ازمحتوای انتخاب‌هایشان هم مطمئن شوند.
 

جام‌شیری گفت: نکته مهم دیگر این است که سلیقه فروشندگان کتاب را هم باید در نظر بگیریم. گاهی یک کتاب از نظر شکل و قطع در سلیقه فروشندگان برای تبلیغ فروش تاثیر دارد. با اینکه گروه مخاطبان کودک و نوجوان به عنوان مخاطبان اصلی ما مطرح هستند اما در این میان واسطه‌هایی هم وجود دارد که باید از آنها بگذریم تا به این گروه برسیم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها