محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان درباره بیتوجهی به مقوله کتاب و کتابخوانی در آموزش و پرورش گفت: ای کاش این وزارتخانه به جای هوشمند کردن کلاسهای درس، کتابخانههای مجهز و فنی برای کودکان و نوجوانان ایجاد میکرد.
میرکیانی در پاسخ به اظهار نظر یکی از مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر نبود کتابهای شاخص برای استفاده دانشآموزان گفت: کتابهای ارزشمند و شاخص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فراواناست اما امکانات برای عرضه آنها به مخاطب وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته در دوره 9 ماهه تحصیلی نمیتوان از کودکان و نوجوانان انتظار داشت که به مطالعه کتابهای غیر درسی بپردازند اما لازم است که معلمان در طول سال از مزایای کتابخوانی و ارزش مطالعه برای بچهها صحبت کنند.
میرکیانی با اشاره به نبود برنامهریزی مدون و منظم در نهادهای دولتی و فرهنگی برای کتابخوانی کودکان و نوجوانان گفت: باید شورای ارزیابی در این زمینه راهاندازی شود که هدف برونرفت از این مشکل را دنبال کند. این شورا باید دنبال ایجاد فضایی حرفهای برای کتابخوانی کودکان باشد. درکنار این شورا ،باید نهاد یا سازمانی هم باشد که بر خلاف دیدگاه آموزش و پرورش، از کتاب خوب حمایت کند .
این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: وقت آن رسیده که مدیران و مسئولان مدارس به جای خرید رایانه و انبار کردن آن و صرف بیهوده هزینهها، به پربار کردن کتابخانه مدرسه خود بیندیشند.
وی با اشاره به این موضوع که بهترین مدرسه از نظر کارشناسان امر آموزش، مدرسهایاست که مجهزترین کتابخانه را در اختیار دانشآموزان قرار دهد، گفت: باید کتاب خوب را برای کودکان تعریف کرد. اگر طبق بررسیها و آمار گفته میشود درصد کتابخوانی میان کودکان کم است نباید سریع و بدون مطالعه و پشتوانه علمی بگوییم که کتاب خوب وجود ندارد. بازهم تکرار می کنم که ما کتابهای شاخص بسیاری داریم اما نحوه ارائه دادن آن به مخاطب را بلد نیستیم.
میرکیانی گفت: کتاب خوب را باید در معرض دسترس و انتخاب بچهها قرار دارد، باید شور و شوق کودکان و نوجوانان را نسبت به کتاب برانگیخت و کتاب خوب را برای آنان تعریف کرد.
محمد میرکیانی، متولد سال 1337تهران است. این نویسنده تا کنون آثاری چون قصه ما همین بود، آواز بزغاله، دلاوران قلعه خورشید و روزی بود روزی نبود را منتشر کرده است.
نظر شما