سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
کتاب «مروری بر مفاهیم مدیریت دانش» از مفاهیم تئوری عبور کرده است

پریسا صباغ، پژوهشگر برتر ششمین کنفرانس مدیریت دانش با اعلام خبر انتشار کتاب «مروری بر مفاهیم مدیریت دانش» تا پایان آذرماه گفت:‌ این کتاب یک اثر کاربردی برای مدیران و یک کتاب آموزشی برای دانشجویان است.

 صباغ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تألیف این کتاب اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات برای تألیف این کتاب از سال 89 آغاز شد و به احتمال زیاد تا اواخر آذر‌ماه از سوی انتشارات آتی‌نگر در 10 فصل و 180 صفحه به بازار کتاب عرضه خواهد شد.
 
ارائه نمونه‌های مطالعاتی کاربردی

وی درباره ضرورت تألیف این کتاب گفت: بیشتر کتاب‌های حوزه مدیریت دانش فقط به ارائه مباحث تئوری اکتفا کرده‌‌اند، در تألیف این اثر سعی شده در کنار تشریح مباحث تئوری این حوزه در پایان هر فصل با بررسی نمونه‌‌های مطالعاتی مانند کاربرد مدیریت دانش در شرکت‌های مالزی،‌ فورد،‌ مایکروسافت و ناسا کتابی کاربردی برای مدیران تولید شود.
 
صباغ ادامه داد: این کتاب علاوه بر تشریح مباحث تئوری و مفاهیم پایه مانند توسعه سازمانی و حافظه یادگیری شامل بررسی نمونه‌های مطالعاتی است، بنابراین دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و مدیران از مخاطبان اصلی این کتاب هستند.
 
عوامل کلیدی موفقیت و شکست در مدیریت دانش 

مدرس دانشگاه غیرانتفاعی تاوران مشهد در معرفی سرفصل‌های کتاب «مروری بر مفاهیم مدیریت دانش» عنوان کرد: سه فصل نخست کتاب شامل مفاهیم پایه،‌ تعریف مدیریت دانش و تشریح استراتژی است. در فصل‌های چهارم تا ششم کتاب به موضوعات استراتژی مدیریت دانش به‌صورت تخصصی،‌ استراتژی فرایند‌گرای مدیریت دانش و‌ نقشه استراتژی مدیریت دانش پرداخته شده است.   
 
وی گفت: ارائه چارچوب مفهومی برای مدیریت دانش،‌ سرمایه‌گذاری به‌عنوان اساس مزیت رقابتی در موضوع توسعه، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش و عوامل شکست مدیریت دانش از دیگر موضوعات کتاب است.

صباغ، کتابش را اثری علمی و کاربردی معرفی کرد و افزود: در فصل‌های 9 و 10 کتاب که به عوامل موفقیت و شکست مدیریت دانش در شرکت‌های مختلف اختصاص دارد، تلاش شده  مسائل و مشکلات مدیریتی در شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت تشریح شود.
 
اثری کاربردی برای مدیران

این مؤلف دانشگاهی درباره پرداختن به موضوع استراتژی در این اثر اظهار کرد: در نگاهی تحلیلی معایب و مزایای استفاده از هر نوع استرانژی در این اثر تشریح شده است، بنابراین مخاطبان یه ویژه مدیران به فراخور کار خود می‌توانند از این فصل استفاده کنند.
 
وی در ادامه درباره محتوای جلد‌های دوم و سوم کتاب گفت: در حالی‌که هدف در تألیف نخستین جلد کتاب، انعکاس مباحث تئوری با نگاه عملیاتی است، جلد دوم پیش‌نیازی برای جلد سوم کتاب و شامل مفاهیم تئوری است.
 
معرفی مدیریت دانش پیشرفته
نویسنده مقالات ISI در نشریات بین‌المللی ادامه داد: موضوع مدیریت دانش پیشرفته، موضوع اصلی جلد سوم کتاب است. مدیریت دانش پیشرفته جز در چند شرکت محدود خصوصی هنوز در کشور به‌صورت یک جریان مطرح نیست، اما خوشبختانه با توجه به تخصیص بودجه، موضوع مدیریت دانش از سوی بسیاری از سازمان‌‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
 
صباغ درباره اهمیت موضوع مدیریت دانش اظهار کرد: برای تقویت مدیریت دانش باید فرهنگ به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات در کشور ایجاد شود. اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات، در بسیاری از جوامع پیشرفته نهادینه شده است و این در حالی است که در جامعه ما کارمندان، اطلاعات را به‌عنوان یک منبع قدرت محسوب می‌کنند و حاضر به اشتراک‌گذاری آن نیستند.
 
اهمیت اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش در سازمان‌ها
وی عنوان کرد: اطلاعات و دانش هر کارمند در فضایی که ICT به‌عنوان پایگاه داده‌‌ها ایجاد کرده ثبت می‌‌شود و شرکت فراخور نیاز خود از این اطلاعات استفاده می‌کند. مشوق‌های مالی یکی از راه‌های تقویت برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات است. مشوق‌های غیرمالی مانند منزلت و احترام یعنی قدرانی مدیران از کارمندان فعال در حوزه اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز در تقویت این جریان مؤثر است.
 
پژوهشگر برتر ششمین کنفرانس مدیریت دانش گفت: جمع‌آوری اطلاعات مجموعه سه جلدی «مروری بر مفاهیم مدیریت دانش» بر عهده خودم بود و دکتر روح‌اله باقری و دکتر علی رضائیان،‌ چهره ماندگار حوزه مدیریت، کمک‌ شایانی در تدوین کتاب داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها