سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
طیبی: دانشجویان ارشد و دکترا، موتور توسعه علم در تمامی جوامع هستند

رئیس جهاد دانشگاهی، در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را موتور توسعه علم در تمامی جوامع دانست و گفت: سهم این دانشجویان در تولید علم بسیار است و باید تشویق شوند تا یافته‎های علمی خود را سریع در اختیار جامعه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، صبح امروز 27 آبان‌ماه با حضور عبدالحمید احمدی، معاون پژوهشی، ‌آموزشی و فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، سیدمحمدرضا طیبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جهاد دانشگاهی، مهدی فیض، معاون فرهنگی و محمد سلگی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد.

شاخص سنجش اداره دانش‎بنیان 
طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این آئین اظهار کرد: امروز شاخص سنجش اداره دانش‎بنیان کشور، سنجش رسیدن به اقتدار و اقتصاد دنیا و توان کشورها در تولید علم و فناوری است. یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی را تولید علم و فناوری می‎دانیم و تا به حال نیز تلاش کرده‌ایم که در این زمینه فعالیت‎های خوبی داشته باشیم. از دیگر وظایف ما تلاش برای انتقال دانش است؛ در جامعه رو‌به پیشرفت باید بسیار سریع از دانش‎های روز مطلع شویم. 

انتشار 5500 عنوان کتاب در انتشارات جهاد دانشگاهی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: تأسیس واحد انتشارات جهاد دانشگاهی در سال 1360 رخ داد، سپس به سازمان انتشارات تبدیل شد و تا پایان سال 1392 نزدیک به 5500 عنوان کتاب منتشر کرده است. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، موتور توسعه علم در تمامی جوامع هستند. سهم این دانشجویان در تولید علم بسیار است و باید تشویق شوند تا یافته‎های علمی خود را سریع در اختیار جامعه قرار دهند. راه‌اندازی بخش SID (پایگاه علمی جهاد دانشگاهی) از دیگر افتخارات جهاد دانشگاهی است که کم و بیش دانشجویان با این بخش آشنا هستند. 

علم و فناوری در کشور جایگاه بالایی ندارد 
وی افزود: نوشتن کتاب یا سایه‌نویسی پدیده چند سال اخیر کشور است. این پدیده زشت بیشتر در محدوده خیابان انقلاب دیده می‎شود. دکتر رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم آغازگر طرحی برای برخورد با این پدیده بود که امیدواریم اجرایی شود. علم و فناوری در کشور ما جایگاه مناسبی ندارد و هنگامی که این مورد وجود نداشته باشد، طبیعتا مدرک‎گرایی دارای ارزش می‎شود. اگر بنا باشد تمام تصمیمات کشور بر مبنای کار کارشناسی صورت گیرد، سواد مطرح می‎شود و اکنون سواد مطرح نیست.




بخش ویژه در جشنواره کتاب سال دانشجویی 
محمد سلگی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در این آئین عنوان کرد: در هفته کتاب جمهوری اسلامی قرار داریم و امروز موضوع دانشگاه یکی از موضوعات هفته کتاب است و برنامه ما نیز که جشنواره کتاب سال دانشجویی است یکی از برنامه‎های هفته کتاب است. این جشنواره 21 دوره متوالی در حال انجام است و هدف آن نیز تقدیر از مولفان و مترجمان دانشجوست. در این هفته فعالیت‌های دیگری را نیز در دانشگاه‎های مختلف کشور سامان داده‌ایم و موضوعات مختلفی از جمله نشر الکترونیک، راه‎های افزایش کتابخوانی از طریق افزایش شبکه‎های اجتماعی، بررسی وضعیت تولید کتاب و بررسی وضعیت کتاب‎های دانشگاهی در نشست‎های تخصصی مطرح می‌شوند. نمایشگاه‎های کتاب دانشگاهی، جلسات نقد و تحلیل کتاب‎‎های دانشگاهی و 38 برنامه دیگر در این بحش‎ها به همت جهاد دانشگاهی در حال اجراست. 

وی در معرفی بخش‎های مختلف این جشنواره گفت: بخش نخست که بخش اصلی است، مرتبط با تمامی رشته‎های دانشگاهی و تمام مقاطع تحصیلی است. بخش دوم یا بخش ویژه جشنواره شامل چندین قسمت از جمله موضوعات مرتبط با شعار سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اشتغال و کارآفرینی و همچنین پنجمین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویی است. انتخاب مؤلف جوان و ناشر برتر، دو بخش دیگر این جشنواره هستند. آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در چهار مرحله داوری شده که در مرحله نخست مطابقت با ضوابط دبیرخانه بوده است. در مرحله دوم یک داور و یک مشاور آثار را بررسی و در مرحله سوم ارزیابی مجدد آثار وارده توسط دو داور صورت گرفت. در مرحله چهارم نیز جمع‎بندی نهایی انجام گرفته است. 

ارسال 408 اثر به جشنواره کتاب سال دانشجویی 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: در این دوره 408 اثر به دبیرخانه ارسال شد که علوم انسانی دارای بیشترین تعداد کتاب و علوم پزشکی و فنی و مهندسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. 71 درصد آثار تألیفی بودند و دانشجویان دانشگاه‎های دولتی 79 درصد این آثار را تألیف کرد‌ه‌اند. آقایان با 73 درصد، بیشترین تعداد آثار تألیفی این جشنواره را به خود اختصاص دادند. 

سلگی بیان کرد: اصیل و کیفی بودن آثار ارسالی، از ویژگی‎های این جشنواره است. معضلی که امروزه در بازار کتاب کشور زیاد دیده می‌شود، حجم موارد کتابسازی و رویه تولید کتاب‌های تستی و کنکور در بین نسل جوان است که آثار رسیده به این جشنواره از این مشکل دور بودند.  

افزایش دانش و مهارت دانشجو در نوشتن کتاب 
وی در ادامه گفت: البته ضعف کتاب دانشجویی نیز اجتناب‎ناپذیر است، اما در کنار آن باید بپذیریم که دانشجو در کنار این موارد نیازمند افزایش دانش و مهارت است. دانشجو در هیچ دوره‌ای دیگری مانند دوره دانشجویی نمی‌تواند مهارت نگارش کتاب را فرا گیرد؛ مناسب‎ترین زمان برای کسب این مهارت دوره دانشجویی است. 

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که وظیفه اصلی دانشجو نوشتن رساله است نه کتاب، ادامه داد: البته امروزه درباره پایان‎نامه‎ها نیز اتفاقاتی رخ داده و سرقت ادبی پایان‎نامه‎ها بسیار دیده می‎شود، بنابراین دانشجویانی که به نوشتن کتاب روی آورند، شایسته تقدیر و تشویق هستند. این جشنواره ضمن احترام به افراد این نکته را مطرح می‎کند که برای کل آثار احترام قائل است و اگر محدودیتی نداشت به یکایک آثار ارسال شده در مقام مؤلف جوایزی اهدا می‎کرد. در این جشنواره از بین 406 کتاب، به 15 اثر برگزیده و 26 اثر شایسته قدردانی جوایزی اهدا می‌شود. 

سلگی اظهار کرد: لازم است مسئولان حوزه فرهنگ و آموزش عالی و جهاد دانشگاهی به نکات مهمی مانند تسهیل دسترسی دانشجویاب به دانش و اطلاعات، تقویت فضای تعامل میان دانشگاه‎ها، توسعه  زمینه پژوهش‎های دانشگاهی و همچنین ارتقای معیارهای علمی در تولید کتاب‎های دانشجویی توجه کنند. در این جشنواره جهاد دانشگاهی از کمک‎های وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخوردار بوده است. 





فعالیت‎های پُرسابقه جهاد دانشگاهی 
مهدی فیض؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی این است که فعالیت‎های آن پُرسابقه و ماندگار است؛ این فعالیت‎ها به‌صورت سریالی انجام می‌شوند و هر سال از کیفیت و فعالیت‎های بهتری برخوردار شده است. این امر موجب می‎شود تا افرادی که فعالیت می‎کنند، به امر نوشتن ترغیب شودند و نوشتن یکی از عادت‎هایی است که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می‎گیرد. اگر عادت به نوشتن در دوران جوانی و دانشجویی شکل گیرد، می‌توان گفت که این عادت در دوره‎های بعدی نیز استمداد پیدا کرده و افراد این عادت را ادامه می‌دهند و شوق نوشتن آنها را به سمتی خواهد برد که بتوانند میراثی ماندگار برای کشور برجای بگذارند. 

وی افزود: افرادی که اهل قلم هستند این را تجربه کرد‌ه‌اند که نوشتن و تألیف کتاب به هیچ عنوان با انگیزه مادی و اقتصادی قابل تحقق نیست. نتایج مادی نوشتن در کشوری مانند ایران آنقدر اندک است که اگر فردی ایثار و فداکاری نکند، نمی‎تواند اثری را تولید کند تا آن اثر ماندگار شود. جهاد دانشگاهی تلاش دارد این انگیزه افراد را ارج نهد.  

در بخش پایانی آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، نکوداشتی برای زنده‌یاد پروفسور ناصر کاتوزیان و زنده‌یاد دکتر سعید آوندی برگزار و از برگزیدگان در دو بخش آثار تألیفی و ترجمه‌ای با اهدای جایزه قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها