داوود ملکی صیدآبادی، مدیر انتشارات برزافرین گفت: بازار نشر در ايران، نه از لحاظ محتوا و نه از لحاظ روشهای صحيح بازاریابی به هیچ وجه از وجهه رقابتی سالم برخوردار نبوده است.
وی ادامه داد: اما اين امر در كشورهای جهان سوم مثل كشور ما هنوز به آن مرحله از بلوغ نرسيده است و اگر هم به مراحلی رسيده باشد متأسفانه دستاندازها و مشقات زيادی را تحمل كرده است و بايد متحمل باشد.
مدیر انتشارات برزافرین افزود: در كمال تاسف بازار نشر در ايران، نه از لحاظ محتوا و نه از لحاظ روشهای صحيح بازاریابی به هیچ وجه از وجهه رقابتی سالم برخوردار نبوده است. این وضعیت را میتوان معلول دلایل مختلف و اغلب قابل رفع دانست که نپرداختن به مبانی این علل، باعث بروز مشكلات عديده چه در مرحله انتخاب آثار، آمادهسازی و چاپ و در مرحله آخر انعكاس آن در جامعه و اصطلاحاً توزيع آن میشود.
این مدرس چاپ و نشر ادامه داد: از موضوعات بسيار مهم بحث توزيع و ارائه كتاب است و باز هم اينكه چرا بجای چشم، ابرو را دستكاری میكنند؛ اين موضوع كه اين بازار تحت تأثير تصميمات گروهی و سليقهای سیاستزده جمع محدودی از همكاران است كه به تبعيت تغييرات سياسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گاه از قدرت و توان مالی بالائی برخوردار میشوند و گاه با تغيير دولت فعاليتشان كمی فروكش میكند، قرار گرفته و لاجرم باقی عزيزان چه قديمی و چه جديدها بايد بروند فکر نان دیگری باشند. البته این موضوع، تازه نیست و همچنین بر کسی هم پوشیده نیست. حال چرا در خصوص این موضوع در این جلسات و میزگردها حرفی به میان نمیآید، ما هم نمیدانیم.
مدیر انتشارات برزافرین اظهار کرد: در حقيقت از اين مباحث بهجای پاسخ به سوالات و يافتن فضاهای خالی در مسیر حرکت صنعت نشر، بیشتر در راستای منفعتطلبی شخصی یا گروهی با ارئه نظرهای غیرکارشناسانه و به صرف اتکا به تجارب چندین ساله پرداخته میشود كه متأسفانه راه به جایی نخواهند برد.
وی در ادامه سخنانش گفت: به عنوان مثال بنده بهعنوان يک ناشر جوان با توجه به مقررات برپایی نمايشگاههای استانی، به دليل كمبود عناوين كتابها نمیتوانم در اين نمايشگاهها شركت كنم. با هر موسسه پخش هم صحبت میكنم، تعداد عناوينی كه میخواهد، بيشتر از عناوين يک ناشر جوان است و در عين حال مشروط به دادن نمونه است كه آيا برای آنها صرف دارد كه كار پخش را انجام دهند يا خير.
ملکی صیدآبادی عنوان کرد: كارهای حمايتی و ناشران مورد حمايت دستگاهها كه الاماشاءالله از فرصت استفاده میكنند تعداد چاپهايشان را به 10 و 20 و بالاتر میرسانند و اين در حاليست كه مخاطب آنها كارمندان ادارات و دستگاههای دولتی است؛ این حرکت میتواند خود ضربه مهلکی بر پیکره بازار نشر نه در ایران بلکه در هر کشوری با هر سطح مطالعه باشد. مشكلات عمده اين حوزه بيشتر زيادهخواهی و سيریناپذيری برخی قديميها و ناشران حمايت شده از طرف دولتهای مختلف و در عین حال نبود فضای حرکت علمی، تکنولوژیک و عادلانه ناشران هستند كه درصد اصلي ركود بر ضمه آنهاست.
نظر شما