انتشارات یساولی، فروشگاه تخصصی کتابهای هنری
این هفته سراغ ویترین کتابفروشی ها رفتیم تا از ورود کتابهای جدیدالانتشار هنری در پشت ویترینها اطلاعاتی به دست بیاوریم. فروشگاه یساولی در نزدیکی سینما بهمن اولین مکانی بود که به آن سر زدیم.
این فروشگاه را شاید بتوان یکی از شلوغترین فروشگاههای کتابهای تخصصی، آن هم به دلیل تنوع کتابهایش در حوزههای گوناگون هنر در سطح خیابان انقلاب دانست. وارد فروشگاه که شدم با مسئول فروشگاه آقای حسینخانی صحبت کردم.
از او خواستم در رابطه با فروشگاه یساولی و زمینه فعالیت آن توضیحاتی را در اختیارم قرار دهد که گفت: انتشارات یساولی بیشتر در زمینه کتابهای هنری فعالیت میکند و از آغاز شکلگیری خود در سالهای ۱۳۳۰ تا به امروز در حفظ و پاسداشت و نیز نشر و معرفی ویژگیهای فرهنگ و هنر ایرانی، تلاشی مستمر و بیوقفه داشته است. در این راستا هر آنچه در محدوده فرهنگ و هنر ایرانزمین قرار دارد،مورد توجه گردانندگان انتشارات قرار میگیرد و سپس گروهی از هنرمندان متبحر و صاحبنظران خبره تخصص و مهارتشان را به کار میگیرند تا آنها را به بهترین شیوه و منقحترین شکل در اختیار علاقهمندان قرار دهند.
او در رابطه با کتابهای جدید الانتشار هنر که در این فروشگاه وجود دارند توضیح داد: فروشگاه یساولی کتابهای مختلفی در زمینه «آموزش طراحی و نقاشی»، «ایرانشناسی»، «عکاسی»، «معماری»، «ادبیات کهن»، «خوشنویسی»، «هنر فرش و هنرهای وابسته»، «نگارگری» و «گرافیک» دارد که شاید بتوان آن را یکی از پرفروشترین فروشگاههای کتابهای هنری دانست.
کتابهای جدیدالانتشار زینت بخش ویترین کتابفروشی ها
حسینخانی درباره کتابهای جدیدالانتشار هنر که در فروشگاه یساولی به فروش میرسند گفت: کتاب «طراحان گرافیک معاصر ایران» که در آن مجموعه ای از طراحان گرافیک معاصر ایران تلاشی براي معرفی هرچه بیشتر طراحی گرافیک در ایران کردهاند از آثار تازه منتشر شده است. در این کتاب که مؤلف آن مهران زمانی است، با ارائهی نمونههایی از طرحهای روی جلد، پوستر و صفحهآرایی، طراحی عنوان و بروشور و ... گوشهای از طراحی گرافیک ایرانی به نمایش گذاشته شده است.
او ادامه داد: کتابهای «مبانی صفحهآرایی» و «گرافیک (یک قرن پوستر و طراحی تبلیغاتی)»، این کتاب برای علاقهمندان به این حوزه فرصتی پیش میآورد که آثار منتخب و متنوع طراحان و هنرمندان یک قرن را در یک مجموعه مطالعه کنند. مطالب این کتاب از بین بهترین طرحریزیهای دورههای مختلف انتخاب شدهاند که با طیف وسیعی از نظریات بصری به کاوش تفکر شاخص ورای تصاویر میپردازد و می تواند الهامبخش طراحان معاصر در تلاش آنان برای برقراری ارتباط از طریق صفحهآرایی باشد.
پرفروشهای انتشارات یساولی
کتابهای «برگزیده آثار نقاشان شرق گرا» و «نقاشی با آبرنگ» نام دارد که هر دو جزو کتابهایی بودند که در پشت ویترین این فروشگاه قرار داشتند. از فروشنده آن خواستم اطلاعاتی درباره این کتابها در اختیارم قرار دهد. حسینخانی ادامه داد: کتاب «برگزیده آثار نقاشان شرق گرا» نوشته میشل وریر با ترجمه فائقه معاون زاده است که به دو زبان انگلیسی و فارسی با قیمت ۳۰ هزارتومان به فروش میرسد. کتاب دیگر «نقاشی با آبرنگ» است. کتابهای «کروکیهایی از معماری ایران» که از خلال طرحها و نقشها، بیننده را به تماشای هنرنمایی دلپذیر نقاش فرانسوی «آلن بایاش» مینشاند و تصاویری آشنا از مساجد، گنبدها، امامزادهها، کبوتر خانهها و کاشیکاریهای شهر اصفهان را نشان میدهد.
به گفته حسین خانی کتابهای «از طهران تا تهران» که به دو زبان انگلیسی و فارسی، نوشته حمیدرضا نوروزی طلب است، «ایران شناسی» نوشته سونیا رضاپور که به زبان انگلیسی است، کتاب «پژوهشی در فرش ایران» نوشته تورج ژوله، «آموزش نگارگری» به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته بهمن شریفی با ترجمه سونیا رضا پور جزو کتابهای پرفروش فروشگاه یساولی محسوب میشوند.
از او درباره تنوع کتابهای هنری در حوزههای گوناکون پرسیدم که گفت: تنوع کتابها در این زمینه بسیار زیاد است به طوری که هر ماه کتابهای جدیدی منتشر میشوند و در ویترین این فروشگاه قرار میگیرد که در این خصوص فروش کتابهای تخصصی هنر این فروشگاه بسیار خوب است.
مسئول فروشگاه یساولی درباره قشر خاصی که برای خرید این کتابها به فروشگاه یساولی مراجعه میکنند نیز گفت: بیشترین مراجعه کنندکان ما علاقهمندان به زمینههای گرافیک و معماری و عکاسی هستند و شاید بتوان به جرات دانشجویان را بیشترین خریداران کتابهای هنری در حوزههای گوناکون دانست به طوری که اگر دانشجویان نباشند مغازههای کتابفروشی بسیار خلوت خواهند بود چرا که افراد عادی معمولاً کمتر سراغ کتابهای هنری میروند.
از آقای حسینخانی خواستم از تأثیر شروع سال تحصیلی جدید بر فروش کتابهای این فروشگاه بگوید که گفت: طبیعتاً با شروع سال تحصیلی جدید تقاضای خرید کتاب هم بالا میرود. کار ما کتابفروش ها فصلی است و با شروع سال تحصیلی جدید میزان خرید کتاب بالا میرود که آن هم بیشتر به دلیل سفارش استادان و خرید دانشجویان است. در دورههای دیگر هم معمولاً علاقهمندان به حوزههای خاص سراغ کتابهای مورد نیاز خود میروند که میزان خرید کمتری نسبت به دانشجویان دارند.
در هفته های بعد هم مخاطب این گزارش باشید و با ایبنا به راسته انقلاب بياييد.
نظر شما