محقق در این باره با تاکید بر این که باید نیاز نسل جوان را در شرایط کنونی در کتابهای درسی مدنظر قرار داد تصریح کرد: با توجه به اشراف من در حوزه ادبیات مثالهایی که در این رابطه میتوان به آن اشاره کرد، این است که در کتابهای درسی دانشآموزان و سایر کتابهای ادبی، از شعرا و نویسندگان فارسیزبان بیشتر استفاده شود تا دانشجویان و دانشآموزان به فرهنگ ایرانی و اسلامی علاقهمند شوند.
به عنوان مثال اشعاری از حافظ، مولانا، سعدی و فردوسی باید در کتابهای درسی به صورت متوازن استفاده شود یا در نثر، نوشتههای افراد بزرگی چون جهانگشای جوینی و بیهقی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین رعایت تنوع، عاملی برای ایجاد علاقهمند کردن دانشآموزان به مشاهیر ایرانی است.
مهدی محقق متولد بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر مشهد است. وی نویسنده، ادیب، فقیه، مصحح و شارح کتب فلسفی و استاد دانشگاه تهران است. محقق دارای مدرک دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی و رشته الهیات از دانشگاه تهران است. وی بنیانگذار دایرهالمعارف تشیع و عضو سابق هیات امنای بنیاد دایرهالمعارف بزرگ اسلامی و اکنون رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.
*در این باره بخوانید:
گفتوگو با اصغر محمودآبادی: ایرانیان انگیزهای به مطالعه تاریخ و بازخوانی آن ندارند/ انوشیروان در کتابهای درسی کمرنگ است
گفتوگو با محمدتقی ایمانپور: نگارش کتابهای تاریخی باید از قید و بندهای سیاسی رها شود/ زندگی مبارزان انقلاب مشروطه را به درستی منعکس نکردهایم
گفتوگو با داریوش احمدی: کمرنگ بودن مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی تاثیری جز بیهویتی ندارد
نظر شما