چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
آشنایی با «کارگردانی مستند» در 9 بخش

کتاب «کارگردانی مستند»، نگاهی مختصر به تاریخ تکامل سینمای مستند داشته و گزیده‌ای را به عنوان زمینه تهیه مطالب کتاب فراهم کرده است. مایکل رابیگر در این کتاب سعی کرده اصول کارگردانی مستند را به گونه‌ای آموزش دهد که مستندسازان بتوانند با خواندن آن از پایه با روش ساخت مستند آشنا و مشکلات پیش رو خود در این زمینه را از میان بردارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «کارگردانی مستند» سعی کرده به شرح مستند و مقایسه آن با سینما بپردازد. مایکل رابیگر نویسنده این کتاب در مقدمه آن می‌گوید: سینما در مقایسه با سایر هنرهای تازه و نوپا تأثیر و زبان آن تازه در حال درک شدن است. به خصوص که زبان تصویر هنوز هم دستخوش تکامل و تعامل شدیدی است. در فیلم‌های مربوط به یک رویداد مثلاً حقایق تاریخی- معنای فیلم، هم از تصوری که تماشاگران از آن دوره تاریخی دارند منشأ می‌گیرد و هم از ساختار تفسیری که سازنده فیلم بر آن اعمال کرده است. حتی در ساده‌ترین شکل ممکن یعنی با کنار هم قرار دادن دو نما، نیز همجواری معناداری شکل می‌گیرد که با عوض کردن جای این دو نما، به کلی دگرگون می‌شود.

نسبیت و مقایسه هسته مرکزی و عصاره زبان فیلم است

از نظر نویسنده، تاریخ سینمای مستند نوعی حماسه داوود و جولیات است که در آن موضوع اصل است و سازنده اثر که احتمالاً جذاب‌ترین عنصر همه هنرهای دیگر است تقریباً به چشم نمی‌آید. البته در تاریخ سینمای مستند، استثناهایی از این دست‌کم نیستند اما امروزه از فیلم باید صدای سازنده را شنید.

«کارگردانی مستند» در 9 بخش مجزا که شامل «مقدمه، گذشته و آینده»، نهویت خلاق و کارگردانی»، «فن تصویر»، «فرآیندهای پیش تولید»، «فرآیندهای تولید»، «فرآیندهای پس از تولید»، «زیبایی‌شناسی و کارگردانی»، «مسیر حرفه ای» و «ضمائم» شما را در ساخت فیلم مستند یاری می‌دهد.

از پایه با ساخت فیلم مستند آشنا شوید

بخش نخست؛ این کتاب تاریخ مختصر و کاربردی سینمای مستند را معرفی می‌کند. در این بخش می‌خوانیم: این کتاب نگاهی مختصر به تاریخ تکامل سینمای مستند داشته و گزیده ای را به عنوان زمینه تهیه مطالب کتاب فراهم کرده است. مایکل رابیگر در این کتاب سعی کرده اصول کارگردانی مستند را به گونه ای آموزش دهد که مستندسازان بتوانند با خواندن آن از پایه با روش ساخت آن آشنا و مشکلات پیش رو خود در این زمینه را از میان بردارند.

بخش دوم؛ در این بخش هویت خلاق به شما معرفی شده و به گسترش فضای فکری شما به سمت داستان کمک می‌کنید.

بخش سوم؛ این بخش ابتدا دستور زبان فیلم را شرح می‌دهد و شما را با تمرین‌هایی در زمینه تحلیل فیلم و فیلم‌برداری آشنا می‌کند.

بخش چهارم؛ در این بخش شما با تحقیقات اولیه و پیشنهادهایی در زمینه فیلم‌برداری و پرورش گروه تولید آشنا می‌شوید.

بخش پنجم؛ این بخش شامل هشت فصل است که به ترتیب؛ «انتخاب تجهیزات»، «درباره نورپردازی»، «اجتناب از مشکلات»، «مصاحبه»، «هدایت شرکت‌کنندگان»، «هدایت گروه فنی»، «کارگردانی» و نتمرین های تولید» را آموزش می‌دهد.

بخش ششم؛ در این بخش با نگاه کلی به فرآیند پس تولید، طراحی ساختار، تدوین و سرهم کردن اولیه، فرآیند ظریف‌کاری، گفتار متن، تدوین نهایی و تمرین‌های پس تولید آموزش داده می‌شود.

بخش هفتم؛ این بخش شامل پنج فصل است که به صورت مجزا شما را با نظریه مستند و مساله بازنمایی، عناصر مستند، فرم، کنترل و هویت، ساختاردهی مجدد و مستند داستانی و فرآیند خلق و وظیفه مستند آشنا می‌کند.

بخش هشتم؛ شامل دو فصل است که به شما چگونگی ساخت فیلم مستند و اشتغال به ان را آموزش می‌دهد.

بخش نهم؛ این بخش فهرستی از دانشکده‌های سینمایی را جهان را معرفی می‌کند و و شمارا با فیلم شناسی از منظر مایکل رابیگر آشنا می‌کند. همچنین در این بخش کتابشناسی و منابع فیلم همراه با واژه‌نامه‌ها و اعلام آن بررسی می‌شود.

کتاب «کارگردانی مستند» نوشته مایکل رابیگر و ترجمه حمیدرضا احمدی لاری در 576 صفحه و شمارگان پنج‌هزار و 500 نسخه و به قیمت 230 هزار ریال در سال 1389 در قطع وزیری توسط انتشارات ساقی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها