یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۷
مديريت دانش در كلاس‌‌هاي آموزش كتابداري ارايه شود

به اعتقاد يك كارشناس كتابداري، بي‌توجهي به مديريت دانش در قالب دوره‌هاي رسمي، عدم گرايش متخصصان كتابداري به پژوهش و ناكافي بودن مشاركت اهالي دانش در پروژه‌هاي سازماني از عوامل اصلي بروز چالش در مديريت دانش كتابخانه‌هاست.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مطلب را محمد حسن زاده، در اولين «همايش منطقه‌اي كتابخانه‌ها: مراكز مديريت دانش» عنوان كرد.

وي در اين همايش كه دوم خرداد ماه، به همت گروه كتابداري و اطلاع‌رساني در دانشكده علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان برگزار شد، اظهار داشت: تعريف مديريت دانش و ارتباط آن با فعاليت كتابداران و چالش‌هاي  پيش‌روي آن از جمله مسايل مهمي هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند. 

حسن‌زاده، تقويت هرچه بيشتر بنيان‌هاي نظري، ارتباط‌هاي غيررسمي، برپايي دوره‌هاي آموزشي، تلاش براي گسترش همكاري ميان رشته‌اي و توجه به مديريت دانش در تدوين سرفصل‌هاي دروس كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه‌ها را در تقويت بحث مديريت دانش در عرصه كتابداري و كتابخانه‌هاي عمومي موثر شمرد.

در اين همايش همچنين، عبدالحسين فرج‌پهلو، استاد كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه شهيد چمران اهواز، در تعريف «مديريت دانش» اظهار داشت:  اين واژه معادل «knowledge management» است و «ارايه اطلاعات درست در زمان درست به مخاطب درست» معني مي‌شود. به عبارت ديگر، مديريت دانش، وجود نظم اصولي و صحيح ميان ابزار منظم از سوي افراد دانشمند و كارآزموده است. 

در اين همايش، مقاله‌هاي «مدیریت دانش وکتابخانه ها: مبانی نظری، مولفه‌ها‌، موانع و راهکارها» اثر  دکترعبدالحسین فرج پهلو و سمیه سادات آخشیک، «برنامه ریزی‌، مدیریت دانش و نقش کتابخانه‌ها» كار مشترك  محمدرضا امیری و حسین وکیلی منفرد، «نقش مدیریت دانش در اقتصاد دانش‌محور» به قلم محسن حاج زين العابديني، «کتابخانه 2: رویکردی نوین برای پاسخگویی به تغییرات سریع در جهان» از محمد کریم صابری، علی سادات موسوی و سمانه نادری، و «کارکرد و توانایی‌های کتابداران و اطلاع رسانان در نقش مدیریت دانش» از رضا تاج آبادی، کبری کریمی و صفرعلی رنجبری، همچنين «گام های عمل پیاده‌ساز‌ی مدیریت دانش در کتابخانه‌ها» اثر یعقوب نوروزی و امیرحسین عبدالمجید، «کتابخانه ها: مراکز مدیریت دانش» از عاطفه زارعی و فاطمه زارعی، و «رویکردی نوین به مدیریت دانش در کتابخانه‌ها به عنوان محصول اقتصاد دانش» از فاطمه باقری ارايه شدند. 

حاضران در اين همايش از مقام علمي محمدحسين دياني، اولين استاد كتابداري ايران تجليل كردند. 

محمدحسين دياني، سال 1319 در شهر مقدس مشهد به دنيا آمد. تير ماه 1359 درجه دكتراي كتابداري را از دانشگاه ايالتي راتگرز ايالات متحده امريكا كسب كرد و از آن پس به مدت 18 سال مسووليت مدير يت گروه كتابداري را در د‌انشگاه شهيد چمران و فردوسي مشهد برعهده گرفت. 

دیانی به عنوان اولين استاد كتابداري و اطلاع رساني در ايران اين موقعيت را داشت كه بنيانگذار دوره كارداني، ‌كارشناسي و كارشناسي ارشد در دانشگاه شهيد چمدان، دوره كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه فردوسي مشهد و باني دوره دكتري كتابداري در دانشگاه شيراز باشد.

وي تا كنون 20 كتاب و 75 مقاله در حوزه كتابداري و اطلاع رساني منتشر كرده كه از جمله آنها مي‌توان به «روش‌هاي تحقيق در كتابداري»، «اصول و خدمات مرجع در کتابخانه هاي و مراکز اطلاع رساني» و «گلوگاه‌هاي پژوهش» اشاره كرد. 

در همين حال عاطفه زارعي، دبير اجرايي همايش و مدير گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان، گفت كه از 70 مقاله ارسالي به دبيرخانه همايش، هشت مقاله برگزيده ارايه و 15 مقاله نيز براي چاپ در مجموعه مقاله‌ها انتخاب شدند. 

در پايان همايش، «نقش مدیریت دانش در اقتصاد دانش‌محور» نوشته محسن حاج زین العابدینی به عنوان مقاله برتر معرفي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط