دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
نوش‌آفرین انصاری: مدیران بیشتر کتابخانه‌ها، تصوری از اهداف و چشم‌اندازهای این حرفه ندارند/ اکثر کتابداران خانم هستند، اغلب مدیران آقا!

نوش‌آفرین انصاری از متخصصان رشته کتابداری معتقد است میزان پویایی کتابخانه‌های کشور، حاصل سیستم آموزش کتابداری است در حالی که مدیران بیشتر کتابخانه‌های ما به دلیل عدم تخصص کتابداری، تصوری از اهداف و چشم‌اندازهای این حرفه ندارند.

 انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پویایی و نحوه فعالیت کتابداران و به‌طور کلی کتابخانه‌ها را مرتبط  با نحوه آموزش کتابداری در مراکز آموزشی دانست و عنوان کرد: باید بررسی کنیم و ببینیم که در سیستم آموزشی ما چقدر به رشد خلاقیت و نوآوری و همچنین اعتماد به نفس کتابداران توجه شده است؛ به‌طور کلی وضعیت کتابداری در کشور به میزان کارآمد بودن تحصیلات دانشگاهی بستگی دارد.

دبیر شورای کتاب کودک افزود: اگر حاصل این تحصیلات به وجود آمدن یک کارمند علاقه‌مند به روزمرگی باشد، این خود یک بحث است و اگر حاصل این تحصیلات فردی خلاق باشد که با انگیزه و اشتیاق طرح‌هایی برای ارتقاء و پویایی این حرفه ارائه کند، بحث دیگری است.

وی در ادامه به برخی مشکلات مدیریتی در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت کتابخانه‌های عمومی باید برای خلاقیت و نوآوری ارزش بیشتری قائل شوند و آزادی عمل بیشتری به کتابداران برای ارائه و اجرای طرح‌های خلاقانه خود بدهند و این روند به جایی برسد که تنوع و نوآوری به‌صورت یک ارزش تلقی شود.

انصاری نبود تخصص مدیران کتابخانه‌ها را یکی از عمده مشکلات این مراکز عنوان کرد و ادامه داد: البته متأسفانه بیشتر مدیران کتابخانه‌های عمومی کشور کتابدار نیستند و طبیعتاً تصوری از اهداف و چشم‌انداز‌های این حرفه ندارند؛ من سراغ ندارم که این مدیران با اشتیاق در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی شرکت کنند و با دیدن و شناخت شرایط استاندارد کتابخانه‌های دنیا، به جایگاه فعلی خود، پتانسیل‌های موجود و اهداف و چشم‌اندازهای خود آگاهی پیدا کنند.

این استاد رشته کتابداری با بیان این‌که هرجا جلسه یا همایشی درباره کتابداری تشکیل می‌شود، بحث رسیدگی به مسائل معیشتی مهم‌ترین موضوع این جلسه‌هاست، افزود: حقوق دریافتی، بیمه و درج سابقه کار و غیره مهم‌ترین موضوع جلسه‌ها و همایش‌های کتابداری است که باید راهکاری در این‌باره اندیشیده شود تا با فراهم آمدن موقعیت رفاهی نسبی برای این قشر، به پویایی کتابخانه‌ها و کتابخوانی کمک کنیم.

دبیر شورای کتاب کودک عنوان کرد: معتقدم جامعه ایرانی، کتاب، کتابخانه و کتابداران را دوست دارند و برای آنها ارزش فراوانی قائل هستند اما در عین حال نیز اعتقاد دارم کتابداران در این نظام اداری اختیارات لازم برای فعالیت و نوآوری ندارند؛ این درحالی است که کتابداران شاغل در کتابخانه‌های کشور با علاقه‌ای سرشار در این حرفه فعالیت می‌کنند.

 انصاری با انتقاد از روند غالبی که در کتابخانه‌ها ایجاد شده گفت: در کتابخانه‌های کشور بیشتر کتابدارها خانم هستند و اکثر مدیران کتابخانه را آقایان تشکیل می‌دهند؛ این تفکیک جنسیتی در کتابخانه‌ها باعث می‌شود تا به جای تعامل بیشتر کتابداران با مدیران، به ایجاد فاصله بین این دو گروه دامن بزنیم و نتوانیم یک گفتمان مفید برای ایجاد ارتباطی موثر بین آنان ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت‌وگو تأکید کرد: با ایجاد ارتباط موثر میان مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران، می‌توان به ایجاد ارتباط کتابداران و جامعه امیدوار بود.

* در این باره بخوانید:
(1) شکراللهی: مشکل کتابداری در کشور کمبود «کتابدار عاشق» است (اینجا)
(2) مدیر کتابخانه ملک: کتابداری امانت کتاب نیست، مهارت اطلاع‌رسانی و علم دانش‌شناسی است(اینجا)
(3) مسئول بخش دیجیتال‌سازی کتابخانه مجلس: کمبود منابع مالی از موانع اصلی دیجیتال‌سازی کتابخانه‌هاست(اینجا)
(4) هما افراسیابی: برخی کتابدارها وظایف اصلی خود را فراموش کرده‌اند/ لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی کتابداران (اینجا)
(5) سرپرست معاونت اسناد ملی کتابخانه ملی: کم‌دانشی استاد و دانشجو جدی‌ترین آسیب کتابداری‌ است / ضرورت بازنگری در اعتبار سنجی استادان رشته کتابداری(اینجا)
(6)ابهری: مدیریت کتابخانه‌ها به‌صورت سمت‌های سیاسی درآمده است / رجبی: پیشینه و رویکرد بیشتر مدیران کتابخانه‌ها فرهنگی است(اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها