چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
هدهد سفید نشان مختص ادبیات کودک و نوجوان است/ ارائه ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی

همدان - مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ارائه ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی تعریف شده است گفت: هدهد سفید نشان مختص ادبیات کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، محمدرضا اسفاری بعدازظهر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره دوست من کتاب با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها چندین سال است که تبدیل به نهادی خدمت‌رسان شده است افزود: اکنون ۶۰ خدمت از نهاد کتابخانه‌ها به مخاطب ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از این خدمات مختص کودکان و نوجوانان است بیان کرد: کمتر از سه سال است که نشان هدهد سفید است برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است و در این بخش کتابخانه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان در کشور فعال شده کتابخانه‌هایی که با نشان هدهد سفید است.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه مجله هدهد سفید طراحی و چاپ شده که شماره بعدی آن در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود گفت: جشنواره دو سالانه هدهد سفید نیز که بچه‌ها داوران آن هستند و بیشترین کتاب که امانت رفته را داوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه تلویزیونی هدهد سفید نیز تهیه شده که در شبکه پویا پخش شد از دیگر برنامه‌های نشان هدهد سفید است گفت: سعی داریم از ظرفیت رسانه به ویژه صدا و سیما استفاده کنیم که علاوه بر نشاط کودکانه، خدمات کتابخانه را نیز معرفی کنیم.

اسفاری اظهار کرد: برنامه دیگری نیز با نام نقاشی نقاشی است که تقریباً دو هزار کلاکت از این برنامه تولید شده و در شبکه پویا پخش شد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد عدالت فرهنگی در کشور مهم است افزود: سعی داریم عدالت فرهنگی در کشور شکل گیرد و فرقی از کودک عشایری تا کودکان پایتخت‌نشین نباشد و بتوانند همگی یکسان از خدمات کتابخانه‌ها استفاده کنند.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه طرح ویژه عشایر نیز داریم گفت: کتابخانه رویش را امسال برای عشایر رونمایی کردیم به طوری که کتابخانه به شکل چادری در کنار چادر عشایر دایر می‌شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها ارگان خدمات‌رسان هستند گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ کتابدار در ۴ هزار کتابخانه این خدمات را ارائه می‌دهند.

اسفاری تاکید کرد: ما سعی کردیم که طی دو سال اخیر خدمات را ضمن کیفیت‌بخشی بیشتر کنیم و وظیفه خود بدانیم که هر چه بیشتر برای ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

وی یادآور شد: فراخوان ششمین جشنواره کار و کتاب را نیز داریم که بین‌المللی است و هر در دو سال یکبار برگزار می‌شود.

وی یادی از کودکان و نوجوانان غزه کرد و گفت: کودکان غزه به دانش و آگاهی علاقه زیادی دارند اما رژیم صهیونیستی بیشتر مدارس، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های آنها را هدف بمباران قرار داده و این بسیار دردناک است.

‌فرهنگ غنی ایرانی اسلامی توسط شاعران و نویسندگان ماندگار می‌شود

استاندار همدان نیز اظهار کرد: آنچه امروز در ادبیات ما وجود دارد، فرهنگ غنی است که باید توسط شاعران و نویسندگان برای نسل‌های بعدی ماندگار شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تاکید بر اینکه اگر امروز کشور ما در منطقه با ثبات است به این خاطر است که توانسته فرهنگ خود را حفط کند افزود: آنچه در خلال توجه به کتاب و ادبیات توانستیم بدست بیاوریم، این است که در دوران کودکی و نوجوانی آنچه در قالب شعر و داستان فرا گرفتیم، واقعیت‌هایی است که در وجود تک تک ما نهادینه شده است.

استاندار همدان بیان کرد: هنر در قالب شعر، داستان، نقاشی و تئاتر می‌تواند مفاهیم ارزشمندی را در وجود انسان نهادینه کند.

وی با بیان اینکه همیشه تاکید شده اگر بخواهیم پایه و اساس فرد را بنیان کنیم باید از پیش دبستانی و مقاطع ابتدایی شروع کنیم و قطعاً با فرهنگ فاخری که داریم اثر شگرفی خواهیم داشت.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه از همه کسانی که در عرصه فرهنگسازی تلاش کرده و استعداد و توانایی در آنها شکل گرفته تشکر می‌کنم بیان کرد: خوشحالم از اینکه همدان ما نسبت به ادبیات و فرهنگ توجه ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه شعرای زیادی در قرون مختلف داشتیم که از سرآمدان هستند که آثار بسیار فاخری داشتند گفت: فردوسی برای همیشه تاریخ ماندگار ماست و ما چنین شعرایی در دنیا نداریم و بزرگترین افتخارات ما اینها هستند، برای اینکه این سلسله و زنجیره ادامه پیدا کند و از یک قله به فرومایه نیفتیم باید در نسل‌های متمادی افرادی باشند که این گنجینه را با ادبیات روز ترجمه کنند و در وجود افراد قرار دهند.

استاندار همدان ضمن قدردانی از نهادهای فرهنگی، آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها که توجه ویژه به این جشنواره‌ها دارند افزود: باید با همکاری همه این نهادها موضوع ترویج و تبیین کتابخوانی و مطالعه بیشتر شود و بتوانیم نسل آینده خود را همچون نسل‌های گذشته که در برابر تجاوزگری‌های دشمنان ایستادند، پرورش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به فضای مجازی کمتر پرداخت و از آن فاصله بگیریم گفت: کار ادیبان و شاعران است که با روش‌های بسیار زیرکانه کتاب و مطالعه را ترویج دهند.

قاسمی‌فرزاد یادی از کودکان غزه که زیر بمباران خبیث‌ترین افراد کشته می‌شوند، کرد و گفت: کودکان غزه بی‌گناه به خاک و خون کشیده می‌شوند اما مقاومت آنها ستودنی است و برای مانایی فرهنگ مقاومت، نقش شعرا و نویسندگان در انتقال فرهنگ مقاومت بسیار اثرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همدان با ۳ هزار سال قدمت و محوطه تاریخی هگمتانه که در حال ثبت جهانی است، جزو مفاخر ماست که باید این فرهنگ و این ارزش‌ها به سال‌های بعدی منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها