سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۵

فیلوگرافی ابتکار یک گرافیست جوان انگلیسی است که به معنای بیان تصویری و گرافیکی ایده‌ها و مفاهیم فلسفی می پردازد. این کتاب که از تازه‌های نشر BIS Publishers در انگلستان بوده توسط «اکرم برآبادی» با عنوان « بیان ساده مفاهیم پیچیده فلسفی با فیلوگرافی» به فارسی برگردانده شده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)– مالک خواجه‌وند: جنیش کَرِرَس(Genís Carreras) ، طراح گرافیک متولد 1987 است که اکنون درانگلستان زندگی می‌کند. عنوان اصلی کتاب«Philogarphics, big ideas in simple shapes» است و در سال 2014 توسط انتشارات BIS Publishers منتشر شده است. مطالعه این کتاب برای خوانندگانی با هر میزان دانش فلسفی، فرصت مناسبی است تا یک آشنایی اولیه با حجم زیادی از مفاهیم و اصطلاحات نا‌آشنای فلسفی از قبیل سرمایه داری (Capitalism)، جزم باوری (dogma)، هیچ‌انگاری(Absurdism) و بسیاری دیگر از مفاهیم و مکتب‌های دیگر پیدا کنند.

جنیش کَرِرَس نویسنده کتاب، در توضیح هدف از انجام چنین پروژه‌ای می‌نویسد: «ایده این کار، سال گذشته (2013) در دانشگاه به ذهنم خطور کرد. آن موقع دنبال راهی بودم تا فلسفه را به کارآموزان بصری هم‌نسل خودم توضیح دهم، کسانی که عموما توجه‌شان کم بود و به ندرت پیش می‌آمد که یک کتاب را تا آخر بخوانند.»

کتاب شامل 95 طرح گرافیکی است که با کمک استعاره‌های بصری، نمادپردازی‌های موجود یا ایجاد نمادهای جدید به نمایش انتزاعی آن مکاتب پیچیده‌ی فکری پرداخته و بدین صورت از میزان دشواری‌شان می کاهد.

این کتاب، به عنوان نقطه‌ آغازین در درک عمیق‌تر تئوری‌‌های فلسفی و تلنگری برای بازگشت مجدد فلسفه به زندگی روزمره است. بنابراین نباید آن را یک کتاب فلسفی معمول دانست بلکه کتابی است که ارتباط تنگاتنگی با کتب فلسفی دارد. 


فیلوگرافی: دیکشنری فلسفی
«جنیش کَرِرَس»، فیلوگرافی را چنین تعریف می‌کند: «فیلوگرافی به ما امکان کشف تئوری‌هایی را می‌‌دهد که تاکنون از آنها هیچ نمی‌‌دانسته‌ایم یا باعث تغییر نگرش قبلی‌مان نسبت به آنان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: «فیلوگرافی یک نوع دیکشنری بصری فلسفی است که با کمک اشکال و رنگها، مهمترین مکاتب فلسفی را به تصویر می کشد. این طرح، دو حوزه کاملا متضاد یعنی گرافیک و فلسفه را با هم تلفیق می کند که یکی حوزه ای پیچیده و سنگین است و دیگری به راحتی قابل درک بوده و تاثیر فوری بر مخاطب می گذارد.»

همچنین نویسنده در ابتدای کتاب توضیح داده که در ابتدا طرح‌های گرافیکی را در کنار مقاله ها و به قصد جذاب‌تر شدن‌شان به کار می‌برده است اما بعدتر متوجه شده که خود این تصاویر هم ہه تنهایی می‌توانند بخشی از مفاهیم را حتی فراتر از واژگان شرح دهند. از این رو برای هر مکتب یک تصویر خلق می‌‌کند و به عنوان نمونه برای سرمایه داری تصویر زیر را ارائه داده است:

 

چگونه از این کتاب استفاده کنیم؟
«جنیش کَرِرَس» در مقدمه درباره شیوه استفاده از محتوای کتاب توضیح می‌دهد: «هر تئوری، شامل دو صفحه است، یکی برای عنوان و تعریف مختصری از تئوری، و دیگری برای نمایش تصویر بصری‌اش. آیکن (نماد تصویری) کنار شماره‌ صفحه، نشان دهنده‌ حوزه‌ی فلسفی تئوری مورد نظر است. ماوراء الطبیعه ، اخلاقیات، معرفت شناختی، سیاست، مذهب وغیره از جمله این عناوین هستند.»

کررس ادامه می‌دهد: «بعضی تئوریها مستقیما با بعضی دیگر مرتبط هستند که برای نشان دادن آن، از یک فلِش خاکستری به همراه شماره صفحه‌ مربوطه در کنارش استفاده شده است. تصاویر این کتاب امکان تفسیرهای متعدد را برای بیننده فراهم می‌کند و او را آزاد می‌گذارد تا ارتباط بین ایده‌ی مربوط به تئوری و فرم آن را به هر شکلی که مایل است ترسیم کند.»

به نوشته مترجم کتاب؛ «اکرم برآبادی»، کَرِرَس تاکنون به عنوان طراح، برای شرکت‌های طراحی دنیا پوستر، آرم، بسته بندی، جلد کتاب و آلبوم طراحی کرده‌است. کارهای به روز او در نشر‌های مختلف کشورهای فرانسه، انگلیس، آمریکا، نیوزلند، و اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

از ترجمه‌های دیگر اکرم برآبادی در زمینه هنر می‌توان به کتابهای «طراحی گرافیکی و صفحه آرایی»، «اصول لی‌اوت»، «پتینه‌کاری»، «ایل راه تاراز» (ترجمه به انگلیسی)، «کتابچه‌ ایده‌های گرافیکی» و «رس‍م‌ال‍م‍ش‍ق‌ ت‍ذه‍ی‍ب‌«(ترجمه به انگلیسی) اشاره کرد.

چاپ اول کتاب «بیان ساده مفاهیم پیچیده فلسفی با فیلوگرافی» در 192 صفحه مصور (رنگی) با شمارگان 2000 نسخه و بهای 14900 تومان از سوی انتشارات هنر نو روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها