البته کارشناسان معتقدند این روند افزایشی عناوین میتواند به نادیده گرفته شدن عناوین خوب و دفن آنها در لابهلای سایر عناوین ختم شود و باید موردتوجه ناشران عمده قرار گیرد.
بسیاری از عناوینی که در لیست کاتالوگ آمازون بالا میآیند محصول کاری روباتیک بوده که کشف آنها در حال حاضر دشوار به نظر میرسد.
جالب اینجاست که دادن کامنت های مثبت درباره یک کتاب میتواند باعث بالا آمدن رتبه کتاب در سایت آمازون و بهتر دیدن آن شود و این در حالی است که شاید واقعاً این کتاب در حد و اندازه کامنت های مصنوعی نوشتهشده نباشد!
همه این موارد در حالی درست است که کتاب در لیست 100 کتاب برتر قرار گیرد و این احتمال با توجه به رقابت سنگین، زیاد واقعی به نظر نمیرسد.
درواقع نتیجهای که از این روند در سایت آمازون و سایتهای مشابه فروش کتاب میتوان گرفت این است که فرایند فروش کتاب در حال تغییر است و ممکن است توصیه آمازونی به کاربران خردمندانه هم نباشد.
به همین خاطر کارشناسان جستجوی بیشتر در سایتهایی غیر از آمازون را قبل از خرید از آمازون پیشنهاد میدهند.
هفته گذشته اعتراض رسمی هزار نویسنده آلمانی از آمازون بدلیل نوشتن کامنتهای سفارشی زیر برخی کتب خبرساز شد و احتمال میرود به زودی این داستان، آمازون را با چالش فنی بزرگی روبرو سازد.
نظر شما