یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
فاکز معتقد است اینترنت حل‌کننده ستیزهای اجتماعی است

کتاب «اينترنت و جامعه، نظريه اجتماعي در عصر اطلاعات»، اثر کریستین فاکز است. این کتاب درباره زمینه‌های تعاملی اینترنت و تاثیر آن در جامعه کنونی صحبت می‌کند. اسماعیل قدیمی، مولف و مدرس دانشگاه که مشغول ترجمه این کتاب است در نوشتاری به بررسی این اثر پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دکتر اسماعیل قدیمی: «اینترنت و جامعه، نظریه اجتماعی در عصر اطلاعات» در 381 صفحه توسط انتشارات راتلج به چاپ رسيده است. نويسنده‏ کتاب «پروفسور کريستين فاکز» است که در زمينه‏ رسانه‏‌هاي اجتماعي در دانشگاه وستمينستر انگلستان و انيستيتو پژوهش رسانه‌اي و ارتباط و نيز مدرسه رسانه‌ها، هنرها و طراحي فعاليت دارد. او همچنين سردبير مجله‏ تريپل سي: ارتباط، سرمايه داري و نقد است. اين مجله حاوي مقالات مرتبط با مطالعات انتقادي درباره‏‌ اينترنت و جامعه و نيز جامعه‏ اطلاعات و همچنين مطالعات انتقادي درباره‏ رسانه‌هاي ديجيتال/ رسانه‌ها و اينترنت است.

او در مقدمه‏ کتاب مي‌گويد که اين اثر هدفش پاسخ به اين سؤال است که اينترنت چطور زندگي و جامعه‏ ما را متحول کرده است؟ آثار مثبت آن کدامند؟ جنبه‌هاي منفي آن چطور؟ چه فرصت‌ها و خطراتي براي توسعه‏ جامعه و سامانه‌هاي اجتماعي دارد؟ نویسنده اين کتاب مي‌کوشد به خواننده کمک کند تا پاسخ‌هاي خود به اين پرسش‌ها را بيابد. هدف عمده‏ کتاب حاضر به‏ دست آوردن ادراکي نظريه‌اي از مناسبات جامعه و اينترنت است. مشکلي که اين کتاب جستجو مي‌کند اين پرسش است که جامعه و اينترنت چطور نيازمند ايجاد موقعیتی هستند که در آن از خطرات احتمالي براي کاربران پرهيز و به حداکثر رسيدن رضايت‌هاي مردم در اينترنت تضمين شود.

محتوای کتاب
در فصل دوم که گزاره‏ خود-سازماندهي به‏ عنوان نظريه بنيادي معرفي مي‌شود که مي‌تواند بعدها براي مفهوم ‏سازي روابط اينترنت و جامعه به‏‌کار رود و به انديشه‌‏ورزي ديالکتيکي پيوند بخورد. اين انديشه‌ها به‌‏عنوان قالب نظريه‌اي مورد استفاده قرار مي‏‌گيرند که نهفته‌هاي اخلاقي دارند و سپس استفاده از مفهوم خود-سازماندهي در نظريه‌هاي نوليبرال نقد شده و گزاره‏ جايگزين آن به‌‏عنوان کارگزار نظام‏‌مند همکاري بسط داده مي‌شود.

فصل سوم يک الگوي کلي از جامعه معرفي مي‌شود و نقش همکاري و رقابت در جامعه‏ مدرن روشن ميشود. اين الگو به‏‌عنوان زمينه‌اي براي واکاوي اينترنت و جامعه در فصل‌هاي پيوسته به آن خدمت مي‌کند. همچنين ضمن بحث درباره‏ مفهوم نيکلاس لوهمان از سيستم‌ها و خود-مرجعي، بنيادهاي يک نظريه‏ پويا گذاشته مي‌شود. فصل چهارم که در آن خيزش سرمايه‏‌داري اطلاعاتي چندمليتي مورد توجه قرار مي‌گيرد، گزاره‏ اينترنت به‏‌عنوان يک سيستم فني-اجتماعي مورد بحث و تفسير قرار گرفته و ريزگويي مي‌شود. با توجه به اينکه دو مقوله‏ (اينترنت و جامعه) در فصل‏‌هاي یکم تا چهارم به شکل مستقلي شرح داده شده و روشن مي‌شوند، روابط و مناسبات آنها در فصل‌هاي پنجم تا نهم مورد بحث قرار مي‌گيرند.

جستارها از مناسبات اينترنت و جامعه ابتدا به شکل انتزاعي مطرح و سپس با شواهد تجربي به واقعيت کشيده ميشوند. در فصل پنجم پرسش اين است که ما در چه جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم و کدام مفهوم کليدي بايد براي تحليل به‏‌کار رود؟ در اين فصل گزاره‌هاي سرمايه‏‌داري چندمليتي اطلاعاتي و سرمايه‏‌داري شبکه‏ چندمليتي معرفي مي‌شوند. اين فصل تحت عنوان پويايي‌هاي اينترنت اجتماعي پي‏‌بندي شده است. در اين فصل همچنين اين موضوع که چرا اينترنت به‏‌عنوان يک سيستم پويا شناخته شده، بحث شده و شبکه‏ جهان‌گستر ابتدايي و سپس شکل‌هاي جديدتر آن شرح داده مي‌شود.

در پيش‌گفتار کتاب که آن را «پروفسور هافکرچنر» استاد دانشگاه سالزبورگ نوشته، آمده است:« موضوع اينترنت و جامعه يک رشته‏ پژوهشي در حال ظهور و رشد است که با همگرايي ديگر رشته‌هاي دانش اجتماعي و انساني مانند جامعه‏‌شناسي فناوري، مطالعات رسانه‌هاي نوين و انفورماتيک (دانش پردازش اطلاعات و آگاه‌شدن) اجتماعي دوره‏ نابالغي خود را سپري مي‌کند».

رهیافتی یکپارچه در کتاب
اين کتاب رهيافتي يکپارچه را از طريق ترکيب دو زمينه‏ نظريه‌اي متفاوت جستجو مي‌کند. از يک سو، يک تغيير انگاره در ميان دانش‌ها از جمله دانش اجتماعي و انساني به وجود آمده که بر اثر يافته‌هايي در دانش ترموديناميک، در خصوص سيستم‌هاي باز، پويا، غيرخطي، پيچيده و خودسازمان‏‌دهنده آغاز شده است. بر اين اساس، مفهوم خود-سازماندهي مي‌تواند بر شکاف ميان رهيافت‌هاي نظريه‏ سيستم‌ها و نظريه‏ کنش در حوزه‏ نظريه و دانش اجتماعي پل بزند.




سرمایه‌داری در عصر اینترنت
از سوي ديگر، اين يک واقعيت است که بسياري از نظريه‌‏پردازان و پژوهشگران در زمينه‏ جامعه‏ اطلاعات، به‏‌ويژه، منتقدان مفهوم جامعه‏ اطلاعات آبشخور مارکسي (الهام‏‌گيرندگان از مارکس) دارند.

کريستين فاکز ادعا مي‌کند که برخي پيداشت‏‌هاي مارکسيستي همچنان معتبرند، درحالي‏‌که برخي ديگر نيستند. او نشان مي‌دهد که از طريق درهم‏‌آميختن کامل دو خط فکري، يک قالب يا چارچوب نظريه‏ اجتماعي کل‏‌گرا مي‌تواند پديد آيد و سرمايه‏‌داري در عصر اينترنت را درک و تفسير کند.

اين چارچوب نظريه‌اي، به‏‌وسيله‏ انبوه‌ه‏اي از جزئيات تجربي موجود در ادبيات موجود که همه‏ جنبه‌هاي ضروري جامعه از اقتصاد گرفته تا امور سياسي تا فناوري و نيز زيست پيرامون را دربرمي‏‌گيرد، تبلور مي‌يابد. داده‌هاي مربوط به ملاحظه‏ تاثير اينترنت بر هريک از اين زيرسيستم‌‏ها بر تشديد جلوه‌هاي ويژه‏ سيستم از مخاصمه‏ مشخص ميان همکاري و رقابت گواهي مي‌دهد.

اينترنت مي‌تواند به‏‌عنوان يک حلال فناورانه در ستيزهاي اجتماعي تفسير شود. در انجام چنين کاري داده‌ها تنها نتيجه‏ منطقي و عمل‏‌پذير را براي راهنمايي کنش پيشنهاد مي‌دهند: يک گرايش فعالانه به سوي شکل‌‏دادن به اينترنت براي يک جامعه‏ اطلاعات جهاني و قابل پاسداري که فرصت‌هايي را براي همه در مشارکت و زيستن در درازمدت فراهم مي‌کند.

نقش اینترنت در جامعه امروز
نويسنده در مقدمه‏ کتاب با شرح نقش و جايگاه اينترنت در جامعه‏ امروز مدعي مي‌شود که اينترنت در زندگي روزمره همه‏‌جا حاضر است. او مي‌گويد در اينترنت ما به جستجوي اطلاعات مي‌رويم، براي مسافرت‌ها نقشه مي‌کشيم، روزنامه و مقاله مي‌خوانيم، با ديگران به ‏وسيله‏ يارانامه، پيام‏‌رساني فوري، اتاق‌هاي گپ، رايانه فون‌‏ها، تابلوهاي بحث، ليست‌هاي نامه رساندن، ويدئوکنفرانس ارتباط برقرار مي‌کنيم؛ ما به موسيقي و راديو گوش مي‌دهيم، ويدئوها را تماشا مي‌کنيم، کالاهاي مختلف حراجي را سفارش داده يا مي‌خريم، بلاگ‌‏هاي خود را مي‌نويسيم و در بلاگ‏‌هاي ديگران شريک مي‌شويم.
 با استفاده از اینترنت، ما ديگران را ملاقات و با آنها بحث مي‌کنيم، ياد مي‌گيريم که ديگر مردم را بشناسيم، عاشق شويم، دوست شويم يا روابط صميمانه را توسعه دهيم؛ ما تماس با ديگران را حفظ و به آنها اعتراض مي‌کنيم، به سايت‌هاي دولتي دسترسي داريم، خيلي چيزها ياد مي‌گيريم که پيشتر امکان نداشت، بازي مي‌کنيم، در ويکي‌ها با يکديگر معلومات و دانايي ايجاد مي‌کنيم، انديشه‌ها، تصويرها و ويدئوها را شريک مي‌شويم، ما نرم‌‏افزارها و ديگر داده‌هاي ديجيتالي را بارگيري مي کنيم و همچنين مي‌توانيم با استفاده از اينترنت احساس گمشدگي، گمراهي، نارضايتي، ترس، خستگي، تنش، ازخودبيگانگي و تنهايي و مانند اينها را بيان کنيم.

اینترنت چه نوع سیستم ویژه‌ای دارد؟
 از ديگر سؤالاتي که در کتاب به آنها پاسخ داده مي‌شود می‌توان به اينترنت چه نوع سيستم ويژه‌اي است؟ ما در چه نوع جامعه‌اي زندگي ميکنيم؟، شبکه‌ها و دانايي کدام نقش را در جامعه ايفا مي‌کنند؟ و همکاري و رقابت در بوم‏‌شناسي چه نقشي بازي مي‌کنند؟ در ادامه کتاب، همکاري و رقابت چه نقشي در اقتصاد دارند؟

فاکز، در این کتاب به سوالات دیگری مانند همکاري و رقابت چه نقشي در امورسياسي برخط دارند؟ و همکاري و رقابت چه نقشي در فرهنگ سايبري به عهده دارند؟ پاسخ می‌دهد.

نويسنده نتيجه مي‌گيرد که گزاره‏ سيستم‌هاي خود-سازمان‏‌دهنده مناسب‌ترين قالب نظريه‌اي براي اين کتاب بوده است. سيستم خود-سازمان‏‌دهنده بر پايه‏ منطق به‌‏طور پويا نظم را هم در درون خود و هم بيرون از خود توليد و بازتوليد مي‌کند. اين سيستم‌ها که از هم‌‏کنشي پوياي اجزاي خود برخوردارند، ديالکتيکي يا خودانتقاد، خودارزياب و خودکنترل هستند. در واقع اينترنت تجلي ارتباطي سيستم‌هاي سرمايه‏‌داري چندمليتي است که دست پنهان بازار آن را مديريت مي‌کند و مطالعه‏ اين پديده جز با رويکرد انتقادي و منطق ديالکتيکي و توجه به مناسبات مبتني بر رقابت و همکاري ميسر نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها