روزنامه آرمان/ ادبيات فارسي شاعر زن موفق ندارد
آرمان امروز در صفحه «ادبیات» خود یادداشتی درباره سیمین بهبهانی با عنوان «سیمین، شاعر ملی ایرانیان» منتشر کرده است. این روزنامه می نویسد: بیش از شش دهه از حضور سیمین بهبهانی در عرصه شعر معاصر ایران میگذرد .شش دهه پر آشوب و سخت .. سیمین بانو بهبهانی چنان استوار در این راه گام برداشت که زمان و مکان را مغلوب نیروی تخیل خویش کرد و مُهر حضور خویش را بر تاریخ ادبیات کشور ثبت کرد. سیمین بهبهانی اما در جایگاهی قرار دارد که از تعریف و تمجید بی نیاز است. چرا که کارش منحصر به محافل دانشگاهی یا منتقدین و نخبگان جامعه نبوده است. غزل سیمین بهبهانی در اعماق ضمیر جامعه نفوذ کرده و شخصیت ادبی و هنریاش بدل به نماد زن شاعر و روشنفکر و کار آزموده ایرانی شده است.سیمین بهبهانی مدام در جوشش است. شعر را زینت المجالس نمیداند و با جریانهای اجتماعی - فرهنگی و سیاسی جامعه هم صدا است.
این روزنامه همچنین گفت و گویی با رضا شنطیا به مناسبت چاپ کتاب «ده فرمان» داشته است. وی درباره اینکه چرا ادبیات فارسی شاعر زن موفق ندارد؟ می گوید: به چند دليل ادبيات فارسي شاعر زن موفق ندارد، يكي خود زبان فارسي است. زبان فارسي زبان مردمحوري است، نحوي براي زنها در زبان فارسي مشخص نيست، شناسهاي براي شناختن فاعل زن در زبان فارسي مشخص نيست، شعر عاشقانه فارسي توسط مردها نوشته شده است. به دلايل اجتماعي زنها ابزار ابراز نداشتند و نميتوانستند هم سطح شاعران مرد خودشان را، در ادبيات فارسي نشان دهند. به همين خاطر است كه شما ميبينيد تعداد شاعران زن در ادبيات كلاسيك انگشت شمار است. حتي شاعري مثل فروغ فرخزاد به دليل مضامين شما احساس ميكنيد شعر زنانه نوشته است، فروغ زني است كه شعر نوشته ولي با همان زبان مردانه، ولي چون يك سري المان در شعرش وجود دارد مثل همين سطر كه ميگويد: « واين منم زني تنها. . . » چون خودش را به نمايش ميگذارد و مردي كه در كنار اوست يك مرد واقعيست چون معشوق اوست، پيش از او در شعر شاعران زن اگر اسم آنها را برداريد و اسم يك مرد را بگذاريد تفاوتي ندارد، چونزبان زنانهاي ندارند.
روزنامه فرهیختگان/معرفی یک کتاب
فرهیختگان امروز در ستون «ویترین» خود به معرفی کتاب «تاریخ روابط اسلام و اروپا» پرداخته است. به گفته این روزنامه؛ کتاب «تاریخ روابط اسلام و اروپا: تاریخ سوءتفاهمات و پیشداوریها» نوشته «فرانکو کاردینی» از مجموعه بررسیهای تاریخی اروپایی موسوم به «احداث اروپا» با ترجمه و شرح بهاءالدین بازرگانی گیلانی روانه بازار کتاب شده است. فرانکو در 12 فصل این اثر را که با اقبال فراوان محافل علمی و دانشگاهی اروپایی و غیراروپایی مواجه شده، 13 قرن مناسبات پرفراز و نشیب اسلام و اروپا را بررسی کرده است. کاردینی در این کتاب سببها و عواملی نظیر انواع منازعات، فتوح اولیه اسلامی، جنگهای صلیبی، فتح مجدد «رُکنکیستا»، فتوح عثمانی در اروپا، سپس عقب راندن ترکان از منطقه بالکان، ارتباطات زبانی، سیاسی، اقتصادی و البته روابط متنوع و رنگارنگ فرهنگی و تمدنی میان این دو را مستند بررسی کرده است.
روزنامه ایران/ نگاهی به مجموعه شعر «مثل جوهر در آب»
ایران امروز در صفحه «شعر» خود نگاهی به مجموعه شعر «مثل جوهر در آب» عباس صفاری انداخته است. این روزنامه می گوید: مجموعه «مثل جوهر در آب» که شامل 69 شعر از سالهای 1386 تا 1392 است، گواه این است که «عباس صفاری» در سرودن میخواهد خود الگو باشد. او با اینکه از وطن زبان شعریاش دور است، انگار هر روز به خود زبان شعریاش نزدیکتر میشود. هنگام خواندن شعرهای این مجموعه براحتی میتوان رقص قلم شاعر را روی کاغذ، بدون هیچ تردید و ابهامی دید. شعرهای این مجموعه اغلب با سطری تغزلی و ساده آغاز میشوند و در ادامه شاعر با کشف و شهودهایی در زبان، روایت یا تصویر، به تصدیق و تصریح چند باره اندیشه و مضمون سطر نخست میپردازد.
این روزنامه همچنین در صفحه آخر خود مطلبی با عنوان «مقام صالحه در ادبیات» را منتشر کرده است. محمد بهارلو در این زمینه به این روزنامه می گوید: اگر بخواهیم برای انتشار داستان و رمان قرار و قاعدهای بگذاریم، مانع جدیدی بر موانع موجود پیش پای نویسندگان افزوده خواهدشد. او معتقد است کسی این حق را ندارد که کسی را از بازی حذف کند. سرانجام مقام «صالحه» خوانندهای است که نوشتهای را میخواند یا نمیخواند.
روزنامه مردم سالاری/پیشنهاد یک کتاب
مردم سالاری امروز در صفحه آخر خود نسبت به معرفی یک کتاب اقدام کرده است. این روزنامه در معرفی کتاب «عناصر بنیادین در نظریه های روایت» می گوید: ديويد هرمن در کتاب امروز در کنار معرفي الگويي خاص براي تشخيص ويژگيهاي بنيادين روايت و مقايسه انواع بازنمودهاي روايي در رسانههاي مختلف، به معرفي فشرده مهمترين نظريههاي روايت ميپردازد. بنابراين، هم خواننده را به يافتن جزئيات بيشتر درباره سنتهاي روايتپژوهي واميدارد، و هم پايگاه مناسبي را براي ارزيابي اين سنتها در اختيار ميگذارد.
روزنامه صبا/بیست و دومین نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند»
صبا امروز در ستون «هنرگردی صبا» مطلبی از بیست و دومین نمایشگاه صد اثر صد هنرمند منتشر کرده است. این روزنامه می گوید: بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و علاقه مندان به ادبیات به خاطر دارند که سال 67، لیلی گلستان کتاب فروشی خود را در خیابان دروس راه اندازی کرد. کتابفروشی که به سرعت توانست میان اهالی هنر جای خود را باز کند، اما به مرور به گالری گلستان تبدیل شد. حالا دیگر نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» یکی از قدیمی ترین رویداد های هر ساله هنرهای تجسمی به شمار می رود، نمایشگاهی که مدعی معرفی آثار جوانان به مخاطبان است و اعتبار لیلی گلستان به عنوان یک کارشناس هنری توانسته است تعامل مناسبی میان هنرمندان و خریداران آثار هنری در آن ایجاد کند. به همین دلیل است که گلستان تاکید دارد برای برداشتن قدمی مناسب در اقتصاد هنر که این روزها در هر محفلی از آن شخن به میان می آید.
روزنامه هفت صبح/ «قوانین رانندگی» در صدر فهرست فروش کتاب قرار گرفت
هفت صبح امروز در ستون «دریچه» خود فهرست پرفروش ترین کتابهای ماه گذشته را منتشر کرده است. به گفته این روزنامه خیلی بعید است که بتوانید فهرست پرفروش ترین کتابهای ماه گذشته را حدس بزنید. نه خبری از رمان های پر طرفدار جهان است و نه مجموعه داستان های نویسندگان ایرانی که مشهور شده اند. فهرست پرفروش های بازار کتاب نشان می دهد برگ برنده در دست کتابهایی است که رنگ و بوی مذهبی دارند و کتابهایی که می توانندتوسط نهادها و سازمان های مختلف در تیراژ بالا خریداری شوند. فهرست پر شمارگان ترین کتابهای تیر ماه سال جاری از سوی موسسه خانه کتاب اعلام شد که بر این اساس کتابی درباره قوانین رانندگی، در صدر این جدول قرار دارد.
روزنامه جام جم/کتابفروش کتاب به دوش
جام جم امروز در صفحه «جامعه» خود گزارشی از دستفروش های کتابفروش منتشر کرده است. این روزنامه می گوید: در بساط کتابفروش های کتاب همه جور کتابی پیدا می شود؛ تاریخی، مذهبی، روانشناسی، عرفانی، عاشقانه، جنایی و سیاسی. کتابهایی از نویسندگان معاصر یا قدیمی، کتابهای کمیاب و نایاب یا کتابهایی که به دلیل نوع موضوع یا دیدگاه نویسنده شان چاپشان متوقف شده و حالا خیلی ها در به در به دنبال همین ممنوع شده ها می گردند که شاید بین این کتابهای فله ای پیدایشان کنند. دست فروشی های کنار خیابان یک برگ برنده دارند آنها کتابهایی دارند که ممکن است خیلی از مغازه های کتابفروشی شهر آنها را نداشته باشند و همین برگ برنده شان است و خیلی ها را مشتری پر و پا قرص بساطشان نگه داشته است.
روزنامه شاپرک/ استفاده از عنصر تخیل در ادبیات کودکان
شاپرک امروز در ستون «خبر ادبی» خود گفت و گوی «ایبنا» را با محسن هجری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان منتشر کرده است. هجری درباره با تفاوت استفاده از عنصر تخیل در کار کودک با سایر گروه های سنی می گوید: در تمام گونههاي ادبي بايد نسبتي از عنصر خيال وجود داشته باشد زيرا اگر اثري با تخيل آميخته نباشد، نميتوان آن را اثري ادبي ناميد. در حقيقت مخاطبي که سراغ ادبيات داستاني ميرود در جستجوي جهاني غير از جهان واقعي است زيرا جهان واقعي برايش جذابيت خاصي ندارد و سراغ کتاب داستان ميآيد تا در آن، جهان تخيلي خود را جستجو کند. اين جهان در فضاي خيال مخاطب شکل ميگيرد و هرچه عنصر خيال در اثر قويتر باشد به مراتب مخاطب را بيشتر به خود جذب ميکند. ميزان استفاده از آن در گونههاي مختلف ادبي متفاوت است؛ مثلا در آثار علمي و تخيلي و ژانر وحشت نسبت خيال به واقعيت بسيار بيشتر است و همين موضوع سبب جذابيت اثر ميشود.
نظر شما