خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- گویا تب کنکور قرار نیست فروکش کند؛ کنکوری که با وجود تمام افزایش ظرفیتها، همچنان آزمون سرنوشت نام دارد و خانوادهها برای قبولی فرزند خود در رشته و دانشگاه خوب میلیونی خرج میکنند. در این میان تب بازار موسسات آمادگی کنکور و کتابهای کمک آموزشی نیز داغ است و هرساله نیز بر تعداد آنها افزوده میشود. حال باید دید بین افزایش روزافزون این موسسات و افزایش آمار کتابها و نیاز کشور چه رابطهای وجود دارد؟
در مجموعه گفتوگوهای مرتبط با موضوع «منابع کمکآموزشی، کمک یا کاسبی» به بررسی وضعیت کمی و کیفی منابع کمکآموزشی اشاره شد. اهالی نشر در قالب 21 گفتوگو، نظرات متفاوتی درباره نشر منابع کمکآموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها ارائه کردند.
عدهای با کاسب خواندن ناشران کمکآموزشی مدعی شدند که اغلب این منابع فاقد کیفیت هستند و در مقابل برخی معتقد بودند که موضوع کنکور و نیاز داوطلبان، عامل اصلی رونق فروش این منابع است. تعدادی از مصاحبه شوندگان، نبود نظارت کافی از سوی مراجع و نهادهای مسئول همچون وزارتخانههای ارشاد، آموزش و پرورش و علوم را دلیل اصلی رونق اینگونه آثار برشمردند و عدهای نیز مدعی بودند که ناشران کمکآموزشی کاسب نیستند و کسب سود برای این ناشران نقص و ایراد نیست.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بعد از دریافت دیدگاههای مختلف اهالی نشر، در چهار جمعبندی نظرات متنوع را مقابل یکدیگر قرار داد. جمعبندی نهایی این موضوع نیز در قالب جدول زیر بر ارائه صحبتهای کلیدی 21 کارشناس حوزه نشر تمرکز دارد.
شماره | عنوان و سمت | جمله کلیدی |
1 | مجید جهانی، مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران | به جزوههایی که مثل قارچ سبز میشوند نمیتوان گفت کتاب/ لینک |
2 | حسین نامی، مدیرمسئول انتشارات مدرسان شریف | ناشران کمک آموزشی کاسب نیستند/ لینک |
3 | اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمنهای علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران | ناشران کمک آموزشی رشدی حبابی دارند/ لینک |
4 | دکتر حسین هاجری، معاونت پژوهشی (سمت) | سازوکار قانونی برای نظارت برکتابهای آزمون تحصیلات تکمیلی تعریف نشده است/ لینک |
5 | رائد فریدزاده، رئیس انتشارات دانشگاه شهید بهشتی | واژه تالیف برای آثار کمک آموزشی افراط است/ لینک |
6 | یحیی دهقانی، مدیرمسئول موسسه آموزشی-فرهنگی مبتکران | وزارت علوم نظارتی بر تولید منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی ندارد/ لینک |
7 | صفر بیگزاده،ناشر و کارشناس رسمی چاپ و نشر | طبق قانون همه منابع کمک آموزشی تالیفی هستند/ لینک |
8 | رویا برادر، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) | وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم بر انتشار منابع کمک آموزشی نظارت کنند/ لینک |
9 | دکتر مظفر شریفی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم | ماموریت استاندارسازی منابع کمک آموزشی برای آموزش عالی تعریف شود/ لینک |
10 | حسین کفاشیان، مدیرمسئول موسسه انتشارات پردازش | ناشران غیر تخصصی، فضای کاسبی ایجاد کردهاند/ لینک |
11 | سعید هراتیان، مدیر انتشارات پارسه | هرجا نیاز هست سوداگری هم ایجاد میشود/ لینک |
12 | فرامرز آشنای قاسمی،مدیر انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | کاسبی برای ناشران کمکآموزشی نقطه ضعف نیست/ لینک |
13 | غلامرضا رمضاننیا، رئیس انتشارات دانشگاه علم و صنعت | آثار کمکآموزشی نقش میانبر را دارند/ لینک |
14 | شهداد شعبانی، مدیر «موسسه فرهنگی آموزشی سنجش اول» | مشکل منابع کمک آموزشی مساله ساختاری است/ لینک |
15 | فرهاد تیمورزاده، مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده | ناشران برای نشر افست جرات نداشتند/ لینک |
16 | سهیل وطندوست، مدیر موسسه آموزش عالی سنجش تکمیلی | انتشار چهار هزار کتاب در سه سال منطقی نیست/ لینک |
17 | احمد هژبر، مدیر موسسه فرهنگی و انتشاراتی پوران پژوهش | نگاه مردم مانند دوربین مداربسته است/لینک |
18 | رضا صفی خانی، مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف | چطور یک ناشر کمکآموزشی به غول تبدیل میشود؟/ لینک |
19 | محمدتقی عرفان پور، مدیر نشر علوم دانشگاهی | منابع کمک درسی کوچکترین ارتباطی با علم آموزی ندارند/ لینک |
20 | شهروز گهواره،مدیرمسئول انتشارات نوپردازان | مدرکگرایی اصلیترین دلیل رونق بازار ناشران کمک آموزشی/ لینک |
21 | مسعود پایدار، مدیر نشر کتاب دانشگاهی | نیاز، به بازار منابع کمک آموزشی رونق داده است/ لینک |
نظر شما