پایدار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت کمی و کیفی منابع کمک آموزشی اظهار کرد: کتابهای کمک آموزشی برای مقاطع پیش از دانشگاه و تحصیلات تکمیلی سالهاست که در کشور تولید میشود که نشان از نیاز مخاطب به این منابع دارد.
اشکال اصلی در روال کار موسسات آموزشی است
وی ضمن تایید اثربخشی منابع کمک آموزشی افزود: کتابهای کمک آموزشی مفیدند اما اشکال اصلی شاید در روال کار موسسات آموزشی باشد؛ به عبارتی دیگر، موسسات متولی برگزاری دورههای آموزشی برای آمادگی آزمون به انتشار کتاب نیز اقدام و مشتریان یعنی داوطلبان تحصیلات تکمیلی را به خرید کتابهای خود تشویق میکنند.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی ادامه داد: برنامهریزی این موسسات بهگونهای است که برای شرکت در دورههای آموزشی به کتابهای همان موسسه نیاز است؛ جریانی که موجب رونق بازار کتابهای آنها شده است.
نیاز، زمینهساز رونق بازار کتابهای کمک آموزشی
پایدار در ادامه با تاکید بر تاثیر نیاز مخاطب در بازار منابع کمک آموزشی افزود: بازار خوب، به معنای کیفیت مطلوب منابع کمک آموزشی نیست، بلکه نیاز، زمینهساز رونق بازار ناشران کمک آموزشی است.
وی ادامه داد: ناشر مسئولیت علمی دارد؛ ویرایش نمونهخوانی و بررسی متن از نظر ادبی و فنی از کارهای اساسی ناشر برای تولید اثری با حداقل غلط است. ناشر کمک آموزشی از لحاظ علمی، ساختاری و مباحث ویرایشی با ناشران آموزشی فاصله نجومی دارند.
مدیرمسئول نشر کتاب دانشگاهی گفت: مخاطب منابع کمک آموزشی، با هدف بر طرف کردن نیاز در مواجهه با این منابع، مو را از ماست نمیکشد. فقط داوطلبان به اصطلاح زرنگ میفهمند این آثار پر از غلط است.
انتشار چهار هزار کتاب در طول سه سال بعید است
پایدار درباره آمار تولید برخی ناشران منابع کمک آموزشی نیز عنوان کرد: انتشار چهار هزار کتاب در طول سه سال بعید است، مگر اینکه ناشر بحثها یا فصلهای یک اثری مانند مکانیک را در قالب چند کتاب منتشر کرده باشد؛ ناشر به اصطلاح مطالب را «خرد» کرده است.
این فعال حوزه نشر افزود: برخی ناشران منابع آمادگی آزمون، به انتشار کتاب با شمارگان 100 یا 200 نسخه اقدام میکنند اما برای حفظ جایگاه، شمارگان کتاب را 500 نسخه درج میکنند، کاری که منجر به اعلام آمار نشر سه هزار عنوانی میشود. در غیر اینصورت امکان چنین آماری وجود ندارد.
مخاطب بهترین ممیز و ناظر است
وی درباره نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی نیز اظهار کرد: ناشران از ممیزی و نظارت دلخوشی ندارند که تا حدودی نیز حق دارند اما در حوزه منابع کمک آموزشی و دانشگاهی، مخاطب بهترین ممیز و ناظر است.
پایدار گفت: ایده ایجاد نهادی برای نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی چندان مفید نخواهد بود چراکه هزینهبر و غیرمنطقی است. منطقیترین راه برای نظارت بر کیفیت منابع کمک درسی و آمادگی آزمون، برگزاری سلسله نشستهایی برای شناسایی و معرفی استانداردهای تولید کتاب است.
مروری بر پرونده
مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از نبود نظارت و سودجویی برخی ناشران، اظهار کرد: یک ناشر کمک آموزشی چطور در چند سال به غول تبدیل میشود و ناشری با قدمت 20 ساله، سود یکسالش به 40 میلیون نمیرسد؟ متن کامل مصاحبه خبرنگار (ایبنا) با رضا صفیخانی را اینجـــــــــا بخوانید.
مدیر موسسه فرهنگی و انتشاراتی پوران پژوهش با اشاره به اهمیت نظارت مردم بر تولید آثار کمکآموزشی، نگاه مردم را به دوربین مداربسته توصیف کرد و گفت که ناشران با وجود چنین ناظرانی، استانداردها را رعایت خواهند کرد. متن کامل گفتوگوی خبرنگار (ایبنا) با احمد هژبر را اینجـــــــــا بخوانید.
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
نظر شما