شخصیت سازی و تیپ سازی، یکی ازعوامل مهم در خلق آثار ادبی برای نوجوانان است. به باور کارشناسان،نویسنده ای که موفق به ساختن شخصیت یا تیپی که خواننده بخشی از او را در وجود خود احساس کند بشود ،بدون شک نویسندهای خلاق و باهوش به حساب می آید؛ همانطور لیزا اونر تا حد زیادی در مجموعه ماجراهای استوارت هورتن موفق به این کار شده است.
توجه به بعد زمان و مکان و همچنین کشف نیازهای روز کودک و نوجوان یکی از مسوولیت های نویسنده است چون صرف با ساختن یک شخصیت و ایجاد فضاهایی عجیب و غریب هرگز نمی تواند موفقیتی چشمگیر را ازآن خود کند. بسیارند کتاب هایی که با شخصیتی واحد، ماجراهای مختلفی را روایت می کنند اما سوال اینجاست که چرا تاکنون تعدادی انگشت شمار از نویسندگان و شخصیت هایی از این دست سرزبان ها افتاده اند و مانگار شده اند.
ساختن یک شخصیت و روایت خوب بر اساس نیازهای فرهنگی گرچه در کشورهای دیگرسابقه ای دیرینه دارد اما در کشور ما غایبی بزرگ به حساب می آید. آشنا کردن کودک و نوجوان با شخصیتی از جنس خیال همان تاثیری از خود بر جای می گذارد که ممکن است نوشتن از ماجرایی واقعی برجا بگذارد چون جهان خیال این مجال را به مخاطب می دهد که ضعف ها و قوت های شخصیت را شناسایی کند و با چرخشی همذات پندارانه همان قوت و ضعف ها را در وجود خود کشف کرده و راه های مهار یا بارورکردنشان را در دستور کار قرار دهد.
یکی از شخصیت هایی که حالا به شخصیتی تقریبا مشهور تبدیل شده، شخصیتی به نام«استوارت هورتن» است. واقع گرایی و نگاه عملگرایانه در کنار درک صحیح از موقعیت های حساس و تلاش برای برون رفت ازموقعیت ایستای کنونی یکی از مشخصات بارز این کارآکتر است.
لیزا اونر، خالق این شخصیت توانسته است با آفرینش رویدادهایی کاملا تخیلی و داستانی، ذهنیت نوجوانان را با خود و هورتن همراه کند. اونردر اولین کتابی که برای نوجوانان نوشته توانسته است جهان واقع و جهان جادو را با زبانی همه فهم به هم پیوند دهد و معجونی پدید بیاورد که سخت گوارا باشد.
در کتاب اول،یعنی کارگاه جادو، استوارت هورتن ده ساله به صورت اتفاقی به نامه هایی بر می خورد که او را قدم به قدم به بزرگ ترین ماجرای زندگی اش – یعنی کارگاهی پر از چشم بندی جادویی – نزدیک می کند اما سه قلوهای مزاحم همسایه همیشه در رسیدن او به این آرزو شیطنت می کنند. درکتاب دوم که راز شعبده باز نام دارد نیز سرنخی درباره وصیت های عمو تونی یافت می شود که مسیر داستان را عوض می کند.
همانگونه که پیشتر گفته شد، ایجاد حس پذیرش از یک شخصیت در ذهن مخاطب و ساختن موجودی که انگیزه خواندن را تقویت کند یکی از مشخصات بارزکارهایی از این دست است. نکته ای که نویسنده به خوبی توانسته ازعهده اش برآید.
استوارت هورتن در این کار،شخصیتی پویاست که هیچ کدام از کارهایش از سوی خواننده نوجوان مردود و خسته کننده نیست زیرا دقیقا دست به همان اقداماتی می زند که از سوی خواننده مناسب و باورپذیر و ضروری است.
دردوران نوجوانی، زمانی که با یک شخصیت داستانی همراه می شویم درطول خواندن مدام ازخود می پرسیم حالا چه می شود؟ آیا شخصیت می تواند ازمشکلی که سرراهش راهش قرار گرفته عبور کند؟ آیا او موفق می شود که به هدف نهایی وآرزویش برسد؟ آیا اگر ما به جای او بودیم همین کارهای اورا انجام می دادیم یا برای مهار یک مشکل ترفندهایی دیگر به کار می بریم؟ وهمین سوالات مکرر همان هدفی است که نویسنده در ایجادشان عمد دارد.
زمانی که خواننده شروع به پرسیدن این سوال ها می کند، هسته اولیه رسوخ در ذهن خواننده آغاز شده است و چنین نویسنده ای را باید به عنوان نویسنده ای آینده داربه رسمیت شناخت.
مجموعه دوجلدی ماجراهای استوارت هورتن با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 9 هزار و 500 تومان برای جلد نخست و 10 هزار و 500 تومان برای جلد دوم از سوی انتشارات ماهک عرضه شده است.
نظر شما