یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
تصویرگری دستی مثل میوه اورگانیک طعم واقعی دارد

محمد حسین صلواتیان، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان با ارزشمند خواندن رایانه به‌عنوان ابزاری سودمند، معتقد است که تصويرگري دستي مثل میوه‌های اورگانیک است و اگر چه ممکن است ظاهراين ميوه به پای میوه‌های پرورشی و گلخانه‌ای نرسد اما طعم طبیعی و خواص واقعی خود را دارد و از میوه‌های پرورشی خیلی گران‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اين تصويرگر معتقد است: برخی ناشران از اهمیت مقوله تصویرگری کتاب کودک ونوجوان بی‌اطلاع هستند و برخی نیز مدیریت اقتصادی خوبی در این زمینه ندارند در حالی که برخلاف تصور ناشران که می‌خواهند کتاب را کم هزینه تولید و در نتیجه ارزان به مخاطبان خود ارایه کنند، مردم به ویژه گروه سنی کودک به کتاب‌های لوکس و پررنگ و لعاب علاقه‌ زیادی دارند.

صلواتيان درباره وضعیت کنونی تصویرگری کتاب‌ها توضیح داد: در دهه‌های اخیر تصویرگری کتاب‌ها و مجلات کودک و نوجوان از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است و تعداد عناوین کتاب‌های مصور کودک و نوجوان و همچنین زیبایی و جذاب بودن آنها گواه این مطلب است؛ البته این به معنی مطلوب بودن وضعیت کنونی نیست و تا رسیدن به شرایط ايده آل راه درازي در پيش داريم.

وی درباره ضرورت تعامل بین ناشر و تصویرگر یا تصویر‌گر و نویسنده تاکید کرد: تعامل بین ناشر و تصویرگر یا نویسنده و تصویرگر یکی از ملزومات این رشته است و تصویرگری رکن جدا نشدنی کتاب‌های کودک ونوجوان به شمار می رود پس تا این تعامل وجود نداشته باشد، قطعا آثار خوبی نیز تولید نخواهد شد. به هر حال کار با هماهنگی و تعامل قوام می‌گیرد و تکامل می پذیرد و تصویرگری هم از این امر مستثني نیست. از آنجا که امروزه رقیبان زیادی مانند رسانه‌های تصویری و اینترنتی برای کتاب وجود دارد، یک ناشر برای رقابت در این بازار داغ باید به گرافیک کتاب خود اهمیت زیادی دهد.


صلواتیان افزود: امروزه در حوزه تصویرگری کتاب های کودک ونوجوان به واقع تصویرگران بسیار خوب و زبردستی در کشور وجود دارند و باید گفت که در حال حاضر با توجه به وضعیت و امکاناتی که در این زمینه به نسبت سایر کشورها در اختیار داریم، شرایط بدی نداریم و به جرات می‌توان گفت که از خیلی از کشورهای دنیا در این زمینه جلوتر هم هستیم، البته رتبه اول نیستیم ولی در رده های آخر هم قرار نداریم.

صلواتيان درباره رواج استفاده از كامپيوتر در امر تصويرگري گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم کتاب کودک تلفیقی از تصویر و متن است که در برخی موارد تصویر جلوتر از متن و در بعضی مواقع متن جلوتر از تصویر حرکت می‌کند و این عمل تا حدود بسیار زیادی به سطح مهارت نویسنده و تصویر‌گر بستگی دارد. کامپیوتر هم مثل قلم مو و مداد رنگی و دیگر وسایل، یک وسیله است و باید در جای خودش استفاده شود. البته کامپیوتر یک وسیله فوق العاده کارا و قوی در این زمینه به شمار می رود و دست تصویرگر را در این زمینه باز می گذارد. سرعت عمل ، کیفیت کار ، کم‌هزینه بودن و ظرفیت اصلاح تصویر و .... در این وسيله نقش اصلی را برعهده دارند.

اين تصویرگر درباره تفاوت‌هاي موجود بين تصویرگری دستي و تصوير گري كامپيوتري توضیح داد: تصويرگري دستي مثل میوه‌های اورگانیک است؛ اگر چه ممکن است ظاهر اين ميوه به پای میوه‌های پرورشی و گلخانه‌ای نرسد اما طعم طبیعی و خواص واقعی خود را دارد و از میوه‌های پرورشی خیلی گران‌تر است.

وي درمورد لزوم تفاهم بين تصويرگر و نويسنده گفت: من هم نویسنده هستم و هم تصویر‌گر. اوایل کار تصویرگری زیر بار سلایق نویسنده نمی‌رفتم، مگر بنا به ملاحظات دوستی. ولی الان این‌طور نیست، نظر نویسنده برایم خیلی مهم است و خیلی وقت‌ها در باره تصاویر با نویسنده مشورت  و از دیدگاه‌هایش استفاده می‌کنم چرا که این تعامل و همفکری روی بهتر شدن کار تاثیر بسیار زیادی دارد.

محمد حسین صلواتیان یکی از نویسندگان و پیشکسوتان تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان به شمار می رود. فرشته‌های احمد، فرشته‌های زهرا، هیس!‌ بابا خوابیده، ماهی قرمز، آشتی، ماهی‌ها مروارید‌ها، اشک سگ، خطر عطر و تیغ ماه عناوين برخي کتاب‌هایی است که وی تاكنون تصویرگری آن‌ها را برعهده داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها