مدرنیته مهمترین موضوعی است که عرصه اندیشه و عمل انسان را زیر سیطره خود درآورده است. کتاب« تهران، سینما و مدرنیته شهری» نیز با بررسی این موضوع از سوی نشر تیسا به چاپ دوم رسیده است.
وی با گریزی به صنعت سینما در جهان نوشته است:« تهران به عنوان نماد مدرنیته ایرانی در بسیاری از فیلمهای سینمایی مورد توجه قرار گرفته است، بهگونهای که تصویر تهران در فیلمها در واقع تاریخ تحولات مدرنتیه ایرانی بهشمار میرود. از اینروست که میتوان با میانجیگری سینما و از خلال تفسیر آثار سینمایی، به درک روابط، هویت و ساختارهای اجتماعی،سیاسی،اقتصادی فضاهای شهری و همچنین تناقضات موجود در میان آنها نائل شده و نهایتا انتقادی از مدرنیته در ایران ارائه داده است.»
محمودی دراین کتاب و در پنج بخش،به تصویری از شهر میپردازد که در آن دهه چهل شمسی تا هشتاد را مورد بررسی قرار داده و دهه چهل را با عنوان صدای شهر سکوت نامیده است.
از منظر این مولف، دهه پنجاه دههای است که در آن شهر با خویش بیگانه است و در این دهه شهر نیز در گذر از انقلاب قرار گرفته است.
محمودی، خصیصه دهه هفتاد را شهر در حسرت مینامد و شهر سقوط را خاصیت شهر دهه هفتاد دانسته است.
در بخشی از این کتاب آمده است:«شهر تهران در آستانه دهه 60 انقلابیترین شهر جهان بود؛ ازاین رو است که این دهه در واقع از اواخر دهه 50 یعنی با واقعه انقلاب آغاز میشود.»
چاپ دوم کتاب« تهران،سینما و مدرنیته شهری» اثر بهارک محمودی با تکیه بر بررسی مدرنتیه شهری در تهران از سوی انتشارات تیسا در 79 صفحه به قیمت پنج هزار تومان به چاپ دوم رسیده است.
نظر شما