شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
وقتی تلویزیون 50 هزار تومان  برای خرید یک دائره‌المعارف ندارد و برنامه‌اش را لغو می‌کند

«جعفر شیرعلی نیا» نویسنده کتاب «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» به رفتار غیر حرفه ای یکی از برنامه های تلویزیونی نسبت به این کتاب واکنش نشان داد و با ابراز تعجب از برخورد نامناسب دست اندرکاران برنامه کارنامه شبکه چهار، گفت: چرا برنامه های تلویزیونی در معرفی آثار نویسندگان برخوردهایی نامناسب دارند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نویسنده که اخیرا کتاب ارزشمند «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» را از سوی نشر «سایان» روانه بازار کرده، از سوی یکی از برنامه های تلویزیونی دعوت می شود اما به دلیل عدم ارائه کتاب خود به دست اندرکاران این برنامه، مورد بی مهری قرار می گیرد. وی در یادداشتی که به طور اختصاصی برای خبرگزاری کتاب ایران نوشته این ماجرا را اینگونه شرح داده است:

کتاب گران بود، ناشر هدیه نداد
اوایل هفته گذشته فردی تماس گرفت و گفت از برنامه کارنامه شبکه 4 تماس می گیرد. از من دعوت کرد در برنامه این هفته شان حضور یابم. گفت در این برنامه به مناسبت ایام رحلت امام قرار است درباره آخرین کتابم «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» گفتگو کنیم؛ پذیرفتم.

یکی دو روز بعد همان آقا تماس گرفت و گفت گروه معارف شبکه نسخه ای از کتاب را می خواهد. گفتم با ناشر تماس بگیرند. با ناشر تماس گرفتند و ناشر هم گفت اگر کتاب را بخواهند می توانند از انتشارات تهیه کنند و اگر هم بخواهند برایشان ارسال می کنند، البته با دریافت هزینه! فردا همان آقا با من تماس گرفت و گفت اعضای گروه معارف شبکه از جواب ناشر ناراحت شده‌اند. به او گفتم من حق را به ناشر می دهم؛ آن هم یک ناشر خصوصی که با هزار زحمت هزینه های انتشار این کتاب پُرهزینه را تامین کرده است. در هفته های گذشته بارها از روزنامه ها و رادیو تلویزیون تماس گرفته و از او کتاب مجانی خواسته اند؛ یا برای مصاحبه یا تهیه گزارش. گفتم با توجه به حجم درخواست ها و قیمت 50 هزار تومانی کتاب ناشر تصمیم گرفته به رسانه‌ها کتاب رایگان ندهد. البته کتاب با استقبال مواجه شده و بسیاری از رسانه ها بدون دریافت هدیه، به معرفی کتاب پرداخته اند.

کتاب خواست، ندادیم دعوت خود را لغو کردند
دست اندرکار برنامه کارنامه در پاسخ به توضیحاتم گفت این برنامه تبلیغ کتاب محسوب می‌شود و ناشر باید رغبت زیادی برای این کار داشته باشد. در واقع اهدای کتاب را حق مسلم خودشان و وظیفه ناشر تلقی می کردند. گفتم من به برنامه های مختلف تلوزیونی رفته ام و معمول برنامه ها این است که هدیه ای برای میهمانان در نظر می‌گیرند اما گویا روش شما چنین نیست، البته یک بار حضور در برنامه  آنها را نیز تجربه کرده بودم. گفت برنامه ها ملزم به دادن هدیه به مهمانان نیستند. گفتم پس شما هم باید درک کنید که یک نشر خصوصی نخواهد برای برنامه ای که احتمالا در طرحش برای بخش های مختلف از جمله تهیه کتاب و هزینه حضور میهمان ها بودجه ای در نظر گرفته شده کتاب هدیه بفرستد. به او گفتم پیش از اعتراض شما اعتراضی به ندادن هدیه به میهمان نداشتم و البته اصراری هم به حضور در برنامه نبود. احتمالا شما با توجه به اهداف شبکه و برنامه کارنامه این کتاب را شایسته طرح در برنامه دیده اید والا بنای تبلیغ برای یک نشر خصوصی نداشتید. گفتم اگر به نتیجه رسیده اید کتاب ارزش مطرح شدن دارد این کار را انجام دهید. او خداحافظی کرد و گفت با من تماس خواهد گرفت.

برنامه کارنامه یقینا یک برنامه تبلیغی محسوب نمی شود و قطعا برای تصویب طرحش مفاهیم و اهداف بزرگی را در طرح گنجانده اند. احتمالا آن ها بر اساس همان هدف ها این کتاب را برای معرفی برگزیده اند پس نباید به دلیل این که ناشر کتاب مجانی به آن ها نداده دعوت شان را پس بگیرند و از بحث درباره این کتاب صرف نظر کنند اما چنین کردند. حتی تماس هم نگرفتند تا دعوت شان را پس بگیرند.

برایم سوال است که دست اندرکاران این برنامه بر چه اساسی تصمیم به دعوت گرفته بودند و به چه دلیل از دعوتشان صرف نظر کردند؟ آیا به نتیجه رسیدند کتاب شایسته نیست یا بر اساس لجبازی با ناشری که کتاب مجانی به آن ها نداده است چنین کردند؟ شاید هم نویسنده را به دلیل آن که یادآوری کرده روال کاری شان با بسیاری از برنامه های تلویزیونی همخوانی ندارد، تنبیه کرده اند! شما چه فکر می کنید؟ چرا آن ها چنین توقعاتی دارند و اینگونه احساس قدرت می کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها