به گزارش خبر گزاری کتاب ایران(ایبنا) فتح الله فروغی، مدیر نشر شورا که با موضوع «نمایشگاه های کتاب استانی و مخاطب کودک و نوجوان » در محل سرای اهل قلم کودک ونوجوان سخن میگفت عنوان کرد: باید در زمینه ویترین کتابها بویژه کتاب های کودک کار جدی کرد وگرنه ایجاد نمایشگاههای این چنینی در استانها ، مشکلی دیگر را برناشران استانی ما تحمیل می کند.
تفاوت معنادار بین نمایشگاه و فروشگاه کتاب
مدیر نشر شورا با اشاره به سه محور تولید کننده ،ناشر و مصرف کننده در عرصه نشر گفت: تفاوت معنا داری بین نمایشگاه و فروشگاه کتاب هست. نمایشگاه کتاب محلی برای جمع شدن فعالان عرصه نشر برای پیمودن گامهای مختلف است، بنابراین آموزش نقش مهمی در آن بازی می کند. در این نمایشگاهها نشستهای تخصصی اهمیت و جایگاه خاص دارد، در حالی که هیچ یک از این ویژگی ها در نمایشگاه کتاب تهران دیده نمی شود.
فروغی تاکید کرد: جمع شدن چند روزه برای فروش سالانه آنچه طی سال تولید شده است راه گشا نیست، بویژه که به لحاظ صوری هم همین نمایشگاه در شهرستان ها با شیوه به مراتب بدتری اجرا می شود و اغلب مکان، متراژ و حتی حجم کتابها در موقعیت نازل تری هستند،در حالی که کتاب کودک ما محل عرضه ندارد و اگر محل مناسبی برای عرضه کتاب کودک باشد ناشر می تواند محصول خود را در بستر مناسب در طول سال به دست مخاطب برساند.
فضای محدود غرفه ها در نمایشگاه استانی
رضا نیک نام، مدیر نشرویدا نیز با حضور در این نشست گفت: متاسفانه نمایشگاه تهران با تمام ضعفهایش در نمایشگاه های استانی تکرار می شود. باید توزیع کنندگان و کتابفروشان را به عنوان حلقه های واسط به نمایشگاه وارد کرد تا من به عنوان ناشر بتوانم هرچه را تولید می کنم به دست مخاطب شهرستانی برسانم .
مدیر نشرویدا تاکید کرد: مشکلات نمایشگاه تهران در شهرستانها دو برابر می شود. آنجا فضاها محدودتر و چند منظوره است و هیچ تبلیغاتی برای عرضه کتاب نیست. متراژ ناشران محدودتر است و برای عرضه همه آثارشان مکان مناسبی وجود ندارد.
ایجاد توقع نادرست در مخاطب
خسرو رحمت اللهی، مدیر بازرگانی محراب قلم هم در این نشست گفت: مخالف نمایشگاههای استانی هستم .اگر حلقه های تولید ،توزیع و مصرف در جامعه درست طراحی و اجرا شوند نیازی به نمایشگاههای استانی و اصلا نمایشگاه کتاب با این هیبت و شکل نیست. نمایشگاههای استانی آسیب به ناشران استانی است و باعث می شود این توقع در مخاطب شکل گیرد که کتاب باید الزاما ارزان به دست مخاطب برسد و چون کتاب در این نمایشگاه ها با 40 در صد تخفیف به دست مخاطب می رسد به اشتباه این ذهنیت را در او ایجاد می کند که ناشر چه سودی برده است؟
مدیر بازرگانی محراب قلم تاکید کرد: البته فروش ناشران شهرستانی در ایام نمایشگاه کاهش می یابد اما بعد خود همین ناشران در خواستهای تازهای را در زمینه کتاب از سوی مشتریانشان دریافت می کردند.
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
نظر شما