برای پاسخ به این سوال به سراغ جمعی از ناشران و فعالان صنعت نشر کشور رفتیم. افرادی که سابقه تجربه حضور در نمایشگاههای بینالمللی خارجی را دارند و با تکیه بر این تجربیات دنبال برپایی غرفهای دیدنی و جذاب هستند.
لزوم استفاده از تجربهها
غرفه انتشارات بينالمللي حافظ معمولا با ویترین و غرفهبندی خوب و زیبایی همراه است. عباس جهانگيري، مديرمسوول این انتشارات معتقد است براي حضور در نمايشگاههاي خارجي به صرفه نيست كه ناشران خصوصي به تنهايي غرفه بگيرند زيرا هزينههاي آن بسيار بالاست اما ميتوان با حضور در نمايشگاههاي بينالمللي از تجربيات و ايدههاي آنان بهرهبرداريهاي خوب و مناسبي انجام داد.
وي در ادامه اضافه می کند: من معمولا قبل از حضور در نمايشگاههاي خارجي اطلاعات ناشران و شركتكنندگان را جمعآوري ميكنم سپس به تناسب حوزه كاري و علاقهمنديهايم به اين نمايشگاهها ميروم. چيدمان غرفهها، رنگبندي، نوع پوشش كاركنان و حتي غرفهآرايي آنها را در نظر ميگيرم.
جهانگيري با بيان اينكه نمايشگاههاي بينالمللي نقطه مقابل نمايشگاه كتاب تهران عمل ميكنند، اظهار كرد: در نمايشگاههاي فرانكفورت، لندن و پاريس به تناسب قراردادها و نوع همكاري غرفه ناشران چيدمان ميشود و اغلب اين نمايشگاهها مثل كشور ما تكفروشي ندارند بلكه عرصهاي براي فعاليتهاي آتي آنها به شمار ميآيند.
به گفته وي، برگزاري جلسات مستمر با نمايندگان ناشران و موزعان يكي ديگر از برنامههاي ناشران خارجي در نمايشگاههاي بينالمللي است اما در كشوري مانند هند، در نمایشگاه فروش كتاب هم انجام می شود.
مديرمسوول انتشارات بينالمللي حافظ همچنين درباره چگونگي غرفهبندي ناشران در نمايشگاههاي خارجي، توضيح داد: با توجه به اينكه حضور در اين نمايشگاهها سود سرشاري براي غرفهداران و شركتكنندگان دارد و آنها ميتوانند كپي رايت كتابهايشان را با قيمتهاي خوب بفروشند، براي آنها صرفه اقتصادي دارد كه برای غرفهبنديها زیاد هزينه كنند.
جهانگيري يادآور شد: غرفهبندي در نمايشگاههاي بينالمللي يكي از شاخصههاي اصلي آن نمايشگاههاست،؛ بهگونهاي كه استفاده از رنگها، طرحها و المانهاي متنوع موجب جذب بازديدكنندگان و مخاطبان به غرفههايشان ميشوند و آنها با آگاهي از اين موضوع و روانشناسي مخاطبان خود، در اين حوزه سرمايهگذاري ميكنند.
وي با بيان اينكه در نمايشگاههاي خارجي موضوع محدوديت متراژ غرفهها مطرح نيست، گفت: با توجه به اينكه قراردادهاي كاري خوبي در اين نمايشگاهها بسته ميشود هزينه در بخش غرفهآرايي به صرفه است، البته ناشران فقط به غرفهآرايي اكتفا نميكنند و خدمات متنوعي را به مشتريان ارائه ميدهند؛ به عنوان مثال صندليهاي مخصوص مشتريان و بازديدكنندگان در غرفههايشان قرار ميدهند تا افراد بتوانند سر فرصت و در وقت مناسب كتابها را ورق بزنند و متناسب با علاقهمندي و نيازشان آثاري را انتخاب كنند.
فضایی برای مخاطبان
خسته از سرازیری بخش ناشران کودک و نوجوان به سمت سالن ناشران عمومی در شبستان حرکت میکند. گرما امانش را بریده و دوست دارد هر چه زودتر به سایهای برسد و لحظهای استراحت کند اما مجال آن را پیدا نمیکند. نبود فضای خوب و مناسب برای استراحت موجب میشود مخاطبان کلافه و سردرگم و کمی هم بیحوصله سالنها را بگردند تا کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند.
مهدي عمرانلو، مديرمسوول انتشارات «آوند دانش» كه تجربه حضور در نمايشگاههاي خارجي را در كارنامه فعاليتهايش ثبت كرده است می گوید: پس از حضور در نمايشگاههاي بينالمللي خارجي تلاش کردم از استانداردهاي نمايشگاهي و غرفههاي آن در نمايشگاههاي داخلي استفاده كنم زيرا معتقدم جاي برخي اقداماتي كه غرفهداران در اين نمايشگاهها ارایه ميدهند در نمايشگاههاي كشور ما خالي است و اگر اجرايي شود ميتواند در جذب مخاطب نقش موثري داشته باشد.
وي ادامه داد: احترام به مشتري، اختصاص فضا براي مطالعه و مرور كتاب، پذيرايي از او و ارایه اطلاعات كتاب به مشتريان از اقداماتي است كه ناشران خارجي به مخاطبان و مشتريانشان ارایه می دهند
عمرانلو با بيان اينكه اطلاعرساني مناسب يكي ديگر از فعاليت ناشران قبل از نمايشگاههاي بينالمللي است گفت: استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و فضاي مجازي مثل وبسايتها و درج اخبار تازههاي كتاب از اقداماتي است كه ناشران بينالمللي پيش از نمايشگاه به مخاطبان خود عرضه ميكنند و اين موضوع موجب ميشود اعتماد دوسويه بين ناشر و مشتري ايجاد شود.
به گفته وي، اگر ناشران ايراني نيز به تبعيت از ناشران خارجي اين اقدام را در دستور كار خود قرار دهند ميتوانند خدمات بهتر و مناسبتري به مشتريانشان ارایه دهند.
مديرمسوول انتشارات آوند دانش با بيان اينكه چيدمان غرفهها در نمايشگاه كتاب تهران بايد اصلاح شود، عنوان کرد: متاسفانه به دليل محدوديت فضا امكان غرفهآرايي خوب و مناسب براي ناشران وجود ندارد و مخاطبان پس از كمي گشت و گذار در فضاي گسترده نمايشگاه خسته ميشوند. اين فضاي كتابخانهاي كه فرصت مرور كتابها را از مخاطبان ميگيرد موجب ميشود كتابها به خوبي ديده نشوند.
توجه به سخنان دو تن از افراد با سابقه و فعال صنعت نشر کشور که تجربههایی جهانی دارند نشان میدهد اگر چه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سابقهای 27 ساله را در کارنامه فعالیتهایش ثبت کرده و به جایگاه خوبی دست یافته اما هنوز هم جای کار بسیاری دارد. شاید اگر ماهیت نمایشگاه از وضعیت فروشگاهی به سمت نمایشگاهی شدن حرکت کند، ناشران ما نیز دغدغه تزئین غرفه، رنگآمیزی، طراحی المان و ... را نیز داشته باشند و فضایی دلنشین برای مخاطبان خود فراهم کند.-
نظر شما