شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
نمایشگاه کتاب  و چشم انداز توسعه

یادداشت دكتر داريوش مطلبی، معاون فناوری اطلاعات موسسه خانه كتاب و سردبير كتاب‌ماه كليات را در ادامه مطالعه می‌کنید.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- «نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب تهران از نخستین دوره برگزاری در سال 1366، بیست ‏و شش دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته و امسال شاهد برگزاری بیست ‏و هفتمین دوره آن هستیم. اين نمایشگاه با بيش از ربع قرن سابقه، مهم‏ترین رويداد فرهنگی کشور است که با هدف ارتقای صنعت نشر، برنامه‏ریزی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، همفكری اهالی قلم، اندیشمندان، نویسندگان، تصویرگران، ناشران، و... برگزار می‏‏‌شود.

حضور اقشار مختلف جامعه و مشارکت نهادهای فرهنگی و اجتماعی و سياسی دولتی و غيردولتی، آن‎را به مهم‏ترین و فراگیرترین در نوع خود تبدیل کرده است.

نگاهی به ربع قرن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نشان می‏‌دهد با وجود مشکلات حاصل از جنگ تحمیلی و تحریم‏‌های مکرر بین‏‌المللی، اين نمايشگاه همواره مسیر رشد را طی کرده و هر ساله بر وسعت فعالیت‏‌های خویش افزوده است؛ حتی زمانی که بعد از 18 دوره برگزاری در محل دائمی نمایشگاه‏‌های بین‏ المللی تهران، به علت مشکلاتِ محل دائمی از نظر کمبود فضا، فرسودگی سازه‏های برخی از سالن‏‌ها، مشکلات ترافیکی پیرامون نمایشگاه و... (بنا به اظهارات مسوولان وقت نمایشگاه)، در سال 1385 به مصلی امام خمینی(ره) منتقل شد اين توسعه و رشد همچنان ادامه داشته است.

نمایشگاه بین‏‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین‏ نمایشگاه‏‌های بین‏ المللی کتاب در جهان است و از نظر میزان بازدیدکنندگان و عرضه مستقیم آثار، نخستین در نوع خود به شمار می آید. اين نمایشگاه محلی برای عرضه کتاب به خیل عظیم مشتاقان کتاب‏‌های منتشر شده است.

مشاهده علاقه‏‌مندانی که از سراسر کشور برای مشاهده کتاب‏‌های منتشر شده و خرید منابع اطلاعاتی مناسب مراجعه می‎كنند، هر بیننده‏ای را به شور و شوش وامی‏‌دارد. فروش بسيار بالای ناشران در ايام نمايشگاه سبب شده تا نمایشگاه همواره نقش بسیار مهمی در اقتصاد نشر کتاب ایران ايفا كند. این وضعیت هر چند تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت نشر کتاب دارد، اما سبب یک رکود موقت چند ماهه در بازار كتاب می‏شود. اتخاذ تدابیری برای دسترس‏‌پذیر کردن کتاب در سراسر کشور در طول سال ـ با استفاده از ابزارهای مبتنی ‏بر فناوری و شبکه جهانی اینترنت ـ سبب می‏‌شود، از حجم اين رکود کاسته شود.

هر چند بیشتر فعالیت‏‌های نمایشگاه حول و حوش فروش مستقیم کتاب صورت می‏‌گیرد اما به این معنی نیست که وظیفه نمایشگاهی خودش را ایفا نکند. نمایشگاه با حضور طیف وسیعی از ناشران خارجی و همچنین نویسندگان مختلف از سراسر کشور، می‏‌تواند فضای مناسبی برای انعقاد قراردادهای نشر بین نویسندگان و ناشران و تبادل حق نشر آثار بين ناشران داخلی و خارجی باشد.

بررسی نمایشگاه‌‏های بین‏‌المللی کتاب فرانکفورت، لندن، مسکو، پاریس و نظایر آن نشان می‏‌دهد بیشتر وقت ناشران حاضر در نمایشگاه به همفکری و برگزاری جلساتی با نویسندگان و آژانس‏‌های ادبی و تبادل حقِ نشرِ کتاب‏‌ها اختصاص می ‏يابد و برنامه‌‏ریزی‏‌های این جلسات ماه‌‏ها قبل از شروع نمایشگاه صورت می‏‌گیرد. مسوولان موسسه‏‌های نشر ايران نیز به‌ویژه ناشران استانی، بهتر است نمایشگاه کتاب تهران را ـ در کنار فروش مستقیم کتاب ـ فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با پدیدآورندگان آثار در نظر گیرند و به برنامه‏ریزی مناسب در این خصوص بپردازند.

از مهم‌‏ترین رویدادهایی که امسال، جلوه خاصی به نمایشگاه کتاب تهران داده است برگزاری نشست‏‌های تخصصي نقد و بررسی کتاب و مباحث مرتبط با حوزه نشر و فرهنگ با حضور پدیدآورندگان، صاحب‏نظران و متخصصان است. به‏‌طوری که برخی از صاحب‏نظران، به‏ویژه پیشکسوتان، که به دلیل شلوغی نمایشگاه و مشکلات رفت و آمد، در نمایشگاه حاضر نمی‌‏شدند به‏‌خاطر سخنرانی و مشارکت در این نشست‎ها و تبادل نظر با جامعه علمی در نمایشگاه شرکت می‏‌کنند.

با وجود رشد نسبتاً قابل قبول نمايشگاه در سال‎های گذشته و تلاش‎های خستگی‌ناپذير دست‌اندركاران و ناشران، توجه مسوولان فرهنگی دست‌‏اندرکار و ناشران به نکات زیر به بالندگی بیشتر نمایشگاه كمک خواهد كرد:

پس از بيست ‏و هفت دوره برگزاری، زمان آن رسیده تا نمایشگاه در فضای کاملاً نمایشگاهی برگزار شود. اختصاص فضای مناسب نمایشگاهی، همواره یکی از دغدغه‌‏های مسوولان فرهنگی كشور بوده است اما این مساله پس از گذشت 27 سال هنوز محقق نشده است.

غرفه‌‏ها و فضای اختصاص‏ یافته به ناشران بهتر است حداقل چند هفته‌‏ای قبل از برگزاری نمايشگاه در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا فرصت کافی برای غرفه‏‌آرایی داشته باشند. غرفه‏‌آرایی مناسب تاثیر بسیار مثبتی بر میزان استقبال مردم از غرفه‌‏ها و در كل نمايشگاه خواهد داشت.

هر ساله تلاش‌‏های فراوانی در حوزه نشر از سوی سازمان‌‏های دولتی و غیردولتی صورت می‌گيرد. ارایه آخرين دستاوردهای مرتبط با حوزه نشر، در نشست‏‌های سرای اهل قلم نمايشگاه، می‏‌تواند در آگاهی‏رسانی به جامعه علمی بسیار موثر باشد.

برنامه‏‌ریزی برای حضور نویسندگان در غرفه‏‌ها، به آشنایی بیشتر مردم با نویسندگان كمک می‌كند. علاوه‎بر آن تولید و توزيع بروشورهای مناسب و آگاهی‏‌رسان، در آشنایی مردم با کتاب‏‌های تولید شده و همچنين جامعه نويسندگان مفید خواهد بود.

نمایشگاه کتاب، محلی برای عرضه محصولات فکری است و استفاده از آن نيازمند وجود آرامش است اما در مواردی سروصدای ناشی از تبلیغات رادیويی نمایشگاه  یا برخی ناشران، مخل استفاده مناسب از فضای نمایشگاه مي‎شود. جلوگیری از همهمه‏‌های غیر ضروری و تبلیغات پر سر و صدا، به آرامش فکری مخاطبان و استفاده موثر كمک می‎كند.

اختصاص فضای مناسب و مکان‏‌های مشخص به فروشندگان مواد غذایی ـ به‎دور از سالن‎هاي عرضه كتاب ـ چهره نمایشگاه را متعادل‏‌تر می‏کند. فروشندگان مواد غذایی باید موظف به جمع‌‏آوری به موقع زباله‏‌ها از پيرامون دكه‎های خود باشند تا از انباشت انبوه زباله‌‏ها و ايجاد چهره نامناسب در محيط نمايشگاه جلوگیری شود.

تا حد امکان فضای اختصاص یافته به بخش‏‌های مختلف نمایشگاه (بخش‎های عمومی، كودک، آموزشی، دانشگاهی، و...) در سال‏‌های مختلف بايد ثابت باشد تا مراجعان به نمایشگاه دچار سردرگمی نشوند.»-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها