بر اساس گزارش سایت رسمی این نمایشگاه از اولویتهای کاری برگزارکنندگان توجه به تکنولوژیهای مربوط به صنعت نشر و چاپ کتاب و سرمایه گذاری در سازمانهای مربوط به این صنعت است که کنفرانس های متعددی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است. در نمایشگاه امسال برای اولین بار سیلیوکون الی یا همان کوچه معروف تکنولوژی در آمریکا که مرکز تولید و اختراع وسایل و تکنولوژی های جدید در جهان است، در نمایشگاه به معرفی جدیدترین تکنولوژی های مربوط به صنعت چاپ کند.
در مسابقهای که در کوچه تکنولوژی نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد، جایزهای معادل 10هزار دلار توسط شرکتهای اقتصادی ICG و گروه انتشاراتی «سورس بوکس» به نفر برتر اعطاء شود و نفر دوم هم 5هزار دلار دریافت میکند. جوانا استون، مدیر اجرایی شرکت «لیبریفای» یکی از شرکتهای حامیان نمایشگاه میگوید بر اساس تجربه سال گذشته در نمایشگاه امسال به طور حتم شاهد تکنولوژی های جدیدی در صنعت چاپ خواهیم بود.
وی گفت: امسال برنامههای کوچه تکنولوژی نمایشگاه برای رونق و پیشرفت صنعت چاپ سنتی است که امروزه در مقابل کتابهای دیجیتال حال و روز خوبی ندارد. لیبریفای در سال 2012 تاسیس شد و یکی از ناشران معتبر شهر نیویورک است که اولین انتشارات معرفی کننده باشگاه کتابخوانان الکترونیک در جهان محسوب می شود.
«استیون روساتو» مدیر نمایشگاه بوک اکسپو نیز «کوچه تکنولوژی» را یک اتفاق هیجان انگیز برای نمایشگاه کتاب ارزیابی میکند که قرار است امسال از تکنولوژی های صنعت چاپ با گرایش توجه به محیط زیست نیز حمایت و تقدیر شود. یکی از برنامه های جنبی نمایشگاه امسال برنامه ای با عنوان «حمایت نشر و سواد» نامگذاری شده است که در زیرمجموعه آن قرار است از سازمانهای خیریه فعال در حوزه اعطای کتب رايگان به اقشار محروم جامعه آمریکا و سایر کشورهای جهان حمایت شود.
یکی از این سازمانها، سازمان غیردولتی فروشگاه کتاب «هاوسینگ ورکس» است که در زمینه مبارزه با بیماری ایدز، کتاب و جزوات راهنما تهیه و توزیع میکند. اتحادیه کتابفروشان آمریکایی برای آزادی بیان (ABFFE) سازمان غیردولتی دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه است که در زمینه مبارزه با سانسور فعالیت میکند. از سازمانهای شرکت کننده دیگر در این بخش «گتکاف ریدینگ» نام دارد که اولین بار توسط انجمن ناشران آمریکا در سال 1999 تاسیس شد ولی اکنون در پروژه های اجتماعی برای گرایش نوجوانان به کتابخوانی فعالیت می کند.
این سازمان در حقیقت کمپینی برای دعوت مردم به کتابخوانی یک نهاد دولتی محسوب میشود که در بخش سازمانهای غیر دولتی شرکت کرده است. بخش دیجیتال نيز بخش دیگری از نمایشگاه کتاب آمریکاست که همانطور که از نامش برمیآید به معرفی ابزارها و تکنولوژیهای جدید کتابهای الکترونیک میپردازد. در یک کنفرانس دو روزه این بخش قرار است سازمانهای فعال در حوزه تولید کتابهای الکترونیکی با ارائه مقالات و جزوات آموزشی، تغییرات سریع در این حوزه و راههای دسترسي بیشتر ابزارها و دستگاههای الکترونیک کتابخوان ارزان قیمت در اختیار تمام اقشار جامعه را بررسی کنند.
در کنفرانسهای پیشبینی شده در کارگاههای آموزشی نيز، بخشي به آموزشهای مربوط به استفاده و به روز کردن سایتها و شبکههای اجتماعی در حوزه کتاب اختصاص داده شده است که تقریباً در نمایشگاههای کتاب بخشی جدید محسوب میشود. در این کارگاهها روشهای برقراری ارتباط بین ناشران و خوانندگان کتاب بررسی میشود که به طور حتم یکی از این راهها حضور در شبکههای اجتماعی است.
نمایشگاه کتاب آمریکا در ساختمان دائمی این نمایشگاه در مرکز ژاکوب ک.جاویتز واقع در خیابان 34 و بزرگراه یازدهم برگزار میشود که شکل و اطلاعات کلی طبقات را میتوانید اینجا مشاهده کنید.
نظر شما