یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
درباره معادله روش‌شناسی تلفیق دانش چه مي​دانيد؟

کتاب ضمن بررسی نظریه «نیویل» نخستین رییس انجمن مطالعات تلفیقی آمریکا، به تببین مقوله میان‌رشتگی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «پیچیدگی و میان‌رشتگی (معادله روش‌شناسی تلفیق دانش)» ضمن بررسی نظریه «نیویل» نخستین رییس انجمن مطالعات تلفیقی آمریکا، به تببین مقوله میان‌رشتگی پرداخته است.

نخستین چاپ کتاب «پیچیدگی و میان‌رشتگی (معادله روش‌شناسی تلفیق دانش)» اثری از منصور متین، در سه بخش و 9 فصل، به همت انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است.

بخش نخست کتاب با عنوان «چیستی و چرایی میان‌رشتگی» شامل سه فصل «پیچیدگی و میان‌رشتگی: رابطه‌ای رو به تکامل»، «مبانی تحول در شیوه‌های تحقیق» و «تاریخچه و روند تکامل مباحث پیچیدگی» است.

مولف در نخستین بخش کتاب، در مقوله بازاندیشی علم، وجود تعاریف مختلف از علم را نشانه پیچیدگی این مقوله دانسته و معتقد است، علم که روزگاری به‌عنوان یک «شاکله یا ساختار خطی» تعریف می‌شد، امروزه به‌عنوان «شبکه یا مجموعه‌ای» با نقاط اتصال متعدد و به‌عنوان یک «سیستم پویا» تعریف می‌شود. 

در این بخش، کلیاتی درباره معادله فرضی پیچیدگی و میان‌رشتگی ارایه شده است. محور اصلی این بخش، مقاله‌ای از «جولی تامپسون کلاین» با عنوان «پیچیدگی و میان‌رشتگی (2006)» است که دید جامعی از روند تغییرات اخیر در دنیای علم و علل گرایش به شیوه‌های جدید پژوهش را به خواننده می‌دهد.

بخش دوم کتاب با عنوان «فرآیند تحقیق میان‌رشته‌ای» وارد یک چارچوب درون‌علمی شده است تا فرآیند تحقیق میان‌رشته‌ای را در یک قالب کل‌گرایانه که همان مقوله سیستم و نظریه «سیستم‌های پیچیده» است، بررسی کند. 

«نظریه نیویل»،‌ «مختصات کلی نظریه نیویل» و «بررسی دیدگاه‌های منتقدان» عنوان‌های سه فصل این بخش را تشکیل می‌دهند.

مولف در چهارمین فصل کتاب که «نظریه نیویل» نام دارد، درباره مبدع نظریه «نیویل» آورده است: «ویلیام نیویل، بنیان‌گذار و نخستین رییس انجمن مطالعات تلفیقی آمریکا است که بعد از ریاست چهارساله بر انجمن مذکور، از سال 1983 نیز در تشکیلات مربوطه خدمت کرده است. وی آثاری مانند «میان‌رشته‌ای: مقالات برگزیده از ادبیات مربوطه (1988)» را هم برای برنامه‌های میان‌رشته‌ای در سطح دروه‌ کارشناسی تدوین کرده است. 

براساس محتوای این فصل «نیویل» معتقد است که تعیین یک نظریه مشخص به‌عنوان ابزار کار میان‌رشتگی،‌ همان خطری را دارد که پیش‌تر تخصص‌گرایی و اصرار هر رشته بر نظریات خود ایجاد کرده بود.

«میان‌رشتگی در نگاه فراگیرتر» عنوان بخش پایانی کتاب است که  سه فصل‌ با عنوان‌های «تولید دانش با مدل‌های دیگر»، «معرفت‌شناسی پارادایم تکرار شونده» و «فراتر از روش» را شامل می‌شود.

نویسنده در بخش پایانی به نقل قولی از «نیویل» اشاره کرده است: «رویکرد میان‌رشته‌ای، به جای رفع تنش‌های موجود بین نگاه‌های رشته‌ای از طریق ساخت چارچوبی فرارشته‌ای و فراگیر،‌ قدرت خود در همین تنش‌ها می‌بینند؛ یعنی در تعدیل و نهایتا آشتی‌دادن تناقض‌های درونی واقعیات پیچیده تحت مطالعه. بنابراین،‌ یک نظریه مطالعات میان‌‌رشته‌ای نیاز است که از سایر حرکت‌های همگرایانه‌ای مثل فرا‌رشته‌ای یا وحدت علم متمایز باشد.»

نخستین چاپ کتاب «پیچیدگی و میان‌رشتگی (معادله روش‌شناسی تلقین دانش)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 288 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات سپهر دانش منتشر شده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها