کتاب «اصول و راهنمای آموزش در سازمانها» تالیف «جانیس فیشرچان» با ترجمه دکتر افسانه مقدم منتشر شد. این کتاب اطلاعات علمی، نکات کلیدی و ابزارهایی را برای پاسخگویی به چالشهای محیط یادگیری فراهم کرده است و مخاطب کمک میکند در مورد آنچه میآموزد تفکر کند.
در مقدمه کتاب میخوانیم: «این کتاب به شما کمک میکند در مورد آنچه میآموزید تفکر کنید، بین آموختههای جدید و دانستههایتان ارتباط برقرار کنید و آنچه را میآموزید را به کار گیرید.»
طرح چهار پرسش در حیطه آموزش با عنوانهای« آموزش چیست؟»، «چرا سازمانها به آموزش نیاز دارند؟»،«مربیان چه میکنند؟» و«چه چیز یک مربی خوب میسازد؟» محتوای چهار بخش فصل نخست را تشکیل میدهد.
فصل دوم با محوریت قرار دادن موضوع آموزش بزرگسالان به بررسی «بزرگسالان چگونه میآموزند»، «آموزش فرگیر - محور کدام است؟»، «تفاوت در روشها و ترجیحات یادگیری» و «تفاوت در انواع یادگیری» میپردازد.
فرایند طراحی و ارایه یک برنامه آموزشی در فصل سوم مدنظر نویسنده است. در بخش پرداختن به «طراحی برنامه آموزشی» آمده است: «برنامههای آموزشی با این فرضیه آغاز میشود که چیزی مستلزم تغییر است. این فرضیه میتواند از سوی تقریبا هر کسی از افرد مشغول در سازمان(مدیر، سرپرست) باشد و نیاز به طراحی و ارایه یک برنامه آموزشی را فراهم آورد. »
نویسنده در فصل چهارم به سراغ تصمیمگیری درباره انتخاب شیوههای ارایه مطلب میرود و با «مروری بر روشهای ارایه»، «سه نوع برنامه یادگیری» و «شیوههای رایج ارایه آموزش» شیوههای بهتر یادگیری را بررسی میکند.
«تدوین یک طرح آموزشی و برنامهریزی ارزیابی طرح» در فصل پنجم مطرح میشود که ابتدا به «نحوه تدوین» میپردازد. سپس به سراغ مقایسه «تدوین، اقتباس و خرید» میرود و و سرانجام تدوین فعالیتهای یادگیری را برمیگزیند.
تجربه بخش دیگری از همین فصل را با نگاهی به «مشارکت، پردازش، تعمیم و پیادهسازی» تشکیل میدهد.«اجرای طرحهای آموزشی» بر اساس کارگاههای آموزشی در فصل ششم مورد توجه قرار گرفته است که برای این هدف در زمانبندی معینی به فعالیتهایی پیش از شروع کارگاه، شروع دوره کارگاه و اداره کارگاه اشاره میکند.
در فصل هفتم «زبان آموزش» و دلیل این که «چرا باید زبان آموزش را فرا گرفت» با تکیه بر «واژهنامه اصلاحات آموزشی» مورد واکاوی نویسنده قرار میگیرد.
شرایط مورد نیاز برای حرفهایشدن در حوزه آموزش موضوع فصل هشتم را با یک پرسش «چگونه در حوزه اموزش حرفهایی شویم؟» آغاز میکند و مطالبی مانند «آنچه یک مربی حرفهای را از دیگران متمایز میکند»، «چگونه میتوان به یک مربی حرفهای تبدیل شد؟»، «راهکارهای یادگیری بیشتر»، «تهیه یک طرح توسعه حرفهای» و « طرح توسعه حرفهای» را شامل میشود.
کتاب «اصول و راهنمای آموزش در سازمانها» در 265 صفحه، با شمارگان یکهزار و 200 نسخه و بهای 13 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سخنکده چاپ شده است.
نظر شما