کتاب «مدیریت بحران از نگاه بیژن دفتری» با شرحی از مفاهیم تخصصی امدادرسانی سعی در آشنا کردن و همراهی خواننده با مطالب کتاب دارد. این اثر مملو از تجربیات آموزنده مدیریتی است.
در بخشی از کتاب در تعریف واژه بحران آمده است: «یک موقعیت فوریتی است که نیاز آنی به تغییر را ایجاد میکند. این تغییرات میتواند در برنامه، رفتار، سیاستها و سازمانهای دولتی یا نهادی باشد. یکی دیگر از تعاریف بحران عبارت است از یک دوره بی ثبات، به خصوص همراه مشکلات یا خطرات شدید.»
همچنین در بخش دیگری از این فصل «چرخه مدیریت بحران» را که شامل مولفههای «پیشگیری»، «کاهش»، «آمادگی»، «مقابله با پاسخگویی» و «بازتوانی و بازسازی» است، به طورجداگانه مورد بررسی قرار میدهد.
روایت تجربههای شخصی نویسنده در فصل دوم «تجارب کلان عملیاتی» به ساختار سازمان مدیریت بحران قبل و بعد از انقلاب، زلزله گیلان، زمین لرزه خراسان، زلزله بم، انفجار قطار نیشابور و غیره اشاره میکند.
در بخشی از این فصل درباره مشاهدات عینی از «زلزله بم» میخوانیم: «حدود ظهر وارد شهرستان بم شدیم. از همان بدو ورود تخریب شهر قابل مشاهده بود. ساختمان جمعیت هلال احمر بم ویران شده بود، عوامل باقی مانده در مرکز جوانان جمعیت که تقریبا ساختمانش سالم بود جمع شده و مشغول امدادرسانی بودند. این ساختمان مملو بود از مجروحان. تعداد زیادی از عوامل درمانی شهر و عوامل جمعیت هلال احمر در حال کمک رسانی بودند.»
از سوی دیگر اثرات اجتماعی و روانی شامل «مشکلات اجتماعی»، «مشکلات عاطفی و روانی» از نتایج عمومی سوانح هستند که در بخشی از فصل سوم به آن پرداخته شده است. مشکلات اجتماعی در سوانح به فقر، بیکاری، مهاجرت و آوارگی، اختلافات قومی قبیلهای و فرهنگی، از هم پاشیدن شیرازه خانواده، کمبود بهداشت و رفاه، افزایش تخلف، بزهکاری و ایجاد مشاغل کاذب میانجامد.
کتاب «مدیریت بحران از نگاه بیژن دفتری» در 300 صفحه با شمارگان سههزار نسخه از سوی انتشارات موسسه آموزشی عالی علمی - کاربردی هلال ایران در دسترس علاقهمندان به حوزه امدادرسانی قرار گرفت./
نظر شما