شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
بازار صحافی در سال 92 راکد بود

مسوول صحافی «نیاز دل» در خراسان رضوی بازار کار این حرفه در سال 1392 را راکد توصیف کرد و گفت: به نظرم این رکود ناشی از مسایل سیاسی، نوسانات بازار کاغذ و هزینه‌های بالای چاپ و نشر آثار است.

جواد نیازدل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: هزینه‌های افزایش‌یافته چاپ و نشر سبب شد امسال حدود 50 درصد سفارش‌های کاری ما کاهش یابد.

وی ادامه داد: آخرین ماه سال‌های‌ گذشته که هزینه‌های صنعت چاپ مناسب بود،‌ چراغ هیچ کارگاهی خاموش نمی‌شد و فعالان این حوزه شبانه‌روزی کار می‌کردند اما این روزها همه کارگاه‌ها فقط در یک شیفت مشغول به کارند.

مسوول صحافی نیازدل در پاسخ به این سوال که «در سال 1392 چند عنوان کتاب صحافی و راهی بازار کتاب کرده‌اید؟» گفت: امسال به تعداد بسیار محدود کتاب صحافی کردم و بیشتر به صحافی دفترچه‌های تبلیغاتی و ماهنامه‌ها مشغول بودم.

هر اندازه بهای کتاب افزایش یابد، مردم از کتاب دوری می‌کنند
وی افزود: این روزها بهای مواد اولیه حوزه چاپ و لیتوگرافی به شدت افزایش یافته است. بنابراین، ناشران مجبورند خطرپذیری کنند و کتاب را با بهای چند برابری و بر اساس بهای مواد مصرف شده منتشر کنند اما هر اندازه بهای کتاب افزایش یابد، مردم از کتاب دوری می‌کنند.

نیازدل یادآور شد: سال‌های گذشته مشتری‌هایی داشتم که سالانه 400 تا 500 عنوان کتاب منتشر می‌کردند اما امسال توانسته‌اند تنها یکصد عنوان منتشر کنند. به نظرم این اتفاق نشان‌دهنده شرایط نامطلوب بازار نشر در ایران است.

وی پیشنهاد داد: اگر مسوولان، بحران تورم را مهار کرده و بهای مواد اولیه و مصرفی حوزه فرهنگ را کنترل کنند، شاهد رشد و توسعه فرهنگ در اجتماع خواهیم بود. اگر تولید و نشر فرهنگ رونق یابد، به تدریج همه چیز در جامعه رونق گرفته و توسعه می‌یابد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها