شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
میراث معنوی در دانشگاه‌ها با کمبود کتاب مواجه است

محمدعلی پیوند، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب «گذری بر میراث معنوی» گفت: نگارش این کتاب از مدت‌ها پیش ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. درس میراث معنوی در دانشگاه علمی و کاربردی برای رشته‌های علوم انسانی و فرهنگی تعریف شده اما جای خالی این دسته از کتاب‌ها‌ برای دانشجویان احساس می‌شود.

پیوند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بخش عمده مطالب این کتاب درباره آثار به ثبت رسیده میراث ناملموس ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو است. همچنین پرداختن به اصولی که جنبه آکادمیک و دانشگاهی دارند و توجه به ریشه‌های میراث معنوی در کشور اهمیت ویژه‌ای در این اثر دارند.

وی افزود: البته این موضوع، مبحث جدیدی است که در سال‌های اخیر در یونسکو مطرح شده و ایران نیز۱۰ میراث معنوی از جمله نوروز، موسیقی ردیفی ایرانی، قالیبافی استان فارس، آیین‌های پهلوانی، قالیشویی مشهداردهال و... را ثبت کرده است.

پیوند با اشاره به اهداف خود درباره نگارش این کتاب، توضیح داد: سعی کردم در این کتاب علاقه‌مندان و دانشجویان را با موضوع‌هایی که ارتباط مستقیم با میراث فرهنگی دارد و در عین حال با سازمان جهانی یونسکو که نقش مهمی در پاسداری میراث فرهنگی همه مردم جهان و ایران در ارتباط است، آشنا کنم.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت این اثر با کتاب‌هایی که پیش از این منتشر شده، چیست، گفت: دانشگاهی و علمی بودن مطالب کتاب که استفاده آن را برای دانشجویان آسان‌تر می‌سازد، تفاوت عمده این کتاب به شمار می‌آید.

پیوند یادآور شد: اطلاعاتی که در این کتاب ارایه شده، بیشتر شامل تاریخچه و اعلام سرفصل‌های میراث فرهنگی و معنوی بشر از سوی سازمان جهانی یونسکو است. در این میان از کتاب «میراث معنوی» اثر سمیه مهدوی‌نیا نیز بهره‌های بسیاری برده‌ام.

جوانان باید از میراث فرهنگی و معنوی پاسداری کنند


وی با بیان این‌که بیشترین سرمایه‌گذاری برای حفظ میراث معنوی و فرهنگی باید بر نسل جدید و جوانان انجام شود، گفت: جوانان باید مشتاقانه در این وادی یعنی فرهنگ گام بردارند و میراث فرهنگی ـ معنوی را پاسداری کنند و در این میان دولت‌ها نیز طبیعتا باید از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پشتیبان فرهنگ بومی کشور باشند.

به گفته این مدرس دانشگاه، جوانان همواره میراث‌داران فرهنگ و آن چیزی که قرن‌ها و هزاره‌ها از اجدادشان باقی مانده، هستند. آن‌ها باید با دانش کافی، سعه صدر و تلاش بی‌پایان برای ماندگاری این میراث بکوشند و به فرندان خود، اهمیت این میراث گرانبها را گوشزد کنند.

پیوند با بیان این‌که در این کتاب بیان کرده‌ام که میراث معنوی از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد، اظهار کرد: جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ خود همواره آن را احیا می‌کنند، حس هویت و تداوم را در اجتماعات و گروه‌ها به وجود می‌آورند و ارزش تنوع فرهنگی و نوآوری انسان را نیز ارتقا می‌بخشند.

دیپلماسی فرهنگی، رویکرد جدید کشورها

وی تاکید کرد: البته شرایط موجود و وضعیت امروزه جهان، با توجه به تکنولوژی و توسعه فناوری‌های جدید، رسانه‌ها و مهاجرت‌ها در مکان‌هایی که دارای میراث فرهنگی ـ معنوی است، می‌تواند آن‌ها را در حال انقراض قرار دهد و به همین دلیل دولت‌ها و قدرت‌ها باید آن را پشتیبانی، تقویت و حراست کنند.

وی درباره از رونق افتادن برخی کارهای دستی و میراث معنوی در کشورمان، عنوان کرد: اکنون قالی‌بافی، مسگری، حصیربافی و امثال این‌ها از رونق افتاده است و در این میان پاسداشت، نگهداری، حفاظت و حراست از این میراث، کار جمعی و قدرت دولتی را می‌طلبد، زیرا این موضوع هویت یک جامعه را در برمی‌گیرد و وظیفه دولت‌ها پاسداری از این هویت‌هاست.

پیوند با بیان این‌که یکی از مسایل مهم در دیپلماسی فرهنگی گفتمان بین فرهنگی مردم با مردم است، گفت: ارتباط با مراکز علمی ـ فرهنگی کشورها و افراد صاحب‌نظر، دانشمندان، نویسندگان فرهنگی، تبادل افکار، اطلاعات و آشنایی با افراد و مراکز علمی و فرهنگی کشورهای مورد هدف جایگاه مناسبی برای فعالیت کشورها از طریق دیپلماسی فرهنگی گشوده است.

به گفته وی، گاهی شنیده می‌شود تکنولوژی و جهانی شدن موجب از بین رفتن آداب و رسوم و فرهنگ کشورها می‌شود اما این موضوع واقعیت ندارد، امروزه می‌بینیم که مردم به دنبال هویت فرهنگی خود هستند و دولت‌ها این را به عنوان یکی از پراهمیت‌ترین مسایل و دغدغه‌های خود می‌دانند.

کتاب «گذری بر میراث معنوی» در 120 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات آرون منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها