ياقوتي، نویسنده پیشکسوت در این باره به «ايبنا» توضیحاتی داد و گفت: متاسفانه اين روزها، پديده نقدهاي سطح پايين در جلسات نقد و رونمايي آثار ادبي در سرتاسر ايران ريشه دوانده است. البته نويسنده و منتقد بايد ظرفيت نقد نوشتن و نقد شدن را داشته باشد.
نويسنده مجموعه داستان «گل خاص» ادامه داد: نبايد فراموش كرد كه نوشتن نقد كار هر كسي نيست، زيرا نقدنويس موظف است كه پيشتر از انجام اين كار، مطالعاتي همه جانبه در حيطههاي جامعهشناسي، روانشناسي و جامعهشناسي داشته باشد و مضاف بر آن، تسط كامل بر ادبيات ايران و جهان نيز از نكتههاي لازم و ضروري است.
وي با بيان اينكه مطالبي كه اين روزها به عنوان نقد در جلسات نقد يا نشريات و روزنامهها ارايه ميشود، بيشتر جنبه اظهار نظر دارند و در حيطه نقد قرار نميگيرند، اظهار كرد: من معتقدم كه «گيورگ لوكاچ»؛ منتقد مجارستاني از بزرگترين منتقدان عصر حاضر است. حالا اگر بخواهيم لوكاچ را معيار كار نقد قرار دهيم، ميبينيم كه در اين مقايسه، در سطح بسيار پاييني از اين شاخه ادبي قرار ميگيريم.
نويسنده رمان «بنبست»، با بيان اينكه در سالهاي گذشته تلاشهاي جسته و گريختهاي در زمينه نقد در كشورمان انجام شده، توضيح داد: در سالهاي گذشته حركتهايي در حوزه نقد ادبي از جانب افراد تاثيرگذاري مانند رضا براهني، عبدالعلي دستغيب و باقر مومني انجام شد اما متاسفانه ادامه نداشت و به سرانجام نرسيد.
نويسنده مجموعه داستان «مردان فردا» گفت: دلايل گستردهاي براي عدم حضور نقد حرفهاي در كشورمان وجود دارد كه عدم وجود فضاهاي آكادميك و نقد آزاد از دلايل اين مساله به شمار ميآيند، اما نبايد فراموش كرد كه در فضاي كنوني زمينهاي براي نقدنويسي وجود ندارد.
وي ادامه داد: نقد براي شكلگيري نيازمند فضاهايي آزاد است و در اين فضا، نقد حرفهاي شكل گرفته و رشد ميكند اما متاسفانه ما امروز در کشورمان کمتر شاهد چنین فضایي هستیم./
نظر شما