چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
ذوالفقاري: زنگ انشا خرج زنگ‌هاي ديگر مي‌شد

مدير گروه زبان و ادبيات فارسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: زنگ انشا تاكنون ساعتي بوده كه خرج درس‌هاي رياضي، زبان و ... مي‌شده و معلماني غير متخصص عهده‌دار تدريس آن بودند همانطور كه زنگ‌هاي هنر و ورزش نيز به اين ترتيب برگزار مي‌شد.

حسن ذوالفقاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: درس انشا در سال‌هاي گذشته ساعت و شيوه ارزشيابي مستقلي نداشته و با زنگ زبان و ادبيات فارسي تلفيق شده بود؛ همين موضوع غفلت از اين ساعت درسي مهم را به همراه داشت. 

استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به پيشنهاد رياست جمهوري در نخستين روز بازگشايي مدارس مبني بر احياي زنگ‌ مطالعه، انشا و گفت‌وگو در مدارس، عنوان كرد: توصيه رياست جمهوري توصيه‌اي كلي است اما آنچه ما طالب آن هستيم ايجاد ساعاتي خلاقانه است تا به جوشش دروني فكر و انديشه در دانش‌آموز بيانجامد، بنابراين لازم است اين زنگ‌ها ساعاتي مستقل در برنامه درسي ملي داشته باشند. 

مولف كتاب «مجموعه كتاب‌هاي راهنماي آموزش زبان و ادبيات فارسي» ادامه داد: كاربرد زبان و ادبيات در جامعه وضعيت مناسبي ندارد و بچه‌ها در نوشتن قالب‌هاي مختلف عملكرد ضعيفي دارند در حالي كه مهارت نوشتن لازمه زندگي هر شهروند است.
 
مدير گروه آموزش زبان و ادبيات فارسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي افزود: زنگ انشا تاكنون ساعتي بوده كه خرج درس‌هاي رياضي، زبان و ... مي‌شده و معلماني غير متخصص عهده‌دار تدريس آن بودند همانطور كه زنگ‌هاي هنر و ورزش نيز به اين ترتيب برگزار مي‌شد. 

ذوالفقاري بر لزوم تشكيل ساعت و ارزشيابي مستقل براي زنگ انشا تاكيد كرد و گفت: بايد زنگي مستقل براي انشا در نظر گرفت و معلماني را خاص اين زنگ تربيت و شيوه تدريس و ارزشيابي را مناسب اين درس تنظيم كرد.
 
مولف كتاب دو جلدي «كتاب كار انشا و نگارش و ويرايش» آموزش انشا را تنها مختص يك ساعت درسي ندانست و مطرح كرد: بايد درس انشا را ميان همه دروس پخش و تمامي معلمان را درگير نوشتن كنيم و الگوهاي آموزشي را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه همه درس‌ها به نوعي مهارت نوشتن را در دانش‌آموز ارتقا دهد. 

وي ادامه داد: براي نمونه معلم تاريخ يا جغرافيا مي‌تواند از دانش‌آموز بخواهد در پايان تدريس آنچه را كه آموخته در چند سطر خلاصه كرده و روي كاغذ بياورد. اين كار علاوه بر تقويت مهارت نوشتن، آموزش را نيز عميق‌تر از پيش مي‌كند. 

مولف كتاب «راهنماي درست نويسي» نوشتن را محصول انديشه مجسم دانست و گفت: آثار و عواقب بي‌توجهي به نوشتن در سطوح دانشگاهي نيز قابل مشاهده است به گونه‌اي كه دانشجويان در نوشتن مقالات و پايان‌نامه‌هاي خود مشكلاتي ابتدايي و پايه‌اي دارند.
 
ذوالفقاري اظهار كرد: كسي كه بخواهد انشانويس خوبي شود بايد گنجينه وا‍ژگاني و ذهني خود را از كلمات، جملات و انديشه‌ها انباشته كند تا بتواند ذخيره دانش خود را روي كاغذ بياورد؛ فردي كه ذهنش خالي است نمي‌تواند چيزي بنويسد حتي اگر به دستور و قواعد فني نگارش مجهز باشد. 

وي افزود: بنابراين انشا ظرفي است كه مظروف آن مطالعه است تا فرد با كمك آن بتواند كلمات را در حوزه گفتار و نوشتار به استخدام گيرد و در واقع مطالعه را مي‌توان مادر انشا، نقادي و گفت‌وگو دانست.

اين مدرس دانشگاه مطالعه را در تقويت روحيه نقادي مهم و ضروري خواند و بيان كرد: در خلال مطالعه كتاب، خواننده ناخودآگاه نقد، حجت‌آوري و استدلال را مي‌آموزد.

شيوه ارزشيابي كليشه‌اي، خشك و بي‌روح بايد كنار گذاشته شود
 

مولف كتاب «مهارت‌هاي نگارشي» در توضيح مواردي كه بايد در سياستگذاري‌هاي آموزش و پرورش مورد توجه واقع شود تا جلوي انحراف در هدف گرفته شود، عنوان كرد: نظام آموزش و پرورش بايد با برنامه‌اي مدون قدم به قدم اين مسير را روشن كند. شيوه ارزشيابي‌ها براي اين زنگ‌هاي بايد تغيير كند و از ارزشيبابي سنتي، كليشه‌اي، خشك و بي‌روح فاصله بگيرد.

وي ادامه داد: معلم انشا و مطالعه بايد آموزش ببيند و شيوه تدريس و ارزشيابي خاص اين دروس را بياموزد تا مانند گذشته نوشتن غيرخلاقانه يك متن كپي/پيست شده و روخواني آن در ساعت انشا باب نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها