یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
تحلیل قرآن از رویکرد تربیتی ابراهیم(ع)

کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» به قلم سیدمحمد دلبری با هدف تحلیل رویکردهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) و معرفی آن حضرت در شناخت اصول تربیتی و روش‌های تربیتی نگاشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در پنج فصل با عنوان‌های «کلیات»،«اوصاف حضرت ابراهیم(ع) در قرآن»، «اصول تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم»،«شیوه‌های تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم» و «اهداف تربیتی سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم» با استناد به قرآن، به رویکردهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) پرداخته است.

فصل نخست کتاب به بررسی جایگاه حضرت ابراهیم(ع) در میان اهل کتاب و در قرآن کریم اختصاص دارد و فصل دوم صفات این پیامبر الهی را از قرآن استخراج و  تبیین کرده است. فصل‌های سوم و چهارم کتاب به بیان مهم‌ترین اصول و شیوه‌های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه متخصصان مسلمان با اشاره با روش‌های حضرت ابراهیم(ع) در دعوت و هدایت مشرکان پرداخته و آخرین فصل کتاب، اهداف خداوند از مطرح کردن داستان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن را بیان کرده است.

حضرت ابراهیم(ع) همواره به روش غیرمستقیم و استفاده از پرسش و پاسخ و مجادله، به دعوت افراد به دین الهی می‌پرداخت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اثر حاضر نیز معرفی روش‌های غیرمستقیم تربیتی برای تربیت و ارشاد افراد جامعه است. روش‌های غیرمستقیم مانند مقایسه، دعا و پرسش و پاسخ کمک می‌کند تا افراد با آگاهی بیشتر و بدون اجبار به رویکردهای تربیتی تمایل نشان دهند.

داستان‌های قرآنی با هدف ارایه حکمت الهی بیان شده‌اند و داستان حضرت ابراهیم(ع) نیز با هدف ایجاد امت واحد اسلامی با محور حضرت ابراهیم(ع)، الگوسازی در صفات نیکو و بیان و استنباط احکام مطرح شده است.

یکی از ویژگی‌های بازر این کتاب، ارایه رویکردهای تربیتی با اشاره مستقیم به آیات قرآن کریم است.

کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» به قلم سیدمحمد دلبری با شمارگان 700 نسخه، در 244 صفحه و به بهای 65 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها