وی افزود: زمانی که یک فرهنگ به صورت زیربنایی در جامعه توزیع شود، این فرهنگ به مرور به دانش تبدیل میشود و دانش توزیعشده نیز زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی را میان مردم یک جامعه فراهم میآورد.
نقیبالسادات با اشاره به نقش اثرگذار تبلیغات در این حوزه، عنوان کرد: در حوزه کتابخوانی نیز رسانهها میتوانند با کارهای زیربنایی و تبلیغاتی موثر زمینه گسترش فرهنگ مطالعه را در میان اقشار مختلف جامعه فراهم کنند، موضوعی که در طولانی مدت نتیجه خواهد داد.
وی در ادامه به طرح خود در حوزه تبلیغات کتاب اشاره کرد و گفت: سالها پیش طرحی ملی درباره نقش تبلیغ در مصرف کتاب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کردم و این طرح با موافقت ارشاد اجرا شد، طرحی که در خلال آن راهکارهای تبلیغ موثر و کاربردی کتاب در آن بررسی شده بود که نتایج خوبی نیز به همراه داشت و مشخص شد کتاب نیز مانند دیگر کالاها و امور مختلف نیازمند تبلیغات اثرگذار برای ترغیب و تشویق مردم به سمت کتابخوانی است.
کتاب مانند دیگر کالاها نیاز به معرفی و تبلیغ دارد
این نویسنده حوزه رسانه در پاسخ به این سوال که راهکارهای کاربردی کتابخوان کردن مردم چیست؟ عنوان کرد: یعنی از مکانیزمهای کاربردی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، استفاده از تبلیغات رسانهای است، رادیو و تلویزیون که مخاطبانی گسترده دارند در این میان نقش مهمی بر عهده دارند و باید در تعامل مسوولان ارشاد و مسوولان رسانهها راهکارهایی برای تعامل خوب و مناسب بین این دو حوزه اندیشیده شود.
نقیبالسادات استفاده از استندهای اطلاعرسانی در حوزه کتاب را یکی دیگر از راهکارهای گسترش فرهنگ کتابخوانی معرفی کرد و یادآور شد: میتوان اطلاعات کتابهای تازه منتشر شده و مناسب را در ایستگاههای مترو و اتوبوس قرار داد تا مردم با در دست داشتن بروشور و کاتالوگهای مختلف بتوانند کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
به گفته وی، حتی میتوان شماره مرکز فروش یا فروشگاه این کتابها نیز در بروشورها پیشبینی شود تا مردم دسترسی بهتر و مناسبتری به این کتابها داشته باشند، استفاده از نرمافزارهای چند رسانهای، خبرنامههای محلی و تجربیات استادان حوزه رسانه نیز میتواند نقش موثری در معرفی و رواج عناوین کتاب داشته باشد.
اثر تبلیغ بر فرهنگ کتابخوانی در ایران بررسی شود
وی یادآور شد: از سوی دیگر میتوان تمهیدی پیشبینی کرد که در آن اولویتهای مردم نسبت به عناوین و موضوعهای کتابها مشخص شود و سپس بر اساس آنها ناشران نسبت به تولید آثار اقدام کنند، حدود دو سال پیش این طرح را به وزارت ارشاد سپردم تا اثر تبلیغ بر مصرف کتاب و فرهنگ کتابخوانی در ایران بررسی شود ولی در این مدت هیچ فردی پاسخگو نبوده و نمیدانم که این طرح کجاست؟
وی در پاسخ به این سوال «اثر تبلیغ بر مصرف کتاب و فرهنگ کتابخوانی در ایران» چه مزایایی دارد، گفت: دادههای بنیادین تحقیق در طول سالهای مختلف به دست آمده بود و زیرساخت داشت در این میان میتوان طرح جدید را با هزینه کمتر و دقت بالایی اجرایی کرد زیرا طراحی طرح مبتنی بر دادههای اجرایی طرح قبل به اضافه یکسری دادههای بازنگری شده خواهد بود و تمایلات ایرانیها و گزارش رفتار فرهنگی ایرانیان را شامل میشد.
وی اظهار امیدواری کرد، این طرح به زودی و در دولت جدید به کار انداخته شود تا بتوان بر اساس آن برنامهریزیهای آینده را اجرایی کرد.
دکتر سیدرضا نقیبالسادات متولد سال 1354 است. وی در سه رشته زبانشناسی، جامعهشناسی و ارتباطات به صورت جداگانه مدرک دکترا دارد. پژوهش در حوزههای ارتباطات و جامعهشناسی از جمله فعالیتهای او به شمار میآید. از نقیبالسادات تاکنون کتابهای «روشهای تحقیق در ارتباطات»، «راهنمای عملی طرحنامهنویسی در روش تحلیل محتوا» «جهانیسازی»، «مقدمهای بر تحلیل گفتمان»، «روشهای بررسی پیامهای ارتباطی»، «10 سال آزمون ارتباطات» و «روششناسی علوم ارتباطات» منتشر شده است. همچنین کتاب «روششناسی پیوستنگاری فرهنگی»، «روش آیندهپژوهشی در حوزه رسانه» و «روشهای کیفی در مطالعات رسانهای» نیز به زودی منتشر خواهد شد.
نظر شما