چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
مروری بر داستان‌نویسی مستور در «سعي بر مدارِ اندوه»

کتاب «سعی بر مدارِ اندوه» با موضوع داستان‌نویسی مصطفی مستور و با نوشتارهایی از نویسندگان مختلف درباره وی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سعی بر مدار اندوه» با موضوع نقد و یاداشت‌هایی درباره آثار داستانی مصطفی مستور از سوی نویسندگان و منتقدان ادبی و با گردآوری فرشید سادات شریفی منتشر شد.
 
در این کتاب سعی شده با دیدی موشکافانه به مسایلی مانند چگونگی استقبال مخاطب از آثار مصطفی مستور در سال‌های فعالیتش در این حوزه، چاپ‌های متوالی و بایدها و نباید‌هایی که در مواجهه با این آثار وجود دارد، پرداخته شود. 

آثار مستور، بدون استثنا، بارها تجدید چاپ شده‌اند و خود او نیز اخیرا در نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، یکی از 10 نویسنده محبوب هشتاد سال داستان‌نویسی ایران نام گرفته است. ترجمه آثار او به زبان‌های مختلف و تدوین بیش از هشت پایان‌نامه دانشگاهی در پیوند با آثار او از دیگر نکات شایسته یادآوری است.

«تجربه عشق روی پیاده‌روی متن» نوشته امیرعلی نجومیان، «در سیاله‌ی زندگی» نوشته مرادحسین عباس‌پور، «این رازِ همچنان سر به مهر» نوشته فتح‌الله بی‌نیاز، «نگاهی به روی ماه خداوند را ببوس» نوشته شهرنوش پارسی‌پور، «کشتار گوجه‌ها، سلاخی کاهوها» نوشته کیارنگ علایی، «کوک کردن ساز روایت در چند روایت معتبر» نوشته مریم حسینیان، «سفر از جنون اندیشه به ندانستگی کودکی» نوشته بلقیس سلیمانی، «هق‌هق گریه‌ها در طنین ثانیه‌ها» نوشته غلامرضا خاکی، «از زمینِ بهشت تا تهرانِ بی‌آسمان» نوشته فرشید سادات شریفی، «آن زن فرشته نیست» نوشته مهدی ربی و «عشق برای عشق؛ بی‌عین، بی‌شین، بی‌قاف» نوشته فریبا طیبی از بخش‌های این کتاب به شمار می‌روند.

در بخشی از این کتاب با نام «پدیدار شناسی مستور: من دانای کل هستم» نوشته لادن دارا می‌خوانیم: «با دیدگاه پدیدارشناسانه اثر پیش‌رو، عالم حاضر ما است که وقتی به عنوان مُدرِک نحوه‌ی برابری ماه با معشوق، پاکی عشق و بکارت ماه، همبستری روح با معنویت را در آن ادراک می‌کنیم، نوعی برانگیختگی در ساحت وجود ما حاصل می‌شود.» 

در قسمتی از این کتاب با نام «در انتظار کدام سپیده‌دم؟» نوشته کیارنگ علایی آمده است: «آثار مصطفی مستور شبیه کاریزهایی هستند که با ظرافت از یک چشمه اصلی (مادر چاه) منشعب شده‌اند. ساختار آن‌ها شبیه ابر است و جریانی سیال و شناور دارند. داستان‌های مصطفی مستور در قالب مجموعه‌های مختلفی که در این سال‌ها منتشر شده شبیه تماشای فیلمی اپیزودیک است که در میانه اپیزودهای مختلف فیلم، ناگاه سر و کله آدم‌های اپیزودهای قبلی پیدا می‌شود یا ردپای‌شان را در اپیزودهای بعدی پیدا می‌کنیم.»

کتاب «سعی بر مدار اندوه: گفتارهایی درباره‌ی آثار داستانی مصطفی مستور» با گردآوری فرشید سادات شریفی در 397 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به قیمت 19 هزار تومان از سوی انتشارات به‌نگار به کتابفروشی‌ها راه یافته است.

مصطفی مستور، نويسنده و مترجم متولد اهواز و فارغ‌التحصيل رشته مهندسی عمران در مقطع كارشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان و رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع كارشناسی ارشد از دانشگاه شهید چمران اهواز است.

وي نخستين داستانش را با نام «دو چشم‌خانه خیس» در سال 1369 نوشت و در همان سال در مجله کیان منتشر كرد.

مستور در سال‌های فعاليتش در حوزه داستان‌نویسی برگزيده بهترین رمان در جشنواره قلم زرین براي سال‌های 1389 و 1390 شده و لوح تقدیر از نخستین مسابقه داستان‌نویسی صادق هدایت و مقام سوم مسابقه داستان کوتاه مجله ادبیات داستانی را به دست آورده است.

«روی ماه خداوند را ببوس»(مركز/1379)، «چند روایت معتبر»(مركز/1382)، «استخوان خوک و دست‌های جذامی»(مركز/1383)، «حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه»(چشمه/1384)، «عشق روی پیاده‌رو»(رسش/1377)، «من دانای کل هستم»(ققنوس/1383)، «من گنجشک نیستم»(مركز/1387)، «تهران در بعد از ظهر»(چشمه/1389) و «سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار»(مركز/1390) از آثار مستور در حوزه داستان هستند.

كتاب‌ «مبانی داستان کوتاه»(مركز/1379) در حوزه پژوهش، نمایشنامه «دويدن در ميدان تاريك مين»(چشمه/1385) و كتاب‌هاي «فاصله و داستان‌های دیگر» نوشته «ریموند کارور»(مركز/1380)، «سرشت و سرنوشت، سینمای کریشتف کیشلوفسکی» نوشته «مونیکا مور»(مركز/1386) و «پاکت‌ها و چند داستان دیگر» نوشته «ریموند کارور»(رسش/1382) در حوزه ترجمه از آثار اين نويسنده هستند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها