شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
ناشر، سنگ کف رودخانه است

اکبر محسنی، ناشری را موفق دانست که در شرایط سخت مالی، مانند سنگ کف رودخانه، توان ماندن داشته باشد. ‌

اکبر محسنی،‌ مدیر اجرایی انتشارات بهار سبز، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تشریح مهم‌ترین مشکلات ناشران، اظهار کرد: تبلیغات، نخستین مشکل ناشران کشور است. فعالان حوزه چاپ و نشر مانند برخی ناشران کمک آموزشی از امکانات تبلیغی صدا و سیما برخوردار نیستند. بنابراین وقتی امکانات تبلیغی وسیعی در اختیار نداشته باشیم، در عرضه نیز با مشکل مواجه می‌شویم و مجبوریم به شیوه نقل دهان به دهان تکیه کنیم.

وی افزود:‌ از سوی دیگر، معتقدم در اطلاع‌رسانی حوزه نشر تمرکز وجود ندارد و این امر خود موجب سردرگمی مخاطبان در اطلاع از اخبار می‌شود. تاثیر این آسیب برای مخاطب بیشتر است زیرا توانایی تشخیص اثر خوب و بد را از دست می‌دهد.

محسنی، ادامه داد: هزینه‌‌های سنگین نیز به‌ویژه در سال‌های اخیر ناشران را مجبور کرده تا به‌صورت امانی و در زمان طولانی دست به سرمایه‌گذاری بزنند. بنابراین استقبال از آثار انتشاراتی مانند بهارسبز، از سوی برخی سازمان‌هایی که دغدغه تربیت نیروی انسانی دارند، موقیعت مناسبی است. 

ناشر موفق؛ سنگ کف رودخانه
وی در پاسخ به پرسشی درباره ویژ‌گی‌های ناشر موفق، گفت: معتقدم ناشری که در نوسانات شدید بازار نشر،‌ توانایی ادامه کار را حفظ کند و به قولی مانند سنگ کف رودخانه باشد، ادامه حیات خواهد داد. البته ناشر موفق باید با مطالعه بازار و نظرسنجی از مخاطبان شناخت خوبی از نیاز بازار به‌دست آورد. موفقیت یک ناشر در اطمینان مخاطب معنی می‌شود و در مقابل آنچه موجب بی‌اعتمادی مخاطب نسبت به یک ناشر می‌شود، کپی‌کاری است که این موضوع در حوزه ترجمه بیشتر احساس می‌شود.

محسنی اظهار کرد: بسیاری از ناشران خارجی برای تالیف آثار پرمحتوا و جدید، به تالیف گروهی اقدام می‌کنند. شنیده‌ام این شیوه،‌ به اندازه‌ای در تولید کتاب‌های باکیفیت موثر است که حتی نمی‌توان یک «واو» آن‌را حذف کرد. به‌نظر می‌رسد تالیف گروهی با هدف عرضه آثار جدید، چندان در کشور ما مورد توجه نیست. 

ناشر و جریان مخاطب‌شناسی
وی افزود: مخاطب‌شناسی، کار گروهی عوامل انتشاراتی را می‌طلبد، به عبارتی دیگر نویسندگان و مترجمان با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی و در هر زمان می‌توانند نیاز بازار را شناسایی و براساس آن به چاپ کتاب اقدام کنند. البته مراودات میدانی نیز در شناخت نیاز مخاطب موثر است.

محسنی درباره نحوه فعالیت انتشارات بهار سبز، عنوان کرد: انتشارات بهارسبز، با هدف حضور متفاوت و مفید در عرصه نشر، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرد. هرچند در ابتدای کار جلب اعتماد مولفان و مترجمان و ارتباط با مراکز پخش کار سختی بود، اما رفع دغدغه نویسندگان و مخاطبان از جمله مهم‌ترین اهداف دست‌اندرکاران بهارسبز بوده و هست. 

تولید آثار فاخر
وی ادامه داد: حفظ اصول و اهداف بهارسبز، با وجود همه مشکلات برای مدیران در اولویت بود، بنابراین برای انتشار آثار مختلف در دو بخش تالیف و ترجمه سخت‌گیری‌های ویژه‌ای را اعمال کردیم. اصرار برای تولید آثار فاخر، خود منجر به آشنایی با چهره‌های برجسته و ارزشمند شد که در این زمینه می‌توانم به انتشار کتابی از استاد علی دهباشی با عنوان «یاد مادر در سرود‌ه‌های شاعران» اشاره کنم. معتقدم،‌ بعد از انتشار آثار اینچنینی، به تدریج بهار سبز توانست جایگاه و مقبولیت عمومی پیدا کند.

محسنی، در پاسخ به پرسشی درباره تعریف اثر فاخر، گفت: برخی معتقدند اثر فاخر باید دارای طرح جلد و گرافیکی خاص باشد. اما به‌عنوان مدیر اجرایی بهار سبز، معتقدم دوری از کپی‌کاری، ویراستاری قوی و تاکید مولفان نوآور،‌ بر تولید آثار فاخر موثر خواهد بود چرا که مخاطب از کار‌های سنگین و پیچیده خسته شده است. انتشار مجموعه 10 جلدی درباره قصه درمانی که چکیده 110 کتاب روانشناسی است، یکی از آثار بهار سبز با این رویکرد است.

وی در پایان به رویکرد این انتشارات درباره تولید آثار ترجمه‌ و تالیفی، عنوان کرد: حمایت از آثار تالیفی نویسندگان جوان همیشه به‌عنوان رویکرد اصلی مدیران انتشارات بوده است. بهارسبز، در راه تالیف آثار بومی کوشیده در دو حوزه سرمایه‌گذاری و حق‌التالیف حضور پررنگ داشته باشد. به عبارتی دیگر به دنبال «بازی برد، برد» بود‌ه‌ایم. به شدت به برکت‌زایی این نوع نگاه معتقدم و البته ارایه آثاری که با این سیاست به بازار عرضه شده بسیار تاثیر‌گذار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها