جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
آنها که آمدند و آنها که نیامدند

در این هفته 20 عضو هیات نظارت بر نشر انتخاب شدند در میان این اسامی، نام 4 تن از افرادی که در لیست پیشنهادی وزارت ارشاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده بود نبود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سر انجام در جلسه 741 شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعضاي هيات نظارت بر نشر كتاب بزرگسال و کودک انتخاب شدند.

سوابق این هیات
این افراد را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از میان صاحب نظران و نویسندگان کتاب انتخاب و براي تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می کند.

اين مصوبه تا سال 1389 برهمين منوال اجرايي شد اما در اين سال قانون تغيير كرد و اعضاي هيات نظارت به پيشنهاد وزير فرهنگ وارشاد اسلامي و به تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام شد.

اولین بار در سال 1390 اسامي اعضاي هيات نظارت در هر دو حوزه كودك ونوجوان و بزرگسال به شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام شد اما در تاريخ 20 مرداد همان سال با حكم محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري دولت دهم و رييس وقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي تنها ‌اعضاي هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان تاييد و اعلام شد و با گذشت بیش از دو سال از تصویب تشکیل هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسالان در شورای انقلاب فرهنگی، این مصوبه نهایتا از روز 25 مردادماه امسال با درج در روزنامه رسمی کشور شکل قانونی و اجرایی به خود گرفت. اما هرگز جلسه ای تشکیل نشد و عملا در سال‌های گذشته این اعضا در اداره کتاب به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری در حوزه کتاب حضور نداشتند.


آنها که آمدند
این بار شورا بر اساس سياست‌ها و ضوابط نشر كتاب، احمد واعظي، محمدعلي مهدوي‌راد، محمدتقي سبحاني، رضا مختاري، عليرضا اعرافي، محمود گلزاري، عماد افروغ، عليرضا صدرا، صادق آئينه‌وند، محسن مومني، علي معلم دامغاني، حسين كچوئيان، محمود آذربايجاني، مهدي خاموشي و فريبا علاسوند را به عنوان اعضاي هيات نظارت بر نشر كتاب بزرگسال و محسن چيني‌فروشان، جواد محقق، مظفر سالاري، عبداله حسن‌زاده، و خانم مهنوش مشيري را نيز برای عضویت در هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان انتخاب کردند.

معیارهای انتخاب
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره معیارهای انتخاب اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب، اظهار داشته است: آن‌چه در لیست پیشنهادی ما بود این بود که چند معیار مورد توجه قرار بگیرد؛ نخست این‌که افرادی که انتخاب می‌شوند از لحاظ تخصصی به حوزه مورد نظر نزدیک باشند، دیگر این‌که این افراد با گرایش اعتدال همراه باشند و نگاه‌شان، نگاهی میانی در حوزه فرهنگ باشد و سوم هم این‌که تقریبا تا حد ممکن این افراد بخش‌های مختلف را پوشش دهند.

آنها که نیامدند
شنیده ها حاکی از تغییراتی در لیست پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید این تغییرات اعلام داشت شورا تغییرات مختصری در فهرست پیشنهادی ایجاد کرد، اما بافت کلی که نگاه اعتدالی و رو به جلو در حوزه نظارت بود، حفظ شده است.

نام سید مهدی شجاعی از نویسندگان صاحب نام و دارای چند کتاب در حوزه ادبیات آیینی، حجت الاسلام رسول جعفریان،تاریخ‌پژوه و رییس پیشین کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مصطفی رحماندوست شاعر و صاحب نظر عرصه کودک،  مهدی فیروزان پیشکسوت حوزه کتاب و مدیرعامل شهر کتاب از فهرست پیشنهادی وزارت ارشاد مورد تأیید شورا قرار نگرفته و در عوض نام سیدمهدی خاموشی، محمود آذربایجانی، حسین کچوئیان و فریبا علاسوند توسط شورا به این فهرست اضافه شده است.

انتصاب این اعضا در مدت چند ماه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خود نشاندهنده توجه این دولت به قانون و تسریع در امور مربوط به وضعیت نویسندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها