به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، هنر اصیل تذهیب یکی از هنرهای ماندگار و ظریف ایران است که با روح آدمی و زیبایی در ارتباط است و هنرمندان تذهیب کار، در درخشان کردن رنگ و هماهنگی با شکل سعی دارند تا از واقعیت دور نشوند و در عین حال نزدیکترین صور هنری را خلق کنند.
پیشینه تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران به دوره ساسانی میرسد و بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومتهای اسلامی و عربی قرار گرفت و با عنوان «هنر اسلامی» نامگذاری شد. هنر تذهیب در دوره سلجوقی در خدمت مذهبان جهت آرایش قرآنها، ابزار و ادوات، ظرفها، بافتهها و بناها قرار گرفت و در دوره تیموری به اوج خود رسید.
در دوره صفوی نیر تذهیب و خط در خدمت هنر کتاب آرایی قرار گرفت، اما با افول سلسله صفوی این هنر ارزشمند نیز از رونق افتاد. تذهیب نیز مانند نقاشی دارای مکتبهایی است از جمله مکتب بخارا، سلجوقی، تیموری، صفوی و قاجار که تذهیب هر دوره هر نشان دهنده و بیان کننده حالات و روحیات آن دورهها است.
کتاب «شیوه تذهیب» اثری کم حجم اما منسجم درباره هنر تذهیب است که در 6 بخش به نگارش در آمده است. تاریخ و سیر تکامل نقشهای تزیینی، شیوه اجرای تذهیب، واژگان و تعابیر تذهیب و مذهّبان نامدار را مورد بررسی قرار میدهد.
هر بخش این کتاب با مثالهای تصویری بسیاری همراه است تا پژوهنده با هر بضاعتی که دارد مطالب را درخور دانش خود درک کند. این اثر همانند درسنامهای در کلاسهای آموزش تذهیب کاربرد دارد و یکی از مهمترین منابع مذهبان و هنرمندان است.
چاپ نهم کتاب «شیوه تذهیب» اردشیر مجرد تاکستانی، با شمارگان هزار نسخه، 200 صفحه، مصور و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات سروش روانه کتابفروشیها شده است.
اردشیر مجرد تاکستانی در دوران هنرجوییاش یکی از شاگردان استاد محمود فرشچیان بود و در اعتلای مینیاتور نقش مهمی داشته است.
به طور کلی شاگردان فرشچیان خود را مکلف و ملزم به تصویرگری محض ادبیات، اعم از شعر و نثر، نساخته و به این هنر، با مفهومی جدای از رابطه درون مایهای سنتی و عرفیاش با شعر و ادب نگریستهاند.
تاکستانی در حوزه آموزش و تدریس سابقه طولانی دارد و نمایشگاههای متعددی از آثار نگارگریاش در داخل و خارج از کشور برپا شده است.
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
نظر شما