قاسم جعفری در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نتایج مثبت برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد در 9 دوره گذشته، اظهار کرد: به طور کلی مجموعه رشد آوازه خوبی داشته و نگاه منفی نسبت به عملکرد آن وجود ندارد، بنابراین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد میتواند در ادامه مسیر نیز به موفقیتهای خود ادامه داده و دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: انتشار کتابهای کمک آموزشی را میتوان از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار داد اما در صورتی که در تالیف کتابهای آموزشی، آموزش و یادگیری صحیح، ارتقای سطح تجزیه و تحلیل دانشآموز، افزایش قدرت درک و بالندگی وی مد نظر قرار گیرد، میتوان از این آثار به درستی استفاده کرد.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وجود برخی ناشران سودجو در حوزه کتابهای کمک آموزشی، گفت: برخی ناشران فقط با هدف کسب منفعت مالی وارد میدان شدهاند تا با ارایه کتابهای آموزشی غیر استاندارد، پول کلانی به جیب زنند، در حالی که اگر این کتابها فقط به عنوان کالای مصرفی و بدون توجه به جنبههای آموزشی و پژوهشی در دسترس قرار بگیرد، دانش آموزان را صرفا افرادی حافظه محور تربیت میکنند.
جعفری افزود: با اتخاذ یک نگاه آسیب شناسانه به کتابهای آموزشی میتوان آن دسته از کتابهایی را که توان دانشآموزان را در یادگیری و تجزیه و تحلیل ارتقا میدهند، به درستی شناخته و به آنها معرفی کرد. در این راستا جشنواره کتابهای آموزشی رشد میتواند نقش موثری در شناسایی کتابهای برگزیده و معرفی معیارهای آموزش و پرورش در انتشار کتابهای کمک آموزشی داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم حمایتهای معنوی دولت از ناشران کتابهای آموزشی، بیان کرد: در حوزههای فرهنگی و آموزشی همواره تامین اعتبار و مسایل مالی آخرین گزینه برای کمک به ناشران و حمایت از آنها به شمار میرود، چراکه حمایتهای معنوی در این راستا نتیجه مطلوبتری به همراه دارد.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد را اقدامی مناسب در راستای حمایت معنوی از تولیدکنندگان کتابهای آموزشی خواند و گفت: لازم است این جشنواره گسترش پیدا کند تا تمام مخاطبان بتوانند به راحتی با کتابهای استاندارد آموزشی آشنا شده و در تکمیل فرآیند آموزش از آنها استفاده کنند.
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
نظر شما