مولف کتاب «آزمونهای روانشناختی و رواندرمانی کودکان و نوجوانان»:
این اثر در مسیر تحقیقات روانشناختی موثر است
محمدرضا محمدی، کتاب «آزمونهای روانشناختی و رواندرمانی کودکان و نوجوانان» را بهعنوان هموارکننده مسیر در انجام پروژههای تحقیقاتی در این حوزه موثر دانست.
استاد فوقتخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه تهران، در ادامه با اشاره به کارکرد شرکتهای تازه تاسیس شده در خصوص جمعآوری تستهای روانشناختی، گفت: وجود و نحوه فعالیت این شرکتها، تاثیر بسزایی در تدوین و تکثیر آزمونها و تستهای روانشناختی دارد که این امر در کنار کتابهای موجود در بازار، معضل کمبود تستها و آزمونها را برای دانشجویان تا حد زیادی مرتفع کرده است.
صرف پنج سال، برای تالیف کتاب
محمدی، درباره ضرورت تالیف این اثر، عنوان کرد: این کتاب در قبال تقاضای روزمره دانشجویان رشتههای پزشکی و به ویژه روانشناسی و دستیاران روانپزشکی، تالیف شده است. همچنین مطالعات اخیر درباره شیوع اختلالات روانشناختی در کودکان و نوجوانان نشان میدهد که بیش از 20 درصد از کودکان و نوجوانان در کشور دچار اختلالات مختلف روانی هستند، که این کتاب میتواند کمک شایانی به خانوادههای این کودکان داشته باشد.
وی در بیان اهمیت موضوع این اثر، ادامه داد: دانشجویان و یا محققانی که برای انجام پایاننامهها یا طرحهای پژوهشی خود موضوع روانپزشکی و روانشناسی را انتخاب میکنند، در جستوجوی ابزار تحقیقاتی مناسب هستند که البته با مشکلاتی نیز در این راه مواجه میشوند و برای رفع این موانع پرسشنامههای خود را از سایر پایاننامهها استخراج میکنند که این امر باعث میشود اطلاعات به دست آمده دارای خطای تحقیقاتی باشند. به همین دلیل و برای رفع این مانع من و همکاران نزدیک به پنج سال برای تالیف این کتاب وقت صرف کردیم.
این مولف، علاوه بر دانشجویان و دستیاران پزشکی، معلمان را نیز دیگر جامعه هدف این کتاب معرفی کرد و افزود: معلمان نیز با مطالعه و بهرهگیری از این کتاب، میتوانند از آزمونهای هوش و استعداد این کتاب استفاده کرده تا بهتر بتوانند مشکلات و اختلالات احتمالی دانشجویان را شناخته و آنها را راهنمایی کنند.
تشخیص و درمان اختلال با راهنمایی کتاب
محمدی، در ادامه بیان کرد: آزمونهای تدوین شده در این کتاب، میتوانند علاوه بر کمک به تشخیص اختلال، سطح و شدت آنرا نیز تا حدی معین کنند تا درمانگران، روانشناسان و روانپزشکان بتوانند با اندازهگیری دقیق، درمان اختلال را شروع کنند.
وی، در تشریح مزایای درمانی آزمونهای این کتاب گفت: آزمونهای روانشناختی ارایه شده در این کتاب، میتوانند کمک بسزایی در تشخیص اختلال و بیماریهای رشد و تکامل سیستم عصبی در کودکان و نوجوانان داشته باشند، بهطوریکه با راهنمایی این اثر میتوان شکلهای مختلف این اختلالات، تکامل فیزیکی، درک و یادگیری و مهارتهای کلامی و شناختی افراد مبتلا را تشخیص و تا حد زیادی درمان کرد.
برنامهریزی برای بهداشت روانی کودکان
این روانپزشک از سیاستگزاران امور بهداشتی کشور خواست تا تدبیر امور پزشکی را جدی گرفته و برای حل معضلات بهداشت روان کودکان، برنامهریزیهای مناسبی انجام دهند.
کتاب «آزمونهای روانشناختی و رواندرمانی کودکان و نوجوانان» با همکاری مشترک بیتا مسگرپور، الهه سهیمی ایزدیان و محمد محمدی در 22 فصل تالیف شده که هر فصل به بخشی از مفاهیم روانی و شخصیتی پرداخته و آزمونهای مرتبط با موضوع مورد بحث را نیز ارایه کرده است.
چاپ دوم کتاب «آزمونهای روانشناختی و رواندرمانی کودکان و نوجوانان» با شمارگان یکهزار نسخه در 928 صفحه، به بهای 59 هزار و 500 تومان از سوی نشر طبیب منتشر شده است.
نظر شما